کد خبر : 49827
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳

عمارت بلدیه‌ی رشت به موزه تبدیل می‌شود

عمارت بلدیه‌ی رشت به موزه تبدیل می‌شود
در نشست سه کمیسیون تخصصی شورای شهر رشت، موضوعاتی مهم بررسی شد؛ از تبدیل ساختمان بلدیه به موزه تا برجسته‌بدون برنامه‌ی راهبردی شهر رشت در کشور.

هاتف‌خبر – گزارش اصلاحات برنامه‌ی راهبردی شهرداری رشت در نشست مشترک سه کمیسیون «عمران»، «شهرسازی» و «بهداشت» شورای شهر رشت بررسی شد.
به گزارش «هاتف‌خبر» نود و دومین نشست کمیسیون «عمران و حمل و نقل و ترافیک» شورای اسلامی شهر رشت، به صورت مشترک با کمیسیون «بهداشت و محیط زیست» و کمیسیون «شهرسازی و معماری» به ریاست محسن سماکچی با حضور اعضای کمیسیونها و مدیرانی از شهرداری رشت برگزار شد.
روابط عمومی شورای اسلامی شهر رشت گزارش می‌دهد که سماکچی در این نشست با اعلام اینکه بازدید اعضا از روند مرمت و بازآفرینی عمارت بلدیه‌ی شهرداری که نماد ارزشمند شهر رشت است رضایتبخش بود و این پروژه هم‌اکنون هفت درصد جلوتر از زمانبندی در حال پیشرفت است، گفت: نزدیک به ۴۰ درصد از بازآفرینی کلی این عمارت انجام شده و در صورت تسویه با پیمانکار ممکن است بتوانیم در سال ۱۴۰۳ این پروژه را چند ماه زودتر از مدت قرارداد تحویل گرفته و موزه‌یی زیبا در پیاده‌راه فرهنگی در این عمارت راه‌اندازی کنیـم.
وی همچنین گفت: در این راستا تامین یک ساختمان برای استقرار سازمان فاوا که در بخش پشتی این ساختمان مستقر است و همچنیـن خرید شعبه‌ی بانک ملت واقع در یال شرقی این ساختمان به وسعت ۱۲۰ مترمربع دو موضوع در دست اجرای لازم و مهم است که باید در اسرع وقت انجام بدهیـم.
رئیس کمیسیون عمران و ترافیک شورا سپس تاکید کرد: عمارت بلدیه با هزینه‌یی قابل توجه که در بر داشته و در حال بازآفرینی است پس از این هم به پایش و مراقبت نیاز دارد و تحمل رفت و آمدهای مکرر و پرتعداد اداری را ندارد.
وی گفت: این ساختمان پس از تغییر کاربری به موزه نیز باید ترددهای روزانه به آن کنترل شده و محدود باشد تا بتوانیم سالهای بیشتری بازآفرینی آن را حفظ کنیـم.


