کد خبر : 8874
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵

حصیر گیلان در کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس پهن می‌شود!

حصیر گیلان در کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس پهن می‌شود!

هاتف نیوز– هفته‌ی گذشته محموله‌ی حصیر استان گیلان برای نخستین بار به کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس صادر شد.

   هاتف نیوز– هفته‌ی گذشته محموله‌ی حصیر استان گیلان برای نخستین بار به کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس صادر شد.
به گزارش روابط عمومی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، رضا علیزاده در تشریح این خبر گفت: حصیر در زمره‌ی پرطرفدارترین صنایع دستی استان گیلان است و تاکید کرد: هم‌اکنون این محصول با دستان پرتوان هنرمندان صنایع دستی استان در حال پوسته‌اندازی از حالت سنتی به حالت تجاری است.
وی با اشاره به اینکه استان گیلان مفتخر به داشتن بیش از دو هزار و 200 هنرمند حصیرباف است، تصریح نمود: بیشترین تعداد محصولات حصیری در شهرستانهای بندرانزلی، رشت، لاهیجان و لنگرود تولید و عرضه می‌شود.
این مقام مسوول؛ بهترین راه رقابت با صنایع دستی خارجی را بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی داخل، تنوع محصولات و تجاریسازی آنها دانست و بیان نمود: در سالهای اخیر تولیدات سنتی و هنرهای بومی استان گیلان به دلیل برخورداری از کیفیتی ممتاز و داشتن جنبه‌ی کاربردی در سبد صادرات چمدانی کشور قرار داشته که این مهم با تلاش هنرمندان صنایع دستی استان گیلان و همت مسوولان استانی امروز به صادرات کلان نیز مبدل گردیده است.
علیزاده با بیان اینکه صنایع دستی حصیری سالانه بیش از 50 میلیارد ریال گردش مالی دارد، از صادرات نخستین محموله‌ی حصیر گیلان به مقصد کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس خبر داد و خاطرنشان کرد: این کالاها به ارزش هفت هزار دلار و شامل 10 هزار قطعه بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان اذعان نمود: این صادرات در ماههای آینده نیز استمرار خواهد یافت و هر دو ماه یک کامیون برای مشتری خارجی ارسال می‌گردد.
علیزاده مجموعه‌ی کالاهای ارسالی را شامل محصولات بافتنی حصیر مثل سبد، زنبیل، ساک و سفره و … محصولات دارای حصیر مثل حصیر زیرانداز عنوان کرد و افزود: در راستای تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» تولیدات صنایع دستی استان گیلان در طول امسال معادل 35 درصد افزایش داشته است.
شایان گفتن است که هم‌اکنون صادرات سفال، گلیم و حصیر استان گیلان به صورت تجاری به دیگر کشورها در حال انجام است.
کارشناسان اقتصادی صادرات محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی و بومی استان گیلان به دیگر کشورها را انگیزه و اشتیاق هنرمندان این خطه به تولید محصولات باکیفیت ارزیابی می‌کنند.
هر چند محصولات صنایع دستی استان گیلان از نظر کیفیت هم‌اکنون در شرایطی مناسب هستند و این محصولات علاوه بر استفاده به عنوان اشیای تزیینی دارای موارد استفاده و کاربردهای روزانه هستند اما ارسال تولیدات هنرمندان گیلانی به آنسوی مرزهای کشور و ارزآوری این تولیدات سبب می‌شود تا پردازندگان صنایع دستی گیلان با انگیزه و اشتیاقی افزونتر به کار تولید بپردازند.
چند سالی بود که ورود محصولات صنایع دستی چینی حتی امکان رقابت این محصولات را در داخل کشور از ما گرفته بود اما خوشبختانه گویا هنرمندان صنایع دستی گیلان با بازیابی خود و همچنین عرضه‌ی محصولاتشان در داخل کشور و بازارهای محلی اینک پا را فراتر نهاده و به بازارهای دیگر کشورها نیز توجه دارند.
باید مسوولان مرتبط با فراهم سازی شرایط صادرات و عرضه‌ی محصولات صنایع دستی هنرمندان گیلان این شور و اشتیاق را در آنها افزایش دهند و با فراهم آوردن شرایط آسان و ساده‌ی صادرات محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی و بومی یار و یاور این هنرمندان باشند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.