کد خبر : 11555
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵

70 بنای تاریخی بافت قدیم رشت شناسایی و مستندسازی شد

70 بنای تاریخی بافت قدیم رشت شناسایی و مستندسازی شد

هاتف خبر- سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان گیلان از شناسایی و مستندسازی 70 بنای تاریخی بافت قدیم رشت خبر داد.

   هاتف خبر- سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان گیلان از شناسایی و مستندسازی 70 بنای تاریخی بافت قدیم رشت خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان، دکتر ولی جهانی با اشاره به بررسیهای انجام شده برای شناسایی تک بناهای شهر رشت که از حدود 15 روز پیش به همت پژوهشگران این اداره‌ی کل و با همکاری پژوهشکده‌ی گیلانشناسی و پژوهشگران بخش آزاد آغاز شده بود، گفت: کار شناسایی و مستندسازی 70 بنای تاریخی بافت قدیم رشت شامل خانه‌های تاریخی، بناهایمذهبی و…انجام شده است.
وی با بیان اینکه در بررسیهای انجام شده که به صورت پیمایشی صورت گرفت، مدارک و شواهد باستانشناختی شامل دوره‌های قاجار و پهلوی اول شناسایی شده، به وجود بقایایی از مکانهایی که در بردارنده‌ی آثار دوره‌ی ایلخانی صفویه بوده اشاره نمود.
دکتر جهانی ادامه‌ی این روند برای شناسایی بناهای واجد شرایط تاریخی در رشت را مورد بحث قرار داد و افزود: با توجه به فعالیتهای صورت گرفته داخل بافت تاریخی امیدواریم تا ماه‌های آینده روند بررسی شناسایی تک بناهای شهر رشت به پایان برسد.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان خاطر نشان کرد: همه‌ی نقاط شناسایی شده‌ی تاریخی استان و نیز آثار ثبت ملی ثبت شده دارای ارزش و اهمیت در زمینه‌ی حفاظت هستند و یگان حفاظت این اداره‌ی کل با مشارکت مردم و انجمنهای دوستدار میراث فرهنگی در صیانت از این مواریث هویتبخش تلاش می‌کنند.
این مقام مسوول با بیان اینکه ابنیه‌ی تاریخی از ظرفیتهای گردشگری محسوب می‌شوند، تاسیس پایگاه پژوهشی و حفاظتی بافتهای تاریخی و باستانشناسی شهری را گامی در جهت حراست از آثار تاریخی دانست.
ولی جهانی ثبت 103 اثر تاریخی شهرستان رشت در فهرست آثار ملی را اقدامی موثر در حوزه‌ی فرهنگ و هنر توصیف کرد و گفت: بهره‌گیری از توان بخش خصوصی برای توسعه‌ی گردشگری و جذب گردشگر در اماکن تاریخی ضرورتی غیرقابل انکار است.
گفتنی است استان گیلان دو هزار و 500 اثر شناسایی شده دارد که تاکنون یکهزار و 60 مورد از آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.