کد خبر : 1254
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲

گزینه اشعار یدالله رویایی

گزینه اشعار یدالله رویایی

نسرین پورهمرنگ — گزینه اشعار یدالله رویایی/یدالله رویایی/ نشر مروارید «از تو سخن به آرامی/ از تو سخن از به تو گفتن /از تو سخن از تو به آزادی/ وقتی سخن از تو می‌گویم/ از عاشق/از عارفانه/ می‌گویم/ از دوستت دارم/ از خواهم داشت/ از فکر عبور در به تنهایی/ من با تمنای تو/ خواهم

نسرین پورهمرنگ —

گزینه اشعار یدالله رویایی/یدالله رویایی/ نشر مروارید

64

«از تو سخن به آرامی/ از تو سخن از به تو گفتن /از تو سخن از تو به آزادی/ وقتی سخن از تو می‌گویم/ از عاشق/از عارفانه/ می‌گویم/ از دوستت دارم/ از خواهم داشت/ از فکر عبور در به تنهایی/ من با تمنای تو/ خواهم ماند/من با سخن از تو/خواهم خواند/ ما خاطره از شبانه می‌گیریم/ما خاطره از گریختن در یاد.

آنچه نقل شد بخشی از شعر «از دوستت دارم» سروده‌ی شاعر معاصر کشورمان یدالله رویایی است. مجموعه شعرهای «بر جاده تهی»، «آوازها و ترانه‌ها»، «شعرهای دریایی» و «از دوستت دارم» جملگی در مجموعه‌یی به نام “گزینه اشعار یدالله رویایی” به تازگی منتشر شده است. در این مجموعه نمونه‌هایی درخور توجه از سبک شعری “حجم” گردآوری شده است. شعر حجم گونه‌‌یی از شعر نو فارسی است که در فاصله ی سال‌های ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ موجودیت خود را به‌طور رسمی اعلام کرد. از جمله بنیانگذاران این نوع شعر یدالله رؤیایی و چند تن از دوستان شاعر وی از جمله پرویز اسلامپور بودند که در همان سال‌ها بیانیه‌ی شعر حجم را نوشتند و این بیانیه نخستین بار در نشریه‌ی ادبی بارو (۱۳۴۸) انتشار یافت.

برخی صاحبنظران براین باورند که شعر حجم شکل بازنگری‌شده‌ی شعر موج نو است که احمدرضا احمدی در سال ۱۳۴۱ با کتاب “طرح” آن را بنیان نهاد؛ نکته ای که مورد تایید بنیانگذاران شعر حجم نیست.

بنیانگذاران شعر حجمی به ضرورت وجود ساختمان، ریتم، علت‌ها و جهت‌ها، ریتم داخلی یک قطعه و قواعد ترکیب در قلمروهای مختلف شعری معتقدند.

مجموعه‌ی پیش‌رو گزیده‌ای از پنج مجموعه شعر است. دفترهای «بر جاده تهی»، «آوازها و ترانه‌ها»، «از دوستت دارم»، «شعرهای دریایی» و یک مجموعه شعر منتشر نشده در این مجموعه به چشم می‌خورد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.