کد خبر : 12324
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸

نخستین انتقاد رسمی از شهردار رشت را «شیرزاد» رقم زد

نخستین انتقاد رسمی از شهردار رشت را «شیرزاد» رقم زد

هاتف‌خبر – فاطمه شیرزاد نخستین انتقاد رسمی از شهردار رشت را به دلیل حاضر نشدن در نشست مشترک کمیسیونهای «توسعه عمران» و «بهداشت و محیط زیست» شورا که صبح روز پنجشنبه‌ی گذشته برای بررسی وضعیت بحرانی پیش آمده در سراوان رشت، برگزار شده بود؛ رقم زد.

هاتف‌خبر – فاطمه شیرزاد نخستین انتقاد رسمی از شهردار رشت را به دلیل حاضر نشدن در نشست مشترک کمیسیونهای «توسعه عمران» و «بهداشت و محیط زیست» شورا که صبح روز پنجشنبه‌ی گذشته برای بررسی وضعیت بحرانی پیش آمده در سراوان رشت، برگزار شده بود؛ رقم زد.
به گزارش «هاتف‌خبر» در این نشست رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت دستور جلسه را بررسی رانش زباله‌ها در لندفیل سراوان اعلام کرد و گفت: تا کنون جلسات بسیاری در این زمینه برگزار شده اما نتیجه‌یی حاصل نشده است.
فاطمه شیرزاد وضعیتی که در سراوان به دنبال بارشهای اخیر پیش آمد را تلنگری جدی برای مسوولان استان و سازمانهای مرتبط دانست و گفت: نباید بگذاریم دامنه‌ی آسیب و خطرات لندفیل بیش از این شود.


وی با اشاره به اینکه بارها تاکید کرده وضعیت زیست‌محیطی سراوان خطرناک است و باید فکری اساسی برای آن بشود، گفت: متاسفانه تاکنون اقدامات جدی برای رفع این مشکل انجام نشده و مسوولان و مقامات ارشد استان این قضیه را جدی نگرفته‌اند.
فاطمه شیرزاد با تاکید بر اینکه خیلی پیش تر از اینها باید بازنگریهای لازم ساخت زباله‌سوز تاکنون انجام می‌شد، گفت: در حالی که شهرهای استان مجاور ما از اعتبارات دولتی برای ساخت زباله‌سوز بهره‌ برنده‌اند اما پروژه‌ی ساماندهی لندفیل سراوان رشت همچنان در جذب اعتبارات ناموفق بوده و تلاشها در این زمینه به ثمر ننشسته است.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا خاطر نشان کرد: برای سراوان و کارخانه‌ی کودآلی نیاز است تا اعتبارات کافی منظور شود و این وظیفه‌ی ما است تا با گوشزد کردن حساسیت این موضوع، توجه مسوولان استانی به این مساله‌ی بحرانی جلب کنیم چون شورا و شهرداری رشت به تنهایی نمی‌توانند به رفع این بحران بپردازند.
شیرزاد با هر گونه طبیعی جلوه‌دادن اتفاقی که در سراوان رخ داد، مخالفت کرد و گفت: بیان اینکه رانش زباله‌ها طبیعی است سبب رفع مسوولیت از ما نمی‌شود. همه باید پاسخگو باشیم.
وی با انتقاد از حاضر نشدن شهردار رشت در این جلسه‌ی مهم که به سرنوشت لندفیل سراوان مرتبط است، افزود: از شهردار رشت پیش از برگزاری جلسه برای شرکت در این نشست رسماً دعوت شده بود اما روابط عمومی شهرداری بدون هماهنگی برای شهردار یک برنامه‌ در صدا و سیما طرح‌ریزی کرد. آیا اهمیت این موضوع برای شهردار ما تا این حد بوده که نمی‌توانستند در این جلسه حضور پیدا کنند و باید به برنامه‌ی گپ و گفت خبری صدا و سیما می‌رفتند؟


رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت با اشاره به اینکه سالها است مشکل سراوان مطرح بوده و هنوز ما راه‌حلی برای برون رفت از این معضل اساسی شهر نیافته‌ایم، گفت: مساله‌ی سراوان برای مسوولان ما مهم به نظر نمی‌رسد در حالی که این بحث مستقیماً با سلامت مردم ارتباط دارد و باید به طور جدی به آن توجه شود و با سرعت برای رفع آن تدابیر ویژه بیاندیشیم.
فاطمه شیرزاد گفت: این نشست هم بدون خروجی در حال برگزاری است اما من اعتقاد دارم اگر می‌خواهد مساله‌ی سراوان حل شود باید وضعیت بحرانی آن برای مقامات استان تشریح گردد و سریعاً از بودجه و اعتبارات استانی برای اجرای پروژه‌های اصلاحی استفاده شود.
در این نشست رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت نیز در گزارشی از وضعیت پیش‌آمده برای لندفیل سراوان در بارشهای اخیر و رانش کوه زباله به اطراف گفت: محل احداث تصفیه‌خانه‌ی لندفیل در این رانش مدفون شد و باید فکری اساسی در آینده برای خروج شیرابه‌های زباله‌های دفن شده نمود.
علیرضا حاجی‌پور افزود: ما هم‌اکنون برای دفن زباله‌ها در این لندفیل امکانات لازم و اعتبارات کافی در اختیار نداریم که در این زمینه نیازمند مساعدت و همکاری شورای شهر، شهرداری و مقامات استان بیش از پیش احساس می‌شود.
وی با بیان اینکه پیمانکار لندفیل حالا باید در زمینه‌ی رانش زباله‌ها اقدام کند و با اصلاح شیب زباله‌های دفن شده اقدامات بعدی در برای فراهم کردن بستر دفن زباله فراهم نماید، گفت: ما در این زمینه راهکار داریم اما اعتبار لازم برای اجرا نداریم. طرح ما کامل و آماده است اما حق بدهید تا زمانی که اعتبار و بودجه‌ی لازم به سازمان مدیریت پسماندها اختصاص داده نشود، چگونه می‌توانیم کاری انجام دهیم؟
حاجی‌پور با بیان اینکه یکی از راه‌های اصولی برای خارج شدن از معضل دفن زباله در لندفیل سراوان ساخت زباله‌سوز است، گفت: همه می‌دانیم که علت تاخیر در ساخت زباله‌سوز وجود سیاستهای استانی در این زمینه بوده و مخالفتهایی که از نظر زیست‌محیطی شده بود و بایستی ارزیابیهای لازم صورت می‌گرفت و گرنه از طرف ما مشکلی برای اجرای این طرح وجود نداشت و ما پیگیر اجرای این پروژه بوده و هستیم.
وی با اشاره به اینکه روزانه حدود ۸۰۰ تن زباله در رشت تولید و به سراوان حمل می‌شود و علی‌رغم این برخی شهرداریها و دهیاریهای مجاور نیز زباله‌های خود را به این مکان حمل می‌کنند، گفت: ما داریم هزینه‌های دفن همه‌ی این زباله‌ها را انجام می‌دهیم در حالی که متاسفانه شهرداری رشت اصلاً پولی برای این کار به سازمان پرداخت نمی‌کند و شهرداریها و دهیاریهای اطراف هم مبالغ بسیار مختصری می‌پردازند.


رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در پایان سخنانش گفت: ما داریم با دست خالی، کمبود ماشین‌آلات و نبود اعتبارات کار را به پیش می‌بریم.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت در پاسخ به سخنان حاجی‌پور گفت: تاکنون گزارشی از وضعیت موجود به کمیسیون بهداشت شورا ارائه نشده و به نظر من برای حل این مسائل شما می‌بایست از ماه‌ها پیش این مطالب را عنوان می‌کردید.
شیرزاد با اشاره به اینکه اینها نشانه‌ی کم‌کاری است و حالا هم می‌خواهیم با طبیعی نشان دادن این وضعیت، فرصتی را که می‌توانیم دست مسوولان ارشد استان را بگیریم و وضعیت نامناسب سراوان را به آنها نشان دهیم و آنها را روی موضوع حساس کنیم، از دست داده و باز هم داریم شورا و شهرداری را برای حل این معضل تنها می‌گذاریم.
گفتنی است علاوه بر این موضوعات، بحثهای فنی و کارشناسی مساله‌ی رانش زباله‌ها در لندفیل سراوان به وسیله‌ی کارشناسان حاضر در این نشست و همچنین رضا رسولی رئیس کمیسیون توسعه و عمران انجام شد و مقرر گردید تا روز شنبه طرحی مشخص به وسیله‌ی مشاور پروژه‌ی لندفیل سراوان ارائه شود

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.