کد خبر : 35471
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰:۳۸

«ایده ‌نگارهای ایرانی» منتشر شد

«ایده ‌نگارهای ایرانی» منتشر شد

هاتف‌خبر – روابط عمومی دانشگاه گیلان از تألیف، چاپ و انتشار کتاب «ایده نگارهای ایرانی» به وسیله‌ی یک عضو هیأت علمی این دانشگاه خبر داد.

هاتف‌خبر – کتاب گیلان – روابط عمومی دانشگاه گیلان از تألیف، چاپ و انتشار کتاب «ایده نگارهای ایرانی» به وسیله‌ی یک عضو هیأت علمی این دانشگاه خبر داد.
بر پایه‌ی گزارش «هاتف‌خبر» کتاب «ایده نگارهای ایرانی»(از نشانه‌های خطی کهن تا گرافیک معاصر) تألیف دکتر حسین عابددوست عضو هیأت علمی گروه گرافیک دانشگاه گیلان است که انتشارات «دانشگاه گیلان» آن را چاپ و منتشر کرد.
این کتاب، ظهور علائم خطی در فرهنگ کهن ایلامی را مورد مطالعه قرار داده است. مقایسه‌ی نشانه‌های خطی کهن با نمودهای آن بر آثار هنر باستانی ایران و نیز شکلهای نوظهور آن بر دستبافته‌ها، حقایقی بی‌بدیل از استمرار نقش‌پردازی در این هنرها را آشکار می‌سازد که بنیان آن خط و نگارش است و تفاوت آنها در ترکیبهای نوین و یا تغییر و تحول بر بنیان رابطه‌ی افزایشی یا کاهشی است.
آنچنان که دستبافته‌های ایرانی، بستری برای ظهور نقوشِ معنادار، همسان با علائم خطی شده‌اند و در این بستر، شکلهایی جدید از این علائم و نشانه‌ها، ظهور یافته است که آن را نوشته‌نگاریِ نوینِ نشانه‌های خطی بر دستبافته‌های ایرانی، نمودی از گرافیک سنتی ایران می‌توان فرض کرد.
نقوشی که بنیانِ هندسی دارند، همچون دایره‌المعارفی از سبک تزیینیِ آثار سنتی است که هزاران نقش و نگار را در ترکیبهای الوان و زیبا همچنان حفظ کرده است و زمینه‌ی انتقال این فرهنگ تصویری را به ذهن هنرمندان امروز فراهم می‌نماید.


می‌توان گفت که بسیاری از فرمهایی که امروزه شناخته شده و در خلق آثار گرافیکی به کار رفته‌اند، در طی هزاران سال در سرزمین مادری، تکامل داشته‌اند.
تحلیل رابطه‌ی بینامتنیت(متن پنهان) میان آرمهای معاصر، نقوش بافته‌های ایرانی و علائم خطی کهن، مسیری متفاوت و پویا در مطالعه‌ی هنر گرافیک بومی رقم می‌زند و زنجیره به هم پیوسته نقش و نگار از هنرهای کهن تا عصر حاضر را در مطالعات هنری معرفی می‌نماید.
کتاب «ایده نگارهای ایرانی» مجموعه منحصر به فرد از نقوش نمادین در سه زمینه‌ی خط ایلامی، آثار هنری و گرافیک معاصر ایران را در بر می‌گیرد و در 244 صفحه در قطع رحلی، همگی رنگی هستند به چاپ رسیده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.