کد خبر : 16062
تاریخ انتشار : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱:۰۵

طرح هادی برای هر دو هزار و ۶۰۰ روستای گیلان تهیه شده است

طرح هادی برای هر دو هزار و ۶۰۰ روستای گیلان تهیه شده است

هاتف‌خبر – به مناسبت سالروز تاسیس بنیاد مسکن مدیران این دستگاه‌اجرایی با استاندار گیلان دیدار و گفت‌وگو کردند.

   هاتف‌خبر – به مناسبت سالروز تاسیس بنیاد مسکن مدیران این دستگاه‌اجرایی با استاندار گیلان دیدار و گفت‌وگو کردند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد مسکن استان گیلان، مهندس محمد اکبرزاده در این دیدار با ارائه‌ی گزارشی از فعالیتهای اانجام شده در زمینه‌ی ساخت و مقاومسازی مسکن روستایی، تهیه و اجرای طرحهای هادی و توسعه‌ی زیرساختهای ارتباطی در مناطق محروم، گفت: هم‌اکنون طرح هادی برای همه‌ی دو هزار و ۶۰۰ روستای بیش از ۲۰ خانوار استان گیلان تهیه شده و در ۳۹ درصد روستاها اجرا شده است.
مدیر کل بنیاد مسکن استان گیلان با بیان اینکه تاکنون ۱۱۰ هزار سند روستایی به روستانشینان تحویل داده شده است، خاطر نشان کرد: امسال نیز ۱۵ هزار سند خانه‌های روستایی به متقاضیان تحویل داده می‌شود.


معماری بومی – محلی به عنوان بهترین الگوی مرمت و نوسازی واحدهای روستایی به وسیله‌ی استاندار گیلان در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.
دکتر مصطفی سالاری گفت: الگوی معماری در اجرای پروژه‌های مرمت و نوسازی واحدهای روستایی باید معماری بومی – محلی باشد.
وی افزود: بنده به طور جدی اعتقاد دارم که بنیاد مسکن با تحقق این مهم خواهد توانست چهره‌ی روستا ها را تغییر دهد.
دکتر سالاری همچنین بر ضرورت بهره‌گیری از معماری سنتی، بومی و محلی در نماهای بیرونی واحدهای روستایی تاکید کرد و ادامه داد: در واحدهای روستایی می‌توان با بهره‌گیری از تکنولوژی و مصالح روز، نمای بیرونی آن را منطبق با معماری سنتی و بومی طراحی کرد.
نماینده‌ی عالی دولت در استان گیلان، معماری سنتی را سازگار با اقلیم منطقه دانست و گفت: می‌توان با متمایز کردن چهره‌ی روستاها و بهره‌گیری از معماری سنتی، گردشگران را نیز از نقاط دور و نزدیک کشور برای دیدن آن ترغیب و تشویق کرد.
دکتر سالاری همچنین گفت: زیبایی معماری سنتی و بومی استان گیلان در برخی موارد خیلی بهتر از کشورهایی است که ادعای معماری دارند و در زمینه‌ی گردشگری موفق هستند.
وی معماری روستایی را متمایز از معماری شهری دانست و افزود: طراحی معماری در روستاها را نباید با معماری شهری که با محدودیتهای همچون زمین و منظر مواجه است، یکسان اجرا کنیم.
استاندار گیلان بر لزوم توجه به موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در طراحی پروژه‌های روستایی نیز تاکید نمود و تصریح کرد: چنانچه در طرح هادی روستایی تحلیلی درست از مباحث اقتصادی و معیشت مردم نداشته باشیم آن روستا از نظر کیفیت زندگی غیرقابل رقابت با شهر خواهد شد.


وی با بیان اینکه باید ویژگیهای روستاها را حفظ کنیم، گفت: همچنین باید روستاها را متناسب با استعدادهای آن توسعه دهیم.
دکتر سالاری سپس تاکید کرد: بدون تردید روستاهای استان گیلان از این قابلیت برخوردار هستند که مهاجرت معکوس در آن شکل بگیرد.
وی درآمدزایی برای روستاییان را از اهداف اجرای طرح بومگردی برشمرد و افزود: چنانچه روستاییان، مالکیت واحدهای اقامتی و بومگردی و مسوولیت ارائه‌ی خدمات به گردشگران را عهده‌دار باشند، مطمئناً فرهنگ و معماری سنتی بهتر حفظ شده و توسعه خواهد یافت و گردشگرانی که به عنوان میهمان وارد این روستاها می‌شوند، نخواهند توانست فرهنگ روستا را تغییر دهند.
استاندار گیلان اجرای طرحهای بومگردی را در راستای حفاظت و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی دانست و ادامه داد: اجرای این طرح علاوه بر ایجاد فرصتهای شغلی و بهبود معیشت و اقتصاد، کاهش آسیبهای اجتماعی را در پی خواهد داشت.
دکتر مصطفی سالاری بر لزوم تسهیل شرایط برای ساخت مجتمعهای بومگردی نیز در روستاها تاکید کرد و افزود: باید شرایط را برای آن دسته از مجتمعهای بومگردی که علاوه بر ایجاد شغل استفاده‌ی عمومی داشته و پذیرای مسافران می‌شوند، تسهیل کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.