کد خبر : 8778
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۲:۵۵

داستان‌هایی از نویسندگان زن انگلستان/ انتخاب و ترجمه‌ی ناهید طباطبایی/ نشر چشمه/

داستان‌هایی از نویسندگان زن انگلستان/ انتخاب و ترجمه‌ی ناهید طباطبایی/ نشر چشمه/

   هاتف‌نیوز – نسرین پورهمرنگ – «داستان‌هایی از نویسندگان زن انگلستان» مجموعه‌یی است شامل هشت داستان که مترجم آنها را انتخاب و در یک کتاب گرد آورده است. سبک این داستان‌ها مربوط به دوره‌ی رمامنیک است که به شیوه‌یی عاشقانه نوشته شده است. برخی ماجراهای عاشقانه مانند «سفری با قطار» سرانجامی خوش دارد و پایان

   هاتف‌نیوز – نسرین پورهمرنگ – «داستان‌هایی از نویسندگان زن انگلستان» مجموعه‌یی است شامل هشت داستان که مترجم آنها را انتخاب و در یک کتاب گرد آورده است.
سبک این داستان‌ها مربوط به دوره‌ی رمامنیک است که به شیوه‌یی عاشقانه نوشته شده است. برخی ماجراهای عاشقانه مانند «سفری با قطار» سرانجامی خوش دارد و پایان برخی نیز ابهام‌امیز است. البته داشتن پایانی ابهام‌امیز از مشخصه‌های داستان نویسی مدرن نیز می‌باشد. داستانهایی که در این کتاب گردآوری شده‌اند عبارتند از: «ازدواج به سبک منچستری» از «الیزابت کلگهورن گسکل»، «سفری با قطار» نوشته‌‌ی «لیدی مارگارت مجندی»، «مسافر خوشگذران» نوشته‌ی‌ «الا دارسی»، «توصیه» از «آدا لورسون»، «گره روبان» به قلم «لورنس آلما تادما»، «محبوبه سال» نوشته «الا هپورت دیکسون»، «لوسی رن» از «آدا رادفورد» و «داستان یک مسافرت ماه عسل» نوشته‌‌ی «مارگارت آلیفانت».
به گفته‌ی مترجم در پیشگفتار کتاب؛ «در دورانی که نوشتن یکی از چند کار آبرومند برای زنان محسوب می‌شد، چاپ داستان در مجله‌ها و سالنامه‌ها به یک منبع درآمد برای زنان تنها و بیوه یا آن‌هایی که می‌خواستند به درآمد شوهران‌شان بیفزایند تبدیل شد. “مری شلی” که در سن ۲۱ سالگی بیوه شده بود سال‌ها زندگی خود و پسرش را با نوشتن داستان تامین می‌کرد.»
«ازدواج به سبک منچستری» از الیزابت گسکل است. الیزابت کلاگهورن گاسکل با نام خانوادگی اصلی استفنسن (۲۹سپتامبر ۱۸۱۰ – ۱۲ نوامبر ۱۸۶۵) بیشتر با نام ساده‌ی گاسکل شناخته شده است. او رمان نویس عصر ویکتوریا بود که در نوشتن داستان کوتاه نیز شهرتی داشت. گاسکل در رمانهایش زندگی طبقه‌ی متوسط و فقیر جامعه‌ی آن روز انگلستان را به تصویر کشیده است. او نخستین زندگی‌نامه‌ی شارلوت برونته را با عنوان «زندگی شارلوت برونته» به تحریر درآورده است. عنوان مشهورترین رمان وی «کرانفورد» است که به شرح حال افراد طبقه‌های مختلف اجتماعی در شهری با همین عنوان می‌پردازد.
الا دارسی (۱۸۷۵ تا ۱۹۳۷)، که داستان مسافر خوشگذران وی در این مجموعه آمده است به نگارش داستان‌های کوتاه شهرت داشت. او سبکی واقعگرایانه در آثارش داشت و اغلب داستان‌های او به خانواده و موضوع ازدواج پرداخته است. وی در کارهایش از نویسندگانی چون بالزاک و امیل زولا تاثیر پذیرفته است. توانمندی دارسی در روانکاوی شخصیت‌های داستانهایش به خوبی آشکار است.
تعلق فکری دارسی به گروهی از زنان هم عصر خود است که موضوع «زن مدرن» را مطرح ساختند و چالش‌های زنانه را در جامعه‌یی مردسالار به بحث‌های عمومی جامعه تبدیل کردند. همکاری او با فصلنامه‌ی ادبی «کتاب زرد» از دیگر علل شهرت وی است. دارسی با تفکری اعتدال گرایانه در آثارش به نقطه ضعف‌ها، نیازها و امیال طبیعی زنان نیز اشاره می‌کند.
الا هپورت دیکسون که طی سالهای ۱۸۵۷ تا ۱۹۳۲ زیست نیز از داستان‌نویسان شناخته شده‌ی انگلیسی بود. از مشهورترین کارهای او می توان به «زن جدید» و «داستان زن مدرن» اشاره کرد. کتاب اخیر بیانگر تلاش زنی است که پس از مرگ پدر ناگزیر است راهی برای تامین مخارج زندگی خود پیدا کند. چالشهای اقتصادی و احساسی وی در جامعه‌یی مردسالار موضوع داستان کتاب زن مدرن را تشکیل می‌دهد. دیکسون علاوه بر داستان نویسی به مقاله‌نویسی نیز می‌پرداخت.
دیگر داستان‌های کتاب نیز به نویسندگان شناخته شده‌ای در قرن نوزدهم تعلق دارد که هریک به نحوی به تلاش‌ها و دشواری‌های پیش‌روی زنان در جامعه‌ی مردسالار توجه نشان داده‌اند.
این کتاب پیش از این از سوی نشر خجسته منتشر شده بود و اینبار نیز نشر چشمه آن را منتشر کرده است.

khordad1

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.