کد خبر : 8615
تاریخ انتشار : جمعه ۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵

چرا شورای شهر «ترمز» این حرکت می‌شود!

چرا شورای شهر «ترمز» این حرکت می‌شود!

در حالی رامسر نخستین میزبان «سفره‌ی ایرانی» شد که رشت تنها شهر خلاق‌ یونسکوی خوراک‌شناسی ایران است
هاتف نیوز– سیدحسین ضیابری سیدین – هفته‌ی گذشته خبر میزبانی استان مازندران و شهرستان رامسر از «سفره‌ی ایرانی» در خروجی بسیاری از رسانه‌های کشور قرار گرفت و نام رامسر یکبار دیگر در صدر خبرهای کشوری قرار گرفت، در حالی که علی‌رغم تلاش مدیریت شهری کلانشهر رشت برای ثبت جهانی این شهر و قرار دادن نام رشت در فهرست شهرهای خلاق خوراکس‌شناسی یونسکو با بی‌رغبتی شورانشینان همراه است و گویا آنها مسائلی بسیار مهمتر را برای شهر رشت دنبال می‌کنند!

در حالی رامسر نخستین میزبان «سفره‌ی ایرانی» شد که رشت تنها شهر خلاق‌ یونسکوی خوراک‌شناسی ایران است
    هاتف نیوز سیدحسین ضیابری سیدین – هفته‌ی گذشته خبر میزبانی استان مازندران و شهرستان رامسر از «سفره‌ی ایرانی» در خروجی بسیاری از رسانه‌های کشور قرار گرفت و نام رامسر یکبار دیگر در صدر خبرهای کشوری قرار گرفت، در حالی که علی‌رغم تلاش مدیریت شهری کلانشهر رشت برای ثبت جهانی این شهر و قرار دادن نام رشت در فهرست شهرهای خلاق خوراکس‌شناسی یونسکو با بی‌رغبتی شورانشینان همراه است و گویا آنها مسائلی بسیار مهمتر را برای شهر رشت دنبال می‌کنند!
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور هفته‌ی گذشته با اشاره به اینکه گردشگری خوراک اقتصاد پرباری دارد و این گردشگری به اقتصاد روستاها و شهرها می‌دهد، گفت: غذا موضوع جدی است که در رونق و جذابیت صنعت گردشگری نقشی مهم ایفا می‌کند.
مرتضی رحمانی موحد در حاشیه‌ی بازدید از جشنواره‌ی «سفره‌ی ایرانی؛ فرهنگ گردشگری» در رامسر افزود: این جشنواره با هدف جریانسازی عمومی برای توجه به خوراک ایرانی و محلی و همچنین ایجاد تغییرات در کیفیت و خدمات رستورانها برگزار می‌شود.
وی گفت: تعدد و تنوع غذای محلی در جای جای ایران فرصت کم‌نظیری برای جذب گردشگران است، این غذاها را باید در منوی رستورانها و مراکز پذیرایی جای داد تا زمینه‌ی دسترسی برای همگان فراهم شود.
معاون گردشگری کشور به تنوع غذاهای شمالی که رنگ و عطر طبیعت این خطه را دارند نیز اشاره کرد و گفت: فرهنگ غذا در شمال کشور بسیار غنی است، این داشته‌های خوراکی می‌تواند سهم درامدی از صنعت گردشگری را برای مردمان شمالی افزایش بخشد.
گفته می‌شود توجه به نیاز احساس شده در زمینه‌ی احیای ظرفیتها و معرفی آشپزی ایرانی با خوراکهای بومی، سنتی و به‌کارگیری آن به‌عنوان امتیازی شاخص در توسعه‌ی صنعت گردشگری کشور، برگزاری سلسله جشنواره‌های «سفره‌ی ایرانی، فرهنگ گردشگری» متناسب با شرایط فرهنگی و اقلیمی هشت منطقه‌ی کشور در دستور کار قرار گرفته است که نخستین نمونه‌ی آن در استان مازندران از سی تیرماه تا یکم امرداد ماه با حضور استانهای گیلان، قزوین، گلستان و مازندران در تله‌کابین رامسر برگزاری شد.
نخستین «سفره‌ی ایرانی، فرهنگ گردشگری» در حالی با هدف احیا و ترویج خوراک محلی و استفاده از ظرفیت آنها برای توسعه‌ی گردشگری با حضور چهار استان گیلان، مازندران، گلستان و قزوین به میزبانی مازندران برگزار شد، که بسیار جالب و پسندیده بود شهر رشت به عنوان تنها شهر ثبت‌شده‌ی خلاق خوراک در یونسکو رای برگزاری این جشنواره پیشقدم می‌شد، اما گویا شورانشینان رشت روی خوش به این ماجرا نشان نمی‌دهند و چندی پیش از هم از سفر شهردار و شرکت تیم مدیریتی وی در نشست شهرداران شهرهای خلاق‌خوراک‌شناسی یونسکو جلوگیری کردند.
کشورهای مختلف سالها است که به ظرفیت خوراکهای سنتی خود در جذب گردشگر پی برده‌اند و با سرمایه‌گذاری در این بخش تلاش می‌کنند تا گوی سبقت را از کشورهای دیگر بربایند.
مسوولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با توجه به دست خالی رستورانها و مراکز پذیرایی ایران ارائه‌ی خوراک محلی و سنتی تلاش می‌کنند آنها را به ظرفیت‌ خوراک سنتی و محلی استانهای کشور آشنا کنند.
به نظر می‌رسد یکی از اقداماتی که قرار است با این هدف انجام شود، برگزاری جشنواره‌ی «سفره‌ی ایرانی، فرهنگ گردشگری» که امسال در هشت منطقه‌ی کشور برپا خواهد شد و نخستین جشنواره هم در رامسر برگزار گردید.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با بیان اینکه این جشنواره با محوریت غذاهای محلی، برگزاری مسابقه‌ی آشپزی، انتخاب واحدهای پذیرایی و محلهای عرضه‌ی غذای برتر، نمایشگاه آیینی غذا، نشستهای علمی درباره‌ی خوراک و نمایشگاه صنایع دستی مورد استفاده در تهیه‌ی غذا برگزار شد، گفت: پس از این جشنواره سه نوع غذای اصلی، سه نوع پیش‌غذا و نوشیدنی و برندهای بهتر از نظر مردم انتخاب شده و تلاش می‌شود در رستورانهای هر استان از منوی غذای محلی استفاده شود.
به گفته‌ی علی‌باقر نعمتی تقویت بنیانهای فرهنگی مناطق مختلف کشور، تدوین استانداردهای خوراک، تأکید بر فرآیند ثبت غذا به‌عنوان یکی از جاذبه‌های فرهنگی کشور و یکی از عوامل تأثیرگذار توسعه‌ی صنعت گردشگری، تمرکز بر تنوع غذاهای ایرانی، حفظ و احیای غذاهای محلی و نیز بررسی پیش‌نیازها برای سرو این غذاها در رستورانها و مراکز اقامتی از اهداف مهم جشنواره‌های منطقه‌یی «سفره‌ی ایرانی، فرهنگ گردشگری» است.
وی فرهنگسازی را رویکرد اصلی این جشنواره می‌داند و می‌گوید: هم‌اکنون حدود دو هزار و 500 نوع غذا در ایران وجود دارد که متأسفانه برای معرفی آن اقدامی انجام نشده است و با ما برگزاری این جشنواره امیدواریم سه غذای شاخص هر استان معرفی شود تا این غذاها در منوی رستورانها جای بگیرند.
محسن رنجبر مدیرکل مطالعات و آموزش گردشگری نیز دراین باره می‌گوید: با رویکردی فرهنگی درصدد برگزاری چنین جشنواره‌یی برآمدیم تا در این بین با احصای خوراک محلی و معرفی سه دمنوش، سه نوع دسر و سه نوع خوراک اصلی از هر استان این موارد را به منوی رستورانها موارد کنیم.۶۲
البته همه‌ی این صحبتها درحالی مطرح می‌شود که بارها و بارها تاکنون شاهد برگزاری جشنواره‌های خوراک در استانهای مختلف کشور بوده‌ایم اما هیچگاه نتیجه‌یی منسجم و ملموس از برگزاری این جشنواره‌ها حاصل نشده است و از دیگر سو با وجود ظرفیتهای فراوان در پخت خوراک محلی همچنان شاهد منوهای تکراری در رستورانهای شهرها و روستاها هستیم.
به هر حال آنچه در این بین برای شهروندان رشت جای گله‌مندی دارد آنکه چرا باید تنها شهر خلاق خوراک‌شناسی یونسکوی ایران که دارای تنوع غذایی بیش از ۱۷۰ نوع خوراک سنتی و محلی است نتواند کرسی برگزاری نخستین جشنواره‌ی سفره‌ی ایرانی را به خود اختصاص دهد؟!
در زمانی که رشت به عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو ثبت شده بود، مدیران و مسوولان صنعت گردشگری استان گیلان نیز بسیار خوشحال و شادمان شده بوده بود و معاون گردشگری اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در این باره گفته بود: برخورداری از 170نوع غذای محلی، لقب شهر خلاق در تنوع غذایی را به رشت بخشیده است.
حمید رضا آذرپور افزوده بود: امروزه گردشگری غذا یکی از گونه‌های مورد توجه در صنعت گردشگری است و بر همین اساس احیای غذاهای بومی و محلی در اولویت برنامه‌های میراث فرهنگی گیلان قرار دارد.
وی اظهار کرد: غذا به عنوان یکی از نیازهای اساسی بشر و انگیزه‌ی مسافران مورد توجه قرار گرفته است و همواره این مقوله یکی از راههای شناسایی و معرفی آداب، رسوم و سنتهای هر منطقه به شمار می‌آید .
وی ادامه داد: توجه به پختن و ارائه ‌یغذاهای بومی و محلی باید بیش از پیش مورد توجه رستورانداران و هتلداران رشت قرار گیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.