کد خبر : 11477
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۴:۳۰

شاه‌بلوط گیلان رو به نابودی است

شاه‌بلوط گیلان رو به نابودی است

هاتف‌خبر – ﻋﻀﻮ اﻧﺠﻤﻦ ﻋﻠﻮم زراﻋﺖ و اﺻﻼح ﻧﺒﺎﺗﺎت اﯾﺮان گفت: با وجود بیماری سوختگی به نام «آتشک» که به جان درختان شاه‌بلوط گیلان افتاده، این گونه‌ی ارزشمند گیاهی رو به نابودی است.

   هاتف‌خبر – ﻋﻀﻮ اﻧﺠﻤﻦ ﻋﻠﻮم زراﻋﺖ و اﺻﻼح ﻧﺒﺎﺗﺎت اﯾﺮان گفت: با وجود بیماری سوختگی به نام «آتشک» که به جان درختان شاه‌بلوط گیلان افتاده، این گونه‌ی ارزشمند گیاهی رو به نابودی است.
دکتر ابراهیم آذرپور به گزارش «میزان» اظهار کرد: امیدواریم به منظور حفظ و احیای شاه بلوط آلوده شده با بیماری سوختگی در سالی که به «اقتصاد مقاومتی؛ تولید – اشتغال» نامگذاری شده، برنامه‌ریزیهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای این مساله صورت بگیرد.
وی افزود: شاه‌بلوط یک گونه‌ی نادر ارزشمند صنعتی و دارویی جنگل هیرکانی(جنگلهای شمال ایران) است و مهمترین مناطق تولید شاه بلوط در گیلان ویسرود شفت، سیاه‌مزگی تالش، قلعه‌رودخان فومن، شفارود رضوانشهر، شاه‌بلوط محله بازکیاگوراب لاهیجان است.
ﻋﻀﻮ اﻧﺠﻤﻦ ﻋﻠﻮم زراﻋﺖ و اﺻﻼح ﻧﺒﺎﺗﺎت اﯾﺮان ادامه داد: میوه‌ی شاه بلوط از نظر طب سنتی گرم و خشک بوده و دارای ترکیبات اسید چرب، نشاسته، ازت، ویتامین ب، فیبر، منیزیم، تانن، آسین، فلاونوئید، آمینواسید و برخی از املاح معدنی است.
دکتر آذرپور با اشاره به جایگاه متمایزی که شاه بلوط ایران نسبت به شاه بلوط اروپا و دیگر نقاط جهان دارد، خاطر نشان کرد: نحوه‌ی استفاده از میوه‌ی شاه بلوط در جهان به سه صورت آب‌پز، بخارپز و خام است.
این میوه برای کاهش چربی و کلسترول خون، تنظیم تعادل عصبی، درمان کم خونی، زخم معده، بیماریهای قلبی – عروقی و برخی از سرطانها مناسب است. در طب سنتی از برگ و پوست شاه بلوط برای درمان برونشیت، اسهال، سیاه سرفه، تب و بواسیر استفاده می‌شود.
آذرپور تاکید کرد: علت اصلی تخریب رویشگاه‌های شاه بلوط گیلان، بیماری سوختگی یا «آتشک» بوده که بسیاری از درختان شاه بلوط را مبتلا ساخته است.
ﻋﻀﻮ اﻧﺠﻤﻦ ﻋﻠﻮم زراﻋﺖ و اﺻﻼح ﻧﺒﺎﺗﺎت اﯾﺮان با اشاره به اینکه این بیماری علاوه بر جوانه‌ها، ساقه‌ها و شاخه‌های درخت شاه بلوط را نیز در هر اندازه‌یی که باشند آلوده می‌کند، خاطرنشان کرد: حفاظت از درختان سالم شاه بلوط و همچنین احیای طبیعی رویشگاه از طریق برنامه‌های جنگلکاری می‌تواند موجب شکوفایی اقتصادی و توسعه‌ی پایدار منطقه شود.
آذرپور خاطر نشان کرد: راه‌های مبارزه با این بیماری کنترل مکانیکی سرشاخه‌ها و شاخه‌های خشک و آلوده درختان(دارای آلودگی بین ۱۰ تا ۵۰ درصد)، قطع و انهدام درختان بیمار شاه‌بلوط (آلودگی بین ۶۰ تا ۹۰ درصد)، کنترل شیمیایی و بیولوژیکی است. همچنین انتخاب مناطق مناسب کاشت و شناسایی ارقام مقاوم به کمک مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی می‌تواند چشم‌اندازی مطلوب برای این گونه‌ی ارزشمند و اقتصادی گیلان باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.