کد خبر : 9320
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۸:۳۳

یادی از فرهاد

یادی از فرهاد

هاتف‌یوز – فرهاد مِهراد روز ۲۹ دی ۱۳۲۲ در لنگرود متولد شد و پس از طی دوران کودکی و نوجوانی کم ‌کم به یکی از بهترین خوانندگان ایران مبدل گردید.

   هاتف‌یوز – فرهاد مِهراد روز ۲۹ دی ۱۳۲۲ در لنگرود متولد شد و پس از طی دوران کودکی و نوجوانی کم ‌کم به یکی از بهترین خوانندگان ایران مبدل گردید.
آنچه این خواننده‌ی پاپ را از دیگر همدوره‌یی‌هایش متمایز می‌کند، خواندن ترانه‌های اجتماعی و انتقادی او است که در مضامین بیشتر ترانه‌های او دیده می‌ِشود.
فرهاد زمستان ۱۳۵۷ ترانه‌ی انقلابی «وحدت» را خواند اما پس از انقلاب تا سال ۱۳۷۲ از ادامه‌ی کار منع گردید.
از معروفترین آهنگهای او می‌توان به «مرد تنها»، «جمعه»، «آیینه‌ها»، «خسته»، «اسیر شب»، «هفته خاکستری»، «شبانه۱و۲»، «گنجشکک اشی مشی»، «کودکانه»، «سقف»، «آوار»، «وحدت»، «نجواها»، «کوچ بنفشه‌ها»، «برف»، «مرغ سحر»، «گل یخ»، «شب تیره» و… اشاره کرد.
مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۱ شهریور ۱۳۸۱ پس از درگذشت وی در یادداشتی با تسلیت فقدانش تاکید کرد: «فرهاد، هنرمند موسیقی ایران که با تحمّل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت، یقیناً از جمله هنرمندانی است که تاریخ موسیقی ایران نام او را در شمار روشنگران اجتماعی ایران جای خواهد داد. صدای او با سرود «وحدت» برای مردم ایران جاودانه است، آنگاه که مردم به دنبال یک ناجی برای روح و جسم خویش به سوی معرفت با شیفتگی تمام می‌شتافتند، او «محمد» را برای مردم خویش والامقام معرفی کرد. نامش و یادش جاودان. ضایعه درگذشت وی را به جامعه هنری ایران به ویژه جامعه موسیقی کشور تسلیت عرض نموده و از خداوند شادی روح او و بقای عمر بازماندگان را خواستاریم.»
«خانه‌ی فرهاد» به موزه‌ی سينما تبدیل شد و پوران گلفام ـ همسر اين هنرمند ـ تمام وسايل شخصي فرهاد از جمله پيانو، كاست‌ها، يادداشتهاي شخصي و…به اين موزه بخشيد. از طرفی با پيگيريهاي همسرش، حكم دادگاه مبني بر منع پخش آثار فرهاد
از صدا و سيما نیز صادر شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.