کد خبر : 8932
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱

نیاز جامعه به شناسایی اولویتهای پژوهشی

نیاز جامعه به شناسایی اولویتهای پژوهشی

   هاتف‌نیوز – زهرا کاظمی – یکی از اساسیترین نیازهای جامعه‌ی ما برای رسیدن به پیشرفت و توسعه‌ی همه جانبه کشور انجام تحقیقات و پژوهشهای کاربردی و مورد نیاز جامعه بر اساس نیازها و اولویتهای موجود است. چرا که قدرت، عظمت و استقلال و توانمندی هر کشور بر میزان فعالیتهای پژوهشی و تولید علم و

   هاتف‌نیوز – زهرا کاظمی – یکی از اساسیترین نیازهای جامعه‌ی ما برای رسیدن به پیشرفت و توسعه‌ی همه جانبه کشور انجام تحقیقات و پژوهشهای کاربردی و مورد نیاز جامعه بر اساس نیازها و اولویتهای موجود است. چرا که قدرت، عظمت و استقلال و توانمندی هر کشور بر میزان فعالیتهای پژوهشی و تولید علم و دانش آن کشور استوار است به همین دلیل است که کارشناسان و تحلیلگران علوم اجتماعی اعتقاد دارند نوع و میزان فعالیتها و برنامه‌های پژوهشی هر کشور یکی از شاخصه‌‌های اصلی و مهم توسعه و پیشرفت آن کشور به حساب می‌آید و دامنه‌ی قدرت آن را در جهان نشان می‌دهد.
با این توضیح به روشنی می‌توان دریافت که پیشرفت و توسعه‌ی کشورها، ارتباطی مستقیم با تحقیقات و پژوهشهای علمی آن دارد.
اگر نمودار پیشرفت کشورهای مختلف جهان را بررسی کنیم به این نتیجه‌ی روشن خواهیم رسید که توسعه، ترقی و پیشرفت کشورهای پیشرفته، نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری آنها در زمینه‌ی فعالیتها و برنامه‌های پژوهشی و بر مدار تولید علم و دانش و گسترش دامنه‌ی فعالیت شرکتهای دانش‌بنیان و همچنین تولید ثروت از طریق تبدیل اید‌هها به زمینه‌های فعالیت تجاری است. کنکاش و جست‌وجو در زمینه‌ی دامنه‌ی پژوهشهای علمی در کشورهای توسعه‌یافته‌ی صنعتی گویای این واقعیت است که آنها بیش از هر چیز به پژوهش توجه داشته‌اند.
۲۵ آذرماه در ایران به «روز پژوهش» نامگذاری شده است و برنامه‌های «هفته‌ی پژوهش» هم از این روز در کشور آغاز می‌شود.
امسال نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بسیاری از دستگاههای فرهنگی، علمی و پژوهشی برنامه‌هایی برای استفاده‌ی هر چه بیشتر در زمینه‌ی این موضوع ملی ترتیب خواهند داد.
رئیس دانشگاه گیلان در ارتباط با «هفته‌ی پژوهش» و لزوم توجه به فعالیتهای پژوهشی خواستار ساماندهی اعتبارات دستگاههای مرتبط با پژوهش در استان شده و می‌گوید: باید اولویتهای پژوهشی استان را شناسایی کنیم تا بتوان با ارائه‌ی آنها اعتبارات خوبی را جذب کرد.
دکتر سید احمد رضی با بیان اینکه برگزاری برنامه‌های «هفته‌ی پژوهش و فناوری» فرصتی است تا توانمندیهای مراکز تحقیقاتی استان شناخته شوند، اظهارکرد: در این هفته تازه‌ترین دستاوردهای پژوهشی پژوهشگران در راستای ترویج فرهنگ پژوهش در جامعه به همگان معرفی شده و از پژوهشگران هم تجلیل می‌شود.
وی با بیان اینکه مدل توسعه‌ی پذیرفته شده در جهان مدل دانایی‌محور است، افزود: عامل اصلی توسعه، دانایان متخصص و کارآمد هستند و توسعه و پیشرفت هر جامعه هم متاثر از کمیت و کیفیت پژوهش آن است.
دکتر رضی تصریح کرد: کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته سرمایه‌گذاری کلان در زمینه‌ی پژوهش و فناوری دارند.
وی با تاکید بر اینکه باید همگرایی و همدلی بین دستگا‌ههای اجرایی دولتی و همچنین بخش خصوصی با مراکز علمی و تحقیقاتی بیشتر شود، افزود: بهره‌وری بیشتر از نیروی انسانی کارآمد نیازمند آسیب‌شناسی بیشتر و حل معضلات مربوط به آن است.
ابته از آنجایی که همه‌ی طرحها و برنامه‌ریزی‌ها در ایران در نهایت به رفتاری نمایشی تبدیل می شود نمی‌توان امیدوار بود که تلاش دستگاهای اجرایی برای بهره‌گیری از طرحها و برنامه‌های پژوهشی درعمل بتواند ثمره‌یی برای رشد و توسعه‌ی کشور داشته باشد.
از ضرورت کار پژوهشی برای اصلاح زیرساخت‌های کشور همواره سخن گفته شده است و کسی را نمی‌توان یافت که منکر چنین ضرورتی باشد اما درعمل همواره مشاهده می کنیم که نه طرح‌های پژوهشی متناسب نیازهای کشور برگزیده می‌شوند و نه طرحهای مناسب هیچگاه در سطح گسترده کارآیی عملی پیدا می کنند.
آنچه شاید بتوان به آن امید بست تدبیرهای خاص برخی مدیران توانمند و دلسوز است که بخواهند به‌دور از رفتارهای رایج گزینشی، به افراد توانمند و خلاق فضا و فرصتی برای اجرای طرحهای مفیدشان بدهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.