کد خبر : 49754
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶

لزوم‌ توجه به مدیریت پسماندها در شهرها و روستاها

لزوم‌ توجه به مدیریت پسماندها در شهرها و روستاها
لزوم‌ توجه به مدیریت پسماندهای شهر رشت مورد تاکید کارشناسان و تلاشگران حفاظت محیط زیست است.

هاتف‌خبر – با توسعه‌ی شهرنشینی و تغییر الگوی مصرف طیفی وسیع از افراد جامعه، مساله‌ی مدیریت پسماندها و به ویژه تفکیک زباله‌ها از مبدای تولید به یکی از مسایل مهم شهرنشینی امروزی‌تبدیل شده است.
مساله‌ی زباله‌ها در کلانشهری همچون رشت که تنها یک دفنگاه قدیمی در منطقه‌ی سراوان داشته، مساله‌یی است که باید بیش از پیش مورد توجه همه‌ی آحاد جامعه قرار بگیرد.
به ویژه که با دستور مقامات استان در رشت قرار بر این که دیگر زباله‌ها در منطقه‌ی سراوان رشت روی هم انبار نشود و زباله‌ها کمتر به این منطقه برده شوند.
کارشناسان می‌گویند اگر زباله‌های رشت و شهرهای اطراف در دفنگاه زباله‌های سراوان دپو می‌شدند تنها همان منطقه آسیب می‌دید اما آلان با این دستور ممکن است روستاییان خودشان نتوانند زباله‌هایشان را به خوبی مدیریت کنند و پراکنش زباله‌ها در محیط شهری و روستایی گسترش می‌یابد.

مساله‌ی تفکیک زباله‌ها از مبدا و چگونگی دفع مناسب آنها، همواره به وسیله‌ی تلاشگران حفاظت محیط زیست و همراهان هاتف مطرح شده و می‌شود و اینکه برای پاکیزگی محیط زیست به ویژه تالابها باید جلو افرادی که زباله‌ها را در محیطهای زندگی همچون کنار جاده‌ها می‌ریزند و یا زباله‌ها را در منابع طبیعی همچون جنگلها، مراتع، آبگیرها و تالابها رها می‌کنند، گرفته شود.


برای نمونه بسیاری از تلاشگران حفاظت از محیط طبیعی عنوان می‌کنند که جاده‌ی خروجی رشت به لاهیجان و جاده‌های روستایی همچون جفرود به آمین‌آباد، جاده‌ی خشکبیجار به آمین‌آباد و بسیاری از جاده‌های روستایی دیگر همینک پر از زباله‌های دپو شده هستند، یعنی تمام نقاط جاده‌ها که به شالیزارها هم نزدیک هستند پر از زباله شده‌اند که باید در اقدامی سریع جلو این کار گرفته شود. همچنین مطرح می‌شود که اگر زباله‌ها مدیریت نشوند، فاجعه‌ی هجوم سنبل آبی به گونه‌یی دیگر، اینبار با هجوم زباله‌ها برای تالابهای گیلان پیش می‌آید که زیبنده نیست.
موصوع دیگر اینکه آموزش اصولی تفکیک زباله‌ها از مبدا و تخلیه‌ی زباله‌ها در مکانهای مناسب و تعیین شده در روستاهای استان گیلان سبب می‌شود تا بتوانیم محیط زیست مناسب، پاک و پاکیزه داشته باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.