کد خبر : 9136
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰

تمبرهای یادبود «نقش آفرینان کسما در نهضت جنگل» رونمایی می‌شوند

تمبرهای یادبود «نقش آفرینان کسما در نهضت جنگل» رونمایی می‌شوند

   هاتف‌نیوز – همزمان با برگزاری همایش «نقش کسما در نهضت جنگل» چهار قطعه تمبر یادبود «نقش آفرینان کسما در نهضت جنگل» رونمایی می‌شود.     دبیر اجرایی همایش «نقش کسما در نهضت جنگل» با اشاره به انتقال پیامهای فرهنگی در مراسلات پستی به وسیله‌ی تمبرها به «مهر» گفت: ستاد بزرگداشت برگزاری همایش، چهار تمبر

   هاتف‌نیوز – همزمان با برگزاری همایش «نقش کسما در نهضت جنگل» چهار قطعه تمبر یادبود «نقش آفرینان کسما در نهضت جنگل» رونمایی می‌شود.

    دبیر اجرایی همایش «نقش کسما در نهضت جنگل» با اشاره به انتقال پیامهای فرهنگی در مراسلات پستی به وسیله‌ی تمبرها به «مهر» گفت: ستاد بزرگداشت برگزاری همایش، چهار تمبر یادبود از شخصیتهای موثر در جنبش جنگل را طراحی کرده که همزمان با برگزاری این همایش رونمایی می‌شود.
سروش اکبرزاده تصریح کرد: با اعطای مجوز پست کشور، از این پس چهار تمبر، «میرزا کوچک جنگلی»، «حاج احمد کسمایی»، «میرزا حسین خان کسمایی» و همچنین تمبر «میرزا و یارانش» در مرسوله‌های پستی به سراسر کشور استفاده می‌شود.
وی با اشاره به ضرورت زنده نگه داشتن شخصیتهای تاریخی، فرهنگی و علمی کشور و به ویژه گیلان یادآور شد: میرزا کوچک جنگلی، نماد مبارزه با استعمار و استبداد داخلی برای ما گیلانیان است که طی هفت سال مقاومت توانست با اندک امکانات مادی و معنوی در جنگلهای گیلان با استبداد و استعمار مبارزه کند.
اکبرزاده با اشاره به نقش موثر «حاج احمد کسمایی» به عنوان مرد شماره‌ی دو نهضت جنگل پس از میرزا کوچک، تصریح کرد: این تاجر کسمایی با بذل جان و مال خود، خانواده و خویشاوندان، کمک موثری در پیشبرد اهداف نهضت نمود و جا دارد چهره در سایه مانده‌ی وی بیشتر شناسایی شود.
دبیر اجرایی همایش «بازشناسی نقش کسما در نهضت جنگل» به زندگی پربار میرزا «حسین خان کسمایی» به عنوان شاعر، نویسنده، نقاش و روزنامه‌نگار مطرح دوره‌ی مشروطه و جنبش جنگل اشاره کرد و یادآور شد: «میرزا حسین خان کسمایی» به تصریح بسیاری از مورخان هم در جنبش مشروطه گیلان خدمات شایانی داشته و هم در جنبش جنگل به عنوان مبارز و سردبیر «روزنامه جنگل» و در دوره‌ی مشروطه با انتشار «روزنامه وقت» در تغییر افکار عمومی، ایجاد مطالبه‌گری و مبارزه با استبداد داخلی و خارجی ایفای نقش کرده اما  مزار این مشروطه‌خواه در گورستان سلیمانداراب رشت مهجور مانده است.
وی همچنین از تلاش دست‌اندرکاران همایش برای انتشار تمبرهای یادبود مفاخر علمی و تاریخی گیلان خبر داد و تصریح کرد: طراحی تمبرهای یادبود شادوران «فریدن نوزاد»، زنده یاد «دکتر افشین پرتو»، مرحوم «جعفر خمامی زاده» و شادوران «میرابوالقاسمی» در دست اقدام است.
اکبرزاده با تاکید بر پاسداشت چهره‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی گیلان در زمان حیاتشان تصریح کرد: انتشار تمبر یادبود، استاد «هوشنگ»، استاد «ناصر مسعودی»، استاد «احمد سمیعی گیلانی»، و دکتر «فایق» نیز از برنامه‌های آینده‌ی ستاد بزرگداشت میرزا کوچک جنگلی است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۶۲ تمبرهایی با عنوان «تمبرهای سری پست جمهوری اسلامی ایران» در ۱۰ قطعه با نام «پیشگامان نهضت اسلامی» چاپ و منتشر شد که یک قطعه از آن در سومین سری با تصویر «میرزا کوچکخان جنگلی» به عنوان نخستین تمبر میرزا بود.
پس از تاریخ یاد شده در گیلان برخی از دوستداران فرهنگی چهار تمبر یادبود میرزا و مزار میرزا کوچک جنگلی رونمایی کردند. آخرین تمبر طراحی شده از سری تمبرهای شخصی در ۱۱ آذر سال ۹۱ به مناسبت برگزاری نخستین کنگره‌ی ملی میرزا کوچکخان و با حضور رئیس جمهور وقت رونمایی شد.
جدیدترین تمبرهای مربوط به نهضت جنگل هم امسال در روز ۲۵ آذرماه با حضور  دکتر محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور در همایش «بازشناسی نقش کسما در نهضت جنگل» رونمایی می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.