کد خبر : 9055
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲

به یاد پیر «نوزاد» تاریخ معاصر گیلان

به یاد پیر «نوزاد» تاریخ معاصر گیلان

هاتف نیوز- فریدون نوزاد روزنامه‌نگار، پژوهشگر، شاعر، نویسنده و بازیگر تاتر که نامی آشنا برای بسیاری از گیلانیان به ویژه فرهنگیان، هنرمندان، پژوهشگران، گیلانشناسان و روزنامه‌نگاران این دیار است، روز پنجشنبه‌ی گذشته از میان ما رفت.

   هاتف نیوز– فریدون نوزاد روزنامه‌نگار، پژوهشگر، شاعر، نویسنده و بازیگر تاتر که نامی آشنا برای بسیاری از گیلانیان به ویژه فرهنگیان، هنرمندان، پژوهشگران، گیلانشناسان و روزنامه‌نگاران این دیار است، روز پنجشنبه‌ی گذشته از میان ما رفت.
وی که روز ششم بهمن ماه ١٣٠١ در رشت زاده شده بود ۹۴ سال عمری پربرکت داشت و همچو شمع به جامعه نور و روشنی می‌پراکند.
در باره‌ی این بزرگمرک گیلان هر چه نوشته و گفته شود باز جای حرف بسیار وجود دارد. او علاقه‌مند به فرهنگ بود و از سر دلسوزی به بسیاری از مطبوعاتی که تازه متولد می‌شدند نامه‌نگاری می‌کرد و با ابراز خرسندی از ظهور یک مطبوعه، دیدگاههای خود را برای اصلاح فرآیندهای اجرایی و محتوایی ابراز می‌نمود.
فریدون نوزاد نخستین کسی بود که پس از انتشار «هاتف» برای ما نامه نوشت و در طول دوران فعالیت «هاتف« ارتباطی نزدیک با دست اندرکاران این نشریه داشت.
از او چندین و چند مقاله، یادداشت، مصاحبه، داستان، شعر و… در «هاتف» به چاپ رسیده و هاتفیان امروز از فقدان این بزرگمرد اشک ماتم می‌ریزند.
پس از انتشار خبر درگذشت این پیر «نوازد» گیلان شخصیتهای سیاسی – اجتماعی بسیاری از جمله استاندار گیلان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رئیس هیات مدیره‌ی خانه‌ی مطبوعات گیلان، رسانه‌های گروهی و… پیامهای تسلیت صادر نمودند.
در باره‌ی بیوگرافی این فرهیخته‌ی ارجمند گیلان نوشته‌اند: که او تحصیلات متوسطه‌ی خود را در دبیرستان نظام تهران به پایان رسانید، تاتر را از دوران تحصیلات متوسطه آغاز کرد و ۱۳۱۹ تا ۱۳۳۲ به صورت جدی تاتر را پی گرفت به طوری که نخستین کسی بود که کتاب «تاریخ تئاتر گیلان» را در سال ۲۸-۲۹ به قلم سرشت و همینک نیز این کتاب از کتابهای مرجع هنری است که در سال ۵۵ نیز به چاپ رسیده است.
نخستین کتاب وی نمایشنامه «در راه مکه» یا «شهادت خواجه نظام الملک» بوده که در سالهای ۲۲-۲۳ نوشته شده است.
«نامه‌های خان احمدخان گیلانی»، «تاریخ جراید و مجلات گیلان از آغاز تا عصر انقلاب»، «نقش احسان‌الله خان در جنبش جنگل»، «گیل گب» و… از کتابهای او است.
از شادروان فریدون نوزاد صدها مقاله و نوشته در نشریات کشور و استان به چاپ رسیده به طوری که نام وی برای همه‌ی فرهنگیان این خطه آشنا بوده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.