کد خبر : 8162
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱

صنایع دستی گیلان با راهکارهای علمی رونق می‌یابد

صنایع دستی گیلان با راهکارهای علمی رونق می‌یابد

هاتف نیوز– علی همرنگ – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان با اشاره به جایگاه هنرمندان صنایع دستی در تولید ناخالص ملی و نگاه حاکمیتی بر تحقق اقتصاد مقاومتی با بهره‌گیری از توانمندیهای این بخش اظهار نمود: باید تلاش شود تا با ارائه‌ی راهکارهای علمی در جهت توسعه‌افزایی تولید و عرضه‌ی صنایع دستی به جایگاهی ارزنده و درخور دست یابیم.

   هاتف نیوز– علی همرنگ – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان با اشاره به جایگاه هنرمندان صنایع دستی در تولید ناخالص ملی و نگاه حاکمیتی بر تحقق اقتصاد مقاومتی با بهره‌گیری از توانمندیهای این بخش اظهار نمود: باید تلاش شود تا با ارائه‌ی راهکارهای علمی در جهت توسعه‌افزایی تولید و عرضه‌ی صنایع دستی به جایگاهی ارزنده و درخور دست یابیم.
گفتنی اینکه به منظور امضای تفاهمنامه‌ی همکاریهای مشترک بین اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با پارک علم و فناوری استان، نشستی مشترک با حضور مدیران کل و معاونان دو دستگاه در رشت برگزار شد.
در این نشست که با حضور هنرمندان برتر و مطرح صنایع دستی وابسته به چوب برگزار شد، رضا علیزاده با اشاره به نقش صنایع دستی در درآمدزایی و توسعه‌ی اقتصادی گیلان اظهار نمود: گیلان در زمینه‌ی هنرهای سنتی و صنایع دستی استانی پیشتاز است و هنرمندان آن دارای آوازه‌یی دیرینه هستند.
وی با بیان اینکه کیفیت‌افزایی تولیدات صنایع دستی نیازمند بهره‌گیری از فناوریهای دانش‌بنیان روز است، اذعان نمود: حضور در بازارهای جهانی و رقابت با کالای مشابه‌ی خارجی برای تولیدکنندگان صنایع دستی گیلان از طریق بهره‌مندی از شیوه‌های عملی محقق می‌گردد.
علیزاده تصریح نمود: علی‌رغم جنگلهای انبوه و رشد درختان متعدد در استان گیلان، هنرمندان صنایع چوبی سنتی با مشکل کمبود چوب رو به رو هستند.
این مقام مسوول، نبود صنعت و راهکار علمی برای خشک کردن چوب را معضلی در مسیر تولید سازه‌های سنتی چوبی با کیفیت ممتاز عنوان کرد و افزود: با وجود همت جاجانه‌ی هنرمندان صنایع دستی در ساخت سازه‌های چوبی، به دلیل رطوبت موجود گیلان در مواد پایه‌، تولیداتشان پس از مدتی معیوب می‌شوند.
علیزاده، پارک علم و فناوری گیلان را دارای ظرفیتی قابل اتکا برای ارائه‌ی شیوه یا دانشی کیفی در جهت بهسازی تولید صنایع دستی توصیف کرد و گفت: بهینه و استانداردسازی در صنایع در طول سالهای اخیر مرهون مطالعات علمی این نهاد ارزشمند است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان در اشاره به جایگاه هنرمندان صنایع دستی در تولیدناخالص ملی و نگاه حاکمیتی بر تحقق اقتصاد مقاومتی با تکیه بر اقدام و عمل، خاطرنشان کرد: باید تلاش نمود تا با ارائه‌ی راهکارهای علمی در جهت توسعه‌افزایی در تولید و عرضه‌ی صنایع دستی به جایگاهی ارزنده دست یابیم.
در ادامه‌ی این آیین دکتر مجید متقی‌طلب رئيس پارك علم و فناوري گيلان با اشاره به فرايند حمایتی در این پارك در سخنانی بیان نمود: پارك علم و فناوري گيلان همواره به دنبال پرورش و حمايت از ايده تا محصول است و در اين مسير باید تفكر نوآورانه در كنارسرمايه‌گذاري مناسب قرار گیرد تا در این نقطه‌ی اتصال، تولیدکنندگان محصول در بازار حضور موثر داشته باشند.
وی به ظرفيتهاي پارك علم و فناوري گيلان در جهت دانش‌افزایی و رفع مشکلات تولید به ویژه تولیدات بومی اشاره كرد و گفت: دبيرخانه‌ی فن بازار جمهوري اسلامي ايران در پارك علم و فناوري گيلان مستقر است و اين مساله فرصتي براي ارائه‌ی فناوريها در سطح ملي خواهد بود.yj0s5w8n7w0gmxqkimcr
متقی‌طلب با بیان اینکه امضای تفاهمنامه‌ی همکاری پارك علم و فناوري گيلان و اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زمینه‌ی اقدامات موثری در پیشبرد اهداف توسعه‌محور را فراهم می‌آورد، بر ضرورت اجتناب از خام فروشی و به کارگیری شیوه‌های ارزش افزوده تاکید نمود.
در هر صورت صنایع دستی و هنرهای سنتی و بومی گیلان و تولیدکنندگان این محصولات آنقدر قوام دارند که اگر کارها و اقداماتشان با رویکرد علمی عرضه شود می‌تواند پشتوانه‌یی موثر برای رونق اقتصادی در این بخش در گیلان باشد.
انواع صنایع دستی که در استان گیلان تولید می‌شوند رشتي دوزی، خراطی و نازک‌کاری چوب، منبت‌کاری، معرق‌کاری، حصیربافی، بامبوبافی، مرواربافی، سفالگری و سرامیک‌سازی، نقاشی روی کدو، نمد مالی، شالبافی، ابریشمبافی، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، چموش‌دوزی، قلابدوزی، چادرشب‌بافی، قالیبافی و…است.
کارشناسان می‌گویند: ۴۰ رشته از 71 رشته‌ی صنایع دستی و هنرهای دستی گیلان از قدمتی بیش از نیم قرن برخوردار هستند.
این تعداد رشته‌های اصیل ظرفیتی بزرگ برای توسعه‌ی گردشگری فرهنگی استان گیلان محسوب می‌شوند.
حضور بخش خصوصی برای مطالعه، طراحی و سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی تولید و بسته‌بندی صنایع دستی در قالب کارگاههای کوچک می‌تواند نقشی ویژه برای حفظ و احیای این حوزه‌ی فرهنگی و همچنین توسعه‌ی گردشگری استان گیلان ایفا نماید.
از 90 رشته‌ی صنایع دستی گیلان 71 رشته هم‌اکنون فعال است و تاکنون ششهزار و 298 هنرمند هنرهای سنتی و بومی و همچنین صنایع دستی استان گیلان بیمه شده‌اند که این موضوع می‌تواند انگیزه‌یی مضاعف برای تولید آثار بهتر و باکیفیت‌تر در استان به آنها بدهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.