کد خبر : 16913
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۱

«ویلاهای شناور» این‌روزها بلای جانِ تالابهای گیلان شده‌اند

«ویلاهای شناور» این‌روزها بلای جانِ تالابهای گیلان شده‌اند

هاتف‌خبر – هرگونه تغییر در اکوسیستم طبیعی جنگل، دریا، تالاب و… به طور مستقیم تاثیرات منفی خود را برای زندگی انسانها هم نشان خواهد داد.

   هاتف‌خبر – هرگونه تغییر در اکوسیستم طبیعی جنگل، دریا، تالاب و… به طور مستقیم تاثیرات منفی خود را برای زندگی انسانها هم نشان خواهد داد.
انسان موجودی است که رابطه‌یی تنگاتنگ با طبیعت دارد و به دلیل وجود همین رابطه‌ی نزدیک همواره نسبت به طبیعت اطراف خود احساس مالکیت می‌کند، در حالی که بشر به هیچوجه مالک طبیعت نیست و نباید با انجام کارهای مداخله‌گرانه‌ی خود طبیعت زیبای اطرافش را به مخروبه تبدیل کند.
دامنه‌ی آلودگیها و مخاطراتی که مداخله‌های بیجا و بیمورد بشر در طبیعت ایجاد می‌کند تنها به ریختن زباله یا از بین بردن بافت و ترکیب طبیعی آن محدود نمی‌شود بلکه انسان با ندانم‌کاری خود هر روز دایره‌ی تخریب محیط زیست را وسعت می‌بخشد و گونه‌یی جدید از مداخله‌ی مخاطره‌آمیز خود را بروز می‌دهد.
یکی از این مداخله‌های خطرناک که این روزها بلای جای تالابهای استان گیلان شده، «ویلاسازیهای شناور و متحرک» در تالابها است.
در حالی که مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست استان گیلان طرح توسعه‌ی گردشگری در تالابها به ویژه تالاب استیل را ساماندهی وضعیت نابه‌سامان آن می‌داند در سوی دیگر معاون امور تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست کشور ایجاد هر گونه بنا روی تالابها را کاملاً مغایر قانون می‌داند و معتقد است این رفتار انسانی می‌تواند کارکرد اصلی تالابها را از بین ببرد.
در این زمینه «ایلنا» گزارشی جااب توجه در باره‌ی اجرای طرح کلبه‌ها و ویلاهای شناور در تالابها نوشته که به سرعت بازتابی گسترده یافته است.
در این گزارش تاکید شده در حالی با مجوز مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست استان گیلان، تالابهای این استان هدف قرار داده شده‌اند که مسوولان حفاظت محیط ‌زیست کشور در جریان چگونگی اجرای این طرح نیستند.