محسن سماکچی در ادامه گفت: شعبه‌ی بانک ملت واقع در این ساختمان نیز طبق مذاکرات، حاضر به تهاتر با ملکی دیگر شده و پیشنهاد ما این است که شهرداری این تبادل شفاف را انجام دهد و در مورد غرفه‌ی کوچک بدل فروشی مستقر در آنجا نیز تعیین تکلیف و تملک داشته باشد.
وی سپس در دستور دیگر این نشست در ارتباط با سند راهبردی عملیاتی شهرداری با قدردانی از دکتر سالاری و دکتر آزمون که در این جلسه حضور یافتند، گفت: تدوین این سند راهبردی بیست ساله در دسته‌بندیهای پنجساله یک اتفاق خوب در شورای ششم بود و این ریلگذاری و چشم‌انداز در دوره‌های بعد و شوراهای آینده نیز کاربردهای مؤثر خواهد داشت.
مسعود عباس‌نڗاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز با تاکید بر اینکه این سند راهبردی هم‌اکنون و پس از اصلاحات قابل پایش و اجرا است و زحمات بسیاری برای تدوین آن کشیده شده، گفت: برخی موارد و همچون ردیف هزینه‌ها در این سند راهبردی هر ساله قابل بازنگری و به‌روزرسانی است اما در مجموع قابل اتکا است و می‌توان آن را چارچوبی برای هدفگذاریها و در اجراهای شهر رشت دانست.
حسن کریمی کرنق نیز سند راهبردی عملیاتی شهر را قابل قبول ارزیابی نمود و در ارتباط با لایحه‌ی دیگر مورد بررسی در این نشست با موضوع جابه‌جایی دکه‌ی ۲۲۴ شهرداری رشت واقع در بلوار شهید چمران و در مجاورت دبیرستان استعدادهای درخشان توضیح داد: اعتراض مدیریت دبیرستان به علت تجمع پرتعداد افرادی در مقابل مدرسه، منجر به مکاتبه‌ی اداره‌ی کل آموزش و پرورش استان با شهرداری رشت برای جابه‌جایی این دکه گردید و در ادامه هم لایحه‌ی جابه‌جایی این دکه تنظیم شده و به کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورا ارسال گردید.
نادر حسینی عضو کمیسیون نیز در این نشست و در زمینه‌ی اصلاحات سند راهبردی شهرداری رشت به اصل مهم ایجاد درآمد برای شهر رشت پس از تدوین و آغاز به کار این دستورالعمل اشاره کرد و گفت: درآمدزایی برای توسعه‌ی شهر از اهداف اصلی پروژه‌های اجرایی در شهر رشت است و می‌خواهیم هم از منظر معماری و شهرسازی و هم از منظر گردشگری و اجتماعی، تولید ثروت و درآمدزایی برای توسعه‌ی رشت مد،نظر قرار بگیرد.
دکتر سالاری پور عضو هیات علمی دانشکده‌ی معماری و شهرسازی دانشگاه گیلان هم توضیح داد: تامین بودجه برای تملک و زیرساختهای چندگانه‌ی توسعه‌ی گردشگری مباحثی مهم در تدوین این برنامه‌ی راهبردی است و در اجرا نیز همواره در پی ایجاد درآمد و توسعه‌ی پایدار برای رشت خواهیـم بود.
سیدشمس شفیعی عضو کمیسیون نیز با اظهار اینکه مدیر سازمان فاوای شهرداری رشت خواستار نقل مکان این سازمان به ساختمان شورای اسلامی است گفت: خبر خوب در این میان آنکه در حال توافق با اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم که تالار مرکزی شهر را در عرصه‌ی شهرداری بنا نموده، با ساختمان خاتم‌الانبیا تهاتر کنیم که در صورت اجرا می‌توانیم سازمان فاوا را به‌زودی به آنجا منتقل کنیم.
وی سپس گفت: چهار سازمان «فرهنگی، ورزشی»، «سیما، منظر »، «فاوا» و «ساماندهی مشاغل» مشکل مکان و استقرار دارند که به دنبال استقرار دو سازمان «فرهنگی – ورزشی» و «فاوا» در ساختمان خاتم‌الانبیا هستیم و در ادامه برای استقرار دو سازمان دیگر نیز مکانهایی مشخص می‌کنیم.
در این نشست همچنین یزدانی رئیس سازمان فاوای شهرداری رشت گفت: پرسنل این سازمان در مکان فعلی که بخش پشتی عمارت بلدیه است دارای مشکلات بسیاری همچون نداشتن پارکینگ، نبود سرویس بهداشتی مناسب، کمبود تجهیزات حرارتی و شلوغی معبر هستند که به همین دلایل خواستار رسیدگی و جابه‌جایی سازمان در اسرع وقت شده‌ایم.
در بخش بعدی این نشست معصومه‌ خانزاده مدیر برنامه و بودجه‌ی شهرداری در لایحه‌ی مربوط به افزایش برخی ردیفهای هزینه‌یی شهرداری رشت در بودجه‌ی ۱۴۰۲ توضیح داد: موافقت با جابه‌جایی بخشی از ۲۴ میلیارد بودجه‌ی مازاد شهرداری از ردیفهای مشخص که عبارتند از ممیزی املاک، تکمیل ساختمان آتش‌نشانی مسکن مهر، مولدسازی املاک، مطالعات مرکز کنترل ترافیک و پروژه‌ی آب خام به سازمان فرهنگی در بخشهای آموزش فرهنگی به میزان سه میلیارد تومان و چاپ نشریات و مطبوعات و… به میزان ۲۰۰ میلیون تومان مورد نظر لایحه است. که این لایحه پس از بررسی به موافقت کمیسیون رسید.
حمیدرضا آزمون مدیر نوسازی و تحول اداری شهرداری نیز در این نشست با توضیح اینکه اصلاحات انجام شده در برنامه‌ی راهبردی شهرداری نقصهای کمی و کیفی این سند را رفع نموده است گفت: در نظرسنجی وزارت کشور، برنامه‌ی راهبردی رشت بین ۲۸ استان کشور یکی از سه برنامه‌ی خوب و کارآمد رسیده، توصیف شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.