کد خبر : 13499
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴

مرگ شمشادهای ایستاده را باور کنیم!

مرگ شمشادهای ایستاده را باور کنیم!

هاتف‌خبر – کارشناسان اعتقاد دارند درختان جنگلهای هیرکانی آخرین دوره‌ی زندگی خود را سپری می‌کنند چون بیماریها و آفات وارداتی بسیاری به جان آنها افتاده و تیشه را به ریشه‌شان زده است.

هاتف‌خبر – کارشناسان اعتقاد دارند درختان جنگلهای هیرکانی آخرین دوره‌ی زندگی خود را سپری می‌کنند چون بیماریها و آفات وارداتی بسیاری به جان آنها افتاده و تیشه را به ریشه‌شان زده است.
گزارشها حاکی است که درختان جنگلی استان گیلان با آفات و بیماریهای بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. پروانه‌ی برگ خوار، پوست‌خوار شمشاد، پروانه‌ی سفید اشجار، پروانه‌ی ابریشمباف ناجور، سوسک برگ‌خوار توسکا، بیماری بلایت شمشاد و شانکر شاه بلوط از جمله آفاتی است که در سالهای اخیر به جان این درختان کهنسال افتاده و کمر به نابودی آنها بسته است
کارشناسان می‌گویند:‌ در این بین بیشترین آسیب به شمشادهای استان گیلان رسیده چون از سال ۱۳۹۳ که نخستین نشانه‌های آفت شب‌پره در این درختان دیده شد تا امروز مهار آنها ممکن نشده است.
آنها با اشاره به اینکه آفت پروانه‌ی برگ‌خوار وارداتی است، می‌گویند: شمشادهای شمال در مساحتی افزون بر ۲۵ هزار و ۸۹ هکتار پراکنده شده‌اند.


یک گیاهشناس در باره‌ی این آفت شمشادها توضیح داد: این پروانه به طور طبیعی در شرق آسیا زندگی می‌کند. ۱۰ سال پیش آلمانیها از طغیان این آفت در کشورشان خبر دادند و این گستردگی ادامه پیدا کرد تا از طریق جنگلهای جمهوری آذربایجان وارد ایران شد، اما بیماری بلایت که بازهم شمشادها را درگیر کرده است حدود هفت سال پیش برای نخستین بار در ایران دیده شده که آن موقع این بیماری تنها در تالش دیده می‌شد اما حالا مرز آن تا استان گلستان نیز کشیده شده است.
فلاح راد ادامه داد: عامل این بیماری، نوعی قارچ است و باعث چروکیدگی و ایجاد لکه‌های قهوه‌یی در برگ گیاه و مرگ سریع و گسترده‌ی بافتها در بخش عمده یا همه‌ی قسمتهای هوایی گیاه می‌شود.
این کارشناس معتقد است شمشاد هیرکانی، درختی همیشه‌ سبز و بومی در جنگلهای هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه‌ی بین‌المللی حفظ طبیعت(IUCN) قرار دارد و در سالهای اخیر بر اثر شیوع بیماری سوختگی و آفت شب‌پره، آسیبهای فراوان دیده است.
چندی پیش قائم‌مقام دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرده بود: از ابتدای امسال تاکنون ۶۶ هزار و ۸۸۷ هکتار از جنگلهای هیرکانی در استانهای گیلان، مازندران و گلستان بر اثر آفتها و بیماریهای درختی خسارت دیده‌اند.
مسعود ملکی افزود: بیشترین خسارت، مربوط به بیماری وارداتی سوختگی شمشاد بود که به تنهایی ۵۲ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی شمال کشور را آلوده کرده است.
وی درباره‌ی مهمترین اقدامات انجام شده برای مهار آفات و بیماریهای درختان جنگلی، به‌ویژه آفت و بیماری شمشاد افزود: شناسایی مناطق آلوده به آفت و بیماری و تهیه‌ی نقشه‌ی پراکنش و همچنین شناسایی نوع آفت یا بیماری، نخستین گام ما بود.
ملکی ادامه داد: اقدام دیگر ما، اجرای برنامه‌های آموزشی برای آشنایی مجریان و بهره‌برداران و کارشناسان با نوع آفت یا بیماری و آثار آنها در قالب کارگاه‌های آموزشی و تهیه‌ی دستور کار اجرایی برای مدیریت بعضی آفات و بیماریها بود.
رئیس اداره‌ی حفاظت و حمایت اداره‌ی کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان نیز گفت: آفت برگ‌خوار درختان شمشاد سالانه پنج نسل دارد که برای مبارزه با یک نسل آن به بیش از یک میلیارد تومان اعتبار و برای مبارزه با پنج نسل به حدود شش میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
عابدینی گفت: امسال برای مبارزه با آفت برگ‌خوار و ساقه‌خوار درختان شمشاد فقط 600 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافت.
وی افزود: برای امحای لاروهای یک تا دو روزه‌ی شب‌پره از محلول بی‌خطر زیست‌محیطی بی تی و در سنین بالاتر این آفت، از تله‌های نوری استفاده می‌شود.
رئیس اداره‌ی حفاظت و حمایت اداره‌ی کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه آفت شب‌پره درختان شمشاد تک میزبان است، گفت: تنها میزبان این آفت درختان شمشاد است.
وی تصریح کرد: آفت برگ‌خوار و پوست‌خوار درختان شمشاد هم برای نخستین بار در جنگلهای منطقه‌ی نمک‌آبرود استان مازندران و سپس در جنگلهای شهرستان رضوانشهر و در بخشهای از جنگلهای رودسر و املش دیده شد.
کارشناسان اعتقاد دارند: شمشادهای هیرکانی به ویژه در استان گیلان در آستانه‌ی نابودی هستند.
عبدالعلی راهنما رئیس اداره‌ی منابع طبیعی و آبخیزداری املش در استان گیلان در این باره گفته است که از بهار سال 93 با سرایت بیماری بلایت یا سوختگی شمشاد، بخشی وسیع از درختان شمشاد منطقه‌ی دواب سیاهکلرود چابکسر به مساحت 800 هکتار دچار آسیب جدی شده و بعضی از درختان به کلی خشک گردیده‌اند.
وی توضیح داد: بلایت که عامل آن نوعی قارچ است از بیماری مخرب و خطرناک محسوب می‌شود که سبب خزان و ازبین رفتن توده‌های شمشاد در منطقه شده است.
شایان گفتن است گونه‌ی گیاهی شمشاد بومی ایران در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه‌ی بین‌المللی حفظ طبیعت قرار دارد.
همچنین سازمان خواربار و کشاروزی ملل متحد(فائو) در تازه‌ترین بولتن که با عنوان «هشدار اولیه‌ی بحران زنجیره‌ی غذایی» منتشر شده هشدار داد که خشکیدگی بلوط و بیماری آتشک(بلایت) شمشاد به صورت گسترده جنگلهای ایران را تهدید می‌کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.