همچنین در این گزارش تاکید شده که بر اساس نص صریح قانون هرگونه فعالیت گردشگری در این مناطق ممنوع است و اجرای این طرح که در تالاب استیل رخ نموده نه تنها سبب مخالفت فعالان زیست‌محیطی شده، بلکه نگرانی پرنده‌شناسان کشور از جمله رئیس کمیته‌ی ثبت پرندگان ایران را نیز فراهم آورده است.
مهدی نصرتی یکی از فعالان محیط زیست به «ایلنا» گفت: تالاب آق نیز در سالهای گذشته از بین رفته است. با از بین رفتن تالابهای بزرگ آستارا تنها تالاب استیل مانده که به دلیل واقع شدن در مسیر مهاجرت پرندگان در فصلهای بهار و زمستان اهمیتی فراوان دارد.
این فعال محیط ‌زیست می‌افزاید: در این تالاب پرندگانی چون پلیکان خاکستری، عقاب دریایی دم سفید، اردکهای غواص که در فهرست سرخ اتحادیه‌ی جهانی حفاظت از طبیعت هستند، فرود می‌آیند و از آنجا که این تالاب جزئی از زنجیره‌ی مهاجرتی این پرندگان است احتمال دارد با اقدامات مخاطره‌آمیز انسانی روند انقراض و نابودی این گونه‌های نادر نیز تسریع شود.
به گفته‌ی وی حریم تالاب در این منطقه رعایت نمی‌شود و ساخت و سازهایی گسترده در اطراف تالاب انجام گرفته است.
در حاشیه‌ی حریم تالاب اقدام به جاده‌کشی شده و مسافران با خودروهای خود تا نزدیکی تالاب می‌آیند و سبب ترس و فرار پرندگان می‌شوند.
وی با بیان اینکه داخل تالاب نیز که خط قرمز فعالان محیط‌ زیست آستارا است هم متاسفانه در ماه‌های اخیر یک ویلای شناور داخل تالاب افتتاح شه که وجود این کلبه‌ی شناور در تالاب سبب حضور گردشگران و بهره‌گیری از قایقهای موتوری و فرار پرندگان می‌شود.
نصرتی همچنین به درختان شناور داخل تالاب استیل اشاره می‌کند و می‌افزاید: تالاب استیل بزرگترین مرکز جوجه‌آوری باکلان بزرگ در ایران است. این تالاب زنجیره‌یی از حیات برای موجودات زنده به شمار می‌رود که در هر لحظه صدها پرنده از سمت سرزمینهای شمالی وارد آن می‌شوند. هشدار می‌دهیم که اگر این زیستگاه از بین برود به جمعیت این پرندگان نیز ضربه‌یی جبران ناپذیر خواهد خورد.
در همین زمینه مسعود باقرزاده کریمی معاون امور تالابها در دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفته است که: آنچه که از تالاب استیل آستارا باقیمانده یک هفتم تالاب اصلی است که پیش از توسعه‌ی شهری و کشاورزی در این منطقه وجود داشته و متاسفانه توسعه‌ی شهری و روستایی شش هفتم تالاب را از بین برده است.
وی با بیان اینکه در حریم ۱۵۰ متری تالاب تراکم انواع کاربریها استفاده شده، خاطر نشان کرد: متاسفانه هم‌اکنون به دلیل فشردگی کاربریها نمی‌توانیم حریم ۱۵۰ متری تالاب را نیز رعایت کنیم.
وی تاکید کرد: ایجاد بناهای شناور روی این تالاب کاملاً خلاف است و از نظر فنی کارکردهای تالاب را از بین می‌برد.
معاون امور تالابها در دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست به مکاتبه‌های انجام شده برای توقف اجرای این طرح نیز اشاره کرد و گفت: انواع پرندگان مهاجر مانند باکلان، حواصیل شب و حواصیل گاوچرانک در توسکاهای این تالاب لانه داشتند و این سازه‌ها باعث می‌شود که آنها از این منطقه از پناهگاه حیات وحش خارج ‌شوند و شرایط برای حیات وحش ناامن ‌شده است. از همین‌رو ما صددرصد با اجرای این طرح مخالف هستیم و همان یک کلبه‌ی شناور نیز باید به فعالیت خود پایان دهد.
باقرزاده با اشاره به اجرای طرح بومگردی در این منطقه تصریح کرد: پیشنهاد دادیم در حاشیه‌ی تالاب کاربری بومگردی به منظور اینکه مردم از تالاب لذت ببرند ایجاد شود و حتی‌الامکان تریل برای پرنده‌نگری روی این تالاب احداث کنیم. ما می‌خواهیم مردم از جاذبه‌های طبیعی تالاب لذت ببرند نه اینکه آنجا را به یک دریاچه‌ی مصنوعی تبدیل کنیم.
وی با بیان اینکه باید در حریم تالاب فعالیتهای بومگردی تعریف می‌شود، تاکید کرد: ما نمی‌توانیم هر منطقه‌ی حفاظت شده را با یک ایده‌، فی‌المجلس خراب کنیم.
وی افزود: در باره‌ی این انفال نیز نباید اجازه دهیم که این اتفاق بیفتد. در آیین‌نامه‌ی جدید که در قانون تالابها در حال وضع است، ایجاد بنا داخل تالابها را ممنوع کرد‌ ایم.
معاون امور تالابها در دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست درباره‌ی عبور راه‌آهن از محدوده‌ی این تالاب هم گفت: برای عبور این راه‌آهن یا باید تالاب خشک می‌شد یا کوه را می‌بریدند و یا تونل می‌زدند اما ما نپذیرفتیم و با حضور مسوولان در منطقه آنها را قانع کردیم که با احداث یک پل خط راه‌آهن را ادامه دهند این اتفاق هم آثار تخریبی کمتری دارد و هم آلودگی آن به حداقل می‌رسد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.