کد خبر : 9709
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸

۱۹۶۸ سالی که جهان را تکان داد/ مارک کولارنسکی / ترجمه ی هوشنگ جیرانی/ انتشارات امید صبا/ ۵۵۲ صفحه

۱۹۶۸ سالی که جهان را تکان داد/ مارک کولارنسکی / ترجمه ی هوشنگ جیرانی/ انتشارات امید صبا/ ۵۵۲ صفحه

هاتف نیوز – نسرین پورهمرنگ – «۱۹۶۸ سالی که جهان را تکان داد» عنوان کتابی است که به مرور حوادث سیاسی سال ۱۹۶۸ می‌پردازد.

   هاتف نیوز – نسرین پورهمرنگ – «۱۹۶۸ سالی که جهان را تکان داد» عنوان کتابی است که به مرور حوادث سیاسی سال ۱۹۶۸ می‌پردازد.
دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی همزمان بود با تحولات فکری فراوان در حوزه‌ی آرمانهای اجتماعی و سیاسی که تجربه‌ی مدرنیته آنها را نوید می داد و سخت به آنها اعتقاد داشت. نقطه‌ی اوج این تحولات فکری، انتقادی در سال ۱۹۶۸ خود را پدیدار ساخت که به وقوع جنبش کارگری- دانشجویی فرانسه در ماه می منجر شد. این تحولات فکری که به دنبال خود جنبش‌های اجتماعی گسترده‌یی را در پی داشت فقط به کشور فرانسه محدود نبود، اگرچه اوج این تحولات در همین کشور به وقوع پیوست.
مارک کولارنسکی محقق و تحلیلگر وقایع تاریخی است که در کتاب اخیر خود به بازخوانی رخدادهای سال تاریخی ۱۹۶۸ به صورت موازی می‌پردازد. او نه تنها به سراغ حوادث می‌رود که شخصیت‌های تاثیرگذار و دیدگاههای آنها را نیز از نقد و نظر دور نمی‌دارد.
کورلانسکی ضمن پرداختن به وقایع تاریخی از شرح شرایط و ویژگی های سیاسی آن دوره غافل نمی ماند تا بازخوانی جنبش‌های مهم آن دوره بدون توجه به زمینه‌های اجتماعی و سیاسی‌شان صورت نگیرد. آنچه کورلانسکی در تلاش برای تبیین شرایط اجتماعی آن دوره بدان پی برده است اینکه روایت‌ها و اسناد موجود از فقری زیاد در توصیف و تحلیل شرایط و زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی آن دوره برخوردارند.
کورلانسکی در بخشی از کتاب خود در توصیف شرایط اجتماعی آن زمان چنین می‌نویسد: «سال ۱۹۶۸ با در بر گرفتن دنیای جوانان و موسیقی، سیاست، جنگ، اقتصاد، تظاهرات و رسانه به ما نشان می‌دهد که چگونه به جایی رسیده‌ایم که امروز در آن هستیم. چهار عامل تاریخی به هم پیوستند تا ۱۹۶۸ رقم زده شود: جنبش حقوق مدنی که در آن زمان حرکتی جدید و اصیل بود؛ نسلی که احساس می‌کرد بسیار متفاوت و از خود بیگانه است به گونه‌ای که تمام اشکال اقتدار را طرد می‌کرد؛ جنگی که بر کل جهان تاثیر گذاشته بود و باعث شد تا همه طغیان‌ها یک هدف را دنبال کنند؛ و تمام این رویدادها نیز در زمانه‌ای رخ دادند که عصر تلویزیون تازه آغاز شده بود و آن قدر جدید بود که هنوز مانند امروز کنترل و پالایش شده نبود و جهت‌گیری نداشت.»
کولارنسکی نویسنده و محققی توانمند است. از جمله کتابهای وی می‌توان به«نمک: تاریخچه جهانی»، «کد: زندگی‌نامه یک ماهی که دنیا را تغییر داد»، «تاریخ جهانی باسک»، «قاره جزایر: در جستجوی سرنوشت کارائیب» و «عدم خشونت» اشاره کرد.

far3

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.