کد خبر : 8647
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴

فصل برداشت برنج و یک موضوع تکراری

فصل برداشت برنج و یک موضوع تکراری

هاتف نیوز – می‌گویند آتش زدن کاه و کولوش آسیبهای جدی به محیط زیست ما وارد می‌کند و حتی برخیها آن را جرم می‌دانند.

   هاتف نیوز – می‌گویند آتش زدن کاه و کولوش آسیبهای جدی به محیط زیست ما وارد می‌کند و حتی برخیها آن را جرم می‌دانند.
به گزارش روابط عمومی اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با آغاز فصل برداشت برنج از شالیزارهای استان، متاسفانه می‌بینیم که با شروع برداشت برنج آتش زدن کاه و کولوش باقیمانده در مزارع باز هم تکرار می‌شود.
کارشناسان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این عمل موجب آسیب فراوان به حاصلخیزی خاک و کاهش عملکرد آن می‌شود، می‌گویند: اقدام به آتش زدن کاه و کولوش می‌تواند به محیط زیست نیز آسیب بزند.
آنها اعتقاد دارند کاه و کولوش منبع درآمد بسیار مناسب و خوب برای کشاورزان است و خاطر نشان می‌کنند که کشاورزان با آتش زدن آنها علاوه برای کاهش کیفیت برنج تولیدی خود در سال آینده یک منبع درآمدی خوب را از دست می‌دهند.
محیط زیسیتها نسبت به عواقب آلودگیهای زیست محیطی حاصل از این عمل هشدار می‌دهند و تصریح می‌کنند: بسیاری از کشاورزان استان با تصور غلط گمان می‌کنند که با سوزانیدن کاه و کولوش آفتهای به جای مانده در ساقه‌ی برنج همانند کرم ساقه‌خوار در شالیزارها در فصل زراعی بعد از بین می‌رود، در حالی که چنین چیزی درست نیست.
این کارشناسان با اشاره به موضوع آموزش به کشاورزان، می‌گویند: در سال گذشته با برنامه‌ریزی مناسب و برگزاری دوره‌های آموزشی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه عملکردی بهتر را شاهد بودیم.
شغل بسیاری از روستایان استان کشاورزی بوده و همجواری شالیزارها با مناطق مسکونی سبب می‌شود تا آتش‌زدن ضایعات خطراتی را نیز به بار آورد.
به گفته‌ی مقامات مسوول در سال زراعی گذشته با تشکیل و ارجاع چندین پرونده به مراجع قضایی و همکاری خوب نیروی انتظامی و جهاد کشاورزی برخوردی مناسب با متخلفان انجام شده و مشخص گردید که بیشتر کشاورزان متخلف به دلیل نداشتن آگاهی در این زمینه مبادرت به آتش زدن کاه و کولوش کرده بودند.
بر اساس مستندات ارائه شده معضل آلودگی هوای ناشی از سوزنیدان ضایعات کشاورزی در فصل برداشت محصول که در سالیان اخیر به شدت باعث نگرانی گیلانیان و در مواقعی بروز مشکلات محیط زیست شده بود، خوشبختانه با مدیریت نسبتاً خوب با ورود تجهیزات بسته‌بندی کاه، کولوش و ضایعات کشاورزی به استان و همچنین استفاده‌ی گسترده از آنها در وضعیت رو به بهبود قرار دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.