کد خبر : 7908
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۳:۳۷

جشن ملی نوروز در گیلان آغاز شد

جشن ملی نوروز در گیلان آغاز شد

هاتف نیوز – دبیر کمیته ی طرح ملی نوروزگاه گفت: طرح ملي نوروزگاه، از ۲۴ تا ۲۸ اسفند به صورت پایلوت در ۱۲ استان کشور برگزار می‌شود.

   هاتف نیوز – دبیر کمیته ی طرح ملی نوروزگاه گفت: طرح ملي نوروزگاه، از ۲۴ تا ۲۸ اسفند به صورت پایلوت در ۱۲ استان کشور برگزار می‌شود.

   بر پایه ی گزارش روابط عمومی اداره ی کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، شبان میرشکرایی، مسوول کمیته ی طرح ملی نوروزگاه  در آیین افتتاحیه ی این طرح ملی گفت: حمایت مردمی از آیینها و باورها مهمترین پشتوانه ی سازمان میراث فرهنگی است.

   وی با اشاره به برگزاری رویداد فرهنگی نوروزگاه تصریح کرد: مردم در طول تاریخ به خوبی و به کمال نه تنها نوروز بلکه همه  ی آنچه که بخشی از فرهنگمان است را حفظ کرده اند.

   میرشکرایی افزود: نوروزگاه بستری است برای آشنایی بیشتر مردم با آیینها و سنتهایی که بر اثر تندباد حوادث گوشه‌هایی از آن تاریک مانده است، آداب، رسوم و مناسکی که هر کدام به ظاهر ساده اما تاثیراتی عمیق و شگرف در حفظ فرهنگ و ایرانی بودن ما دارد.

   وی با بیان اینکه ایرانیها همواره انسانهایی شاد و مهمان نواز بوده و هستند که این موضوع ریشه در نوروز و همه ی جشنها و رسوم ما دارد افزود:  مجموعه ی آداب و سنتها، ميراث فرهنگي معنوي يا همان ميراث فرهنگی ناملموس هستند که باید برای حفاظت و حراست از آن توجه کافی داشت.

   عضو شورای سیاستگذاری آیین ملی نوروز با اشاره به آسیبهای وارده به سنتها از ناحیه ی تکنولوژی خاطرنