کد خبر : 27820
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷

رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی: مگر شما مالک کشور و ملت هستید؟!

رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی: مگر شما مالک کشور و ملت هستید؟!

هاتف‌خبر – سایت “دولت بهار” متعلق به هواداران رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی به نقل از محمود احمدنژاد نوشته است: «می خواهند یک قرارداد جدید ۲۵ ساله با يك كشور خارجي منعقد كنند و هيچكس هم خبر ندارد.»

هاتف‌خبر – سایت “دولت بهار” متعلق به هواداران رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی به نقل از محمود احمدنژاد نوشته است: «می خواهند یک قرارداد جدید ۲۵ ساله با يك كشور خارجي منعقد كنند و هيچكس هم خبر ندارد.»
رئيس‌جمهور پیشین در این باره گفت: «نمايندگان مجلس كه اين قرارداد را مورد تأييد قرار دادند از متن آن اظهار بي‌اطلاعي كرده‌اند و اكنون نيز شنيده‌ام كه در حال مذاكره هستند و مي خواهند يك قرارداد جديد ۲۵ ساله با يك كشور خارجي منعقد كنند و هيچكس هم خبر ندارد.»
دكتر محمود احمدي‌نژاد عصر روز شنبه هفتم تير ۱۳۹۹ در ديدار با جمعي از مردم استان گيلان، نسبت به انعقاد يک قرار داد جديد ۲۵ ساله به دور از چشم ملت ايران هشدار داد و تصريح كرد: «هر قراردادي كه مخفيانه و بدون درنظر گرفتن خواست و اراده‌ی ملت ايران با طرفهاي خارجي منعقد شود و برخلاف منافع كشور و ملت باشد، معتبر نيست و ملت ايران آن را به رسميت نخواهد شناخت.»
رئيس‌جمهور پیشین با اشاره به بي اطلاع نگهداشتن ملت ايران از متن معاهده‌ی برجام گفت: «نمايندگان مجلس كه اين قرارداد را مورد تأييد قرار دادند از متن آن اظهار بي‌اطلاعي كرده‌اند و اكنون نيز شنيده‌ام كه در حال مذاكره هستند و مي خواهند يك قرارداد جديد ۲۵ ساله با يك كشور خارجي منعقد كنند و هيچكس هم خبر ندارد.»
دكتر احمدي‌نژاد رويكرد مخفي نگهداشتن حقايق از ملت ايران را تقبيح كرد و گفت: «مگر شما مالك كشور هستيد كه بدون اطلاع ملت و از كيسه ی ملت به ديگران مي بخشيد. ظرفيت هسته یي كشور و عزت ملت را داديد؛ اما تحريمها سر جايش باقي مانده است. اگر اجازه دهيد ملت از محتواي توافقات و معاهدات با طرفهاي خارجي اطلاع پيدا كند، به نفع خود شما خواهد بود زيرا افكار ملت فعال مي شود و پيشنهاد مي‌دهد و مطالبه مي‌كند و اگر خللي و يا اشكالي باشد؛ اصلاح مي شود.»
وي تأكيد كرد كه «انقلاب كرديم تا هيچ مسئله‌بي به‌ ويژه مسائل مهم، از ملت پنهان نباشد و كساني خود را مالك ملت ندانند.»
این سخنان رئیس جمهوری پیشین به سرعت در فضای مجازی پخش شد و رسانه‌های داخلی و خارجی نسبت به آن واکنش نشان دادند.
یکی از رسانه‌های برونمرزی نوشت: چند روز پس از آنکه هیأت دولت جمهوری اسلامی پیش‌نویس برنامه ی ۲۵ ساله همکاریهای ایران و چین را تصویب کرد، محمود احمدی‌نژاد بدون نام بردن از این سند، نسبت به قراردادی که مخفیانه با طرفهای خارجی منعقد شود و «برخلاف منافع کشور و ملت باشد» هشدار داد.


به نوشته ی این رسانه و به نقل از وبسایت «دولت بهار» که خبرهای رئیس‌جمهوری پیشین ایران و نزدیکان او را پوشش می‌دهد، محمود احمدی‌نژاد روز شنبه هفتم تیر در یک سخنرانی در گیلان گفته است: «شنیده‌ام که در حال مذاکره هستند و می‌خواهند یک قرارداد جدید ۲۵ ساله با یک کشور خارجی منعقد کنند و هیچکس هم خبر ندارد.»
وی بدون نام بردن از فردی خاص گفت: «مگر شما مالک کشور هستید که بدون اطلاع ملت و از کیسه‌ی ملت به دیگران می‌بخشید؟ … انقلاب کردیم تا هیچ مسأله‌یی از ملت پنهان نباشد و کسانی خود را مالک ملت ندانند».
برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با ابراز نگرانی از مفاد قرارداد ۲۵ ساله با چین، به فسادهای دوره‌ی محمود احمدی‌نژاد نیز اشاره کرده و او را فردی شایسته‌ برای هشدار در این زمینه ندانسته‌اند.
برخی از رسانه‌ها هم خبر دادند که هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران روز دوم تیر ماه پیش‌نویس «برنامه ی ۲۵ ساله‌ی همکاریهای جامع ایران و چین» را تایید کرده و حسن روحانی وزیر خارجه دولتش، محمدجواد ظریف را نیز مأمور کرده است تا با انجام مذاکرات نهایی با طرف چینی، این برنامه را به امضای طرفین برساند.
دو روز پس از آن، محمدجواد ظریف در توئیتی به زبان چینی خبر داد که در تماسی ویدئویی با همتای چینی‌ خود، درباره ی «مشارکت جامع استراتژیک دو کشور» و «پیشبرد برنامه ی ۲۵ ساله همکاریهای دوجانبه» گفت‌وگو و تبادل نظر کرده است.
درباره ی سند همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین تاکنون هیچ گونه اطلاعات رسمی و شفاف منتشر نشده است و حتی روشن نیست که آیا این توافقنامه به صورت سند همکاری تنظیم می‌شود یا معاهده‌یی بین دو کشور است که در آن صورت نیازمند تصویب مجلس خواهد بود.
وبسایت «تابناک» نزدیک به محسن رضایی هم با اشاره به اینکه این نخستین سند همکاری بلندمدت «با یک قدرت بزرگ در چهل سال گذشته» است، نوشته است: نهایی شدن این سند «می‌تواند به معنای چرخش کامل به سمت شرق تلقی شود. در واقع، ممکن است به معنای انتخاب نهایی باشد. ترجیح نهایی شرق به غرب.»
برخی دیگر از رسانه‌ها نیز به نقل از نشریه‌یی اقتصادی گمانه‌زنی کرده‌اند که محور اصلی این سند «سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری چینیها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران باشد.»
رسانه‌هایی نیز گزارش داده‌اند موضوع سند جدید همان توافقی است که سال ۲۰۱۶ با عنوان «مشارکت جامع استراتژیک چین و ایران» و به ارزش ۴۰۰ میلیارد دلار بین دو کشور امضا شده اما در مذاکرات جدید «بند‌های غیرعلنی به آن افزوده گردبده است.»
برخی از نشریات عربی همسو با جمهوری اسلامی ایران همچون نشریه‌ی «الاخبار» نزدیک به حزب‌الله لبنان، از این قرارداد به‌شدت و با خوشحالی استقبال کرده‌اند.
البته داخل کشور هنوز هیچ مقام رسمی دولت حسن روحانی درباره ب این گزارشها واکنشها و هشدارها واکنشی نشان نداده است.
سال گذشته بود که پیش از مطرح شدن تصویب این برنامه، خبرهایی مبنی بر سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در بخش انرژی ایران منتشر شد، هر چند مقا‎مهای ایران به طور رسمی چیزی در این باره نگفته بودند.
نشریه‌ی پترولیوم اکونومیست چاپ بریتانیا در مطلبی در سوم سپتامبر ۲۰۱۹ مدعی شده بود که در سفر محمدجواد ظریف به چین، قراردادی بین دو طرف امضا شده که مفاد آن از نگاه مردم پنهان نگه داشته شده است.
در مطلب پترولیوم اکونومیست ادعا شده بود که بر اساس این قرارداد، چین در طول چند سال و به طور عمده در پنج سال اول ۲۸۰ میلیارد دلار در بخش انرژی، نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری می‌کند و ۱۲۰ میلیارد دلار هم در بخش زیرساختهای حمل و نقل و جاده‌ها سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
این موضوع شامل حضور پنجهزار متخصص و کارگر چینی در ایران نیز می شود و همچنین نفت و گاز ایران به طور توافقی از پیش به چین فروخته می‌شود ضمن آنکه چین می‌تواند پول محصولات خریداری شده را با دو سال تاخیر پرداخت کند.
اما محمدجواد ظریف در مصاحبه با “ایرنا” همان زمان این ادعاها را تکذیب کرده و گفته بود: “توافقی در کار نیست که بندهایی داشته باشد.”
محمدجواد ظریف همچنین سال گذشته گفته بود که یک پیشنهاد برای برنامه‌یی ۲۵ ساله مطرح شده که “تازه باید بنشینیم و شروع به نوشتن توافق کنیم.”
مجموع این گفته ها و تحرکات نشان می‌دهد که گویا قرار است بالاخره توافقی بین ایران و چین صورت بگیرد که رسانه‌ها تاکید دارند باید مفاد این توافق به آگاهی مردم برسد تا آنها از اتفاقی که قرار است رخ دهد مطلع شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.