کد خبر : 16481
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱:۱۶

کتابی که «تاریخ گیلان» را از ورود شاه عباس اول به گیلان تا پایان انقلاب جنگل تعقیب می‌کند

کتابی که «تاریخ گیلان» را از ورود شاه عباس اول به گیلان تا پایان انقلاب جنگل تعقیب می‌کند

هاتف‌خبر – کتاب «تاریخ گیلان» (از ورود شاه عباس اول به گیلان تا پایان انقلاب جنگل) به وسیله‌ی واحد آموزش و پژوهش حوزه‌ی هنری گیلان چاپ و منتشر شد.

   هاتف‌خبر – کتاب «تاریخ گیلان» (از ورود شاه عباس اول به گیلان تا پایان انقلاب جنگل) به وسیله‌ی واحد آموزش و پژوهش حوزه‌ی هنری گیلان چاپ و منتشر شد.
به گزارش «هاتف‌خبر» محمد پورجعفری سرپرست واحد آموزش و پژوهش حوزه‌ی هنری گیلان گفت: این کتاب ارزشمند را دکتر ناصر عظیمی دوبخشری نوشته و واحد آموزش و پژوهش حوزه‌ی هنری گیلان به همکاری انتشارات «فرهنگ ایلیا» منتشر کرده است.
وی ادامه داد: تاریخ گیلان با تمام فراز و فروردهایش تاکنون بارها مورد مطالعه، پژوهش و نگارش پژوهشگران قرار گرفته اما کمتر پژوهشگری از منظر تزهایی مشخص به بررسی موضوع پرداخته است. این کتاب که به وسیله‌ی یکی از دانشورترین تاریخ‌نگاران گیلانی تالیف شده، در واقع ادامه‌ی کتاب «تاریخ گیلان» (از آغاز تا پایان حکومتهای محلی خان سالاری) است که پیش از این حوزه‌ی هنری گیلان به قلم همین مولف منتشر کره بود.


پورجعفری افزود: این کتاب، دنباله‌ی تاریخ گیلان را با عنوان«از ورود شاه عباس اول به گیلان تا پایان انقلاب جنگل» مورد مطالعه قرار داده و مهمترین رویدادهای آن را در ۹ فصل با عنوانهای «تمرکز قدرت در گیلان یک فرایند تاریخ‌ساز»، «شورش حاکمان محلی سابق گیلان علیه تمرکز قدرت»، «از مرگ شاه عباس تا حمله پتر اول به گیلان»، «گیلان از رفع اشغال تا اشغالی دیگر فرایند ادغام اقتصاد گیلان در اقتصاد روسیه»، «تحولات اجتماعی و فرهنگی در گیلان»، «مشروطه گیلانی»، «احیاکننده مشروطه ایرانی»، «گیلان از فتح تهران تا آغاز جنگ اول جهانی»، «جنبشی در مقابل اشغال که به انقلاب راه گشود» دنبال می‌کند.
وی در باره‌ی بیوگرافی نویسنده‌ی کتاب نیز گفت: دکتر ناصر عظیمی دوبخشری در سال ۱۳۳۳ در روستای دوبخشر فومنات به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند و تحصیلات متوسطه را در مدارس فومن به پایان برد، دوره‌ی کارشناسی را در رشته‌ی جغرافیای طبیعی در دانشگاه تربیت ‌معلم تهران و کارشناسی‌ارشد را در رشته‌ی جغرافیای انسانی در دانشگاه تهران گذراند. او در سال ۱۳۶۹ دکترای خود را در رشته‌ی جغرافیای شهری از دانشگاه تهران دریافت کرد.
دکتر عظیمی فعالیتهای پژوهشی خود را از سال ۱۳۶۶ با چاپ مقالاتی در نشریات تخصصی شهر‌سازی آغاز کرد.
کتابهای« تاریخ تحولات اجتماعی و اقتصادی گیلان»،« پویش شهرنشینی و مبانی نظام شهری»، «برنامه‌ریزی منطقه‌ای، شهر و انباشت سرمایه»، «جغرافیای طبیعی گیلان»، «جغرافیای انسانی و اقتصادی گیلان» و… از جمله آثار وی هستند.
این کتاب در ۸۰۰ صفحه با بهای ۶۵ هزار تومان با شمارگان ۱۰۰۰ جلد روانه‌ی بازار کتاب شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.