کد خبر : 9433
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵

روستاهای گیلان؛ می‌توانند به قطب بزرگ گردشگری تبدیل شوند

روستاهای گیلان؛ می‌توانند به قطب بزرگ گردشگری تبدیل شوند

هاتف نیوز- روستاهای زیبای استان گیلان به دلیل داشتن طبیعت زیبا، برخورداری از آب و هوایی مناسب، شرایط اقلیمی کاملاً دلپذیر، وجود صنایع دستی و هنرهای سنتی و بومی و قابلیت و ظرفیت توسعه‌ی بومگردی می‌توانند به قطب بزرگ گردشگری روستایی کشور تبدیل شوند.

   هاتف نیوز– روستاهای زیبای استان گیلان به دلیل داشتن طبیعت زیبا، برخورداری از آب و هوایی مناسب، شرایط اقلیمی کاملاً دلپذیر، وجود صنایع دستی و هنرهای سنتی و بومی و قابلیت و ظرفیت توسعه‌ی بومگردی می‌توانند به قطب بزرگ گردشگری روستایی کشور تبدیل شوند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با اشاره به این ظرفیت و توانمندی در نشستی با مدیر کل امور روستایی و عشایری استانداری که با محوریت بررسی گردشگری روستایی برگزار شد؛ با اشاره به اینکه گردشگری صنعتی چندبخشی است، سوق دادن این صنعت به روستاها را موجب تعالی فرهنگی، رشد اقتصادی و رفع محرومیتهای روستاهای گیلان دانست.
رضا علیزاده با اشاره به اجرای فعالیتها و برنامه‌های گوناگون به وسیله‌ی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در جهت توانمندسازی روستایی، توجه به توسعه‌ی پایدار روستاها را از اهداف «دولت تدبیر و امید» برشمرد و افزود: فعالیتهای خوبی در این زمینه صورت گرفته که ماحصل آن ایجاد اشتغال برای جوانان روستایی، ترویج هنرهای سنتی و بومی و همچنین مهاجرت معکوس بوده است.
وی اجرای طرح روستای بدون بیکار در استان گیلان را گامی در جهت ایجاد بسترهای فرصت‌ساز در این روستاها، رونق اقتصادی و همچنین اشتغالزایی دانست و بر فراگیری هنرهای سنتی و بومی و همچنین صنایع دستی برای تسهیلگران تاکید کرد و افزود: باید تلاش شود تا روستاها منبعی خودکفا شوند و جریانسازی اقتصاد مقاومتی در آن به بهترین شکل اجرایی گردد.
وی با بیان اینکه روستاها جاذبه های گردشگری فراوانی را برای گردشگران نمایش می دهند، ادامه داد: توسعه‌ی پایدار گردشگری روستایی و مدیریت خردمندانه نیازمند برنامه‌ریزی است.
رضا علیزاده افزود: گردشگری یکی از رویکردهای جدید توسعه‌ی اقتصادی کشورهای در حال توسعه است و از مفیدترین راهکارهای مورد توجهی است که می تواند رونق‌بخشی به مناطق روستای را سبب شود.
وی خاطرنشان کرد: گردشگری به ویژه گردشگری زمستانی از جمله مهمترین فعالیتهای اقتصادی روستاهای کوهستانی با برف کافی در فصول سرد به شمار می‌آید که به سرعت در حال گسترش بوده و استقبال همگانی را نیز به دنبال دارد، بنا بر این توجه به گردشگری زمستانی روستایی از موضوعات جدید علمی است که عملیاتی کردن آن نیازمند برنامه‌ریزی آینده‌نگر با رویکرد راهبردی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با اشاره به اینکه در روستاهای استان مجموع عوامل متنوع مکانی و اقلیمی، امکان گردشگری زمستانی روستایی را برای دوستداران فراهم کرده است، اضافه کرد: اشتغال روستاییان، به کارگیری نیروهای متخصص و افزایش سطح درآمدی شاغلان این بخش از منافع قابل تحقق در گردشگری زمستانی روستایی خواهد بود.
وی با بیان تاکید بر لزوم بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) اذعان نمود: روستا و روستاییان منابع اصلی تولید و رشد اقتصاد ملی هستند و بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) می‌تواند توسعه‌ی روستاهای کشور را رقم بزند و بسترسازی گردشگری پایدار را محقق می‌سازد.
علیزاده به لزوم بهره‌گیری از همه‌ی پتانسیلهای موجود در روستاها تاکید کرد و متذکر شد: نگاه توسعه‌محور روستایی در گیلان ضرورتی غیرقابل انکار است.
وی افزایش دستمزد در فعالیتهای غیرکشاورزی برای بومیان روستاهای گیلان، توجه بیشتر به جاذبه های طبیعی روستایی مانند رودخانه، مناظر طبیعی، کوهستان، مراتع غنی، دامداری، جنگل‌نشینی و… و نیز جلوگیری از تخریب مکانهای مذهبی و تاریخی منطقه به دلیل بالا رفتن سطح آگاهی مردم را از مهمترین تاثیرات توسعه‌ی گردشگری زمستانی در روستاهای گیلان عنوان کرد و از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خواست تا توسعه‌ی این نوع از گردشگری را مورد توجه بیشتر قرار دهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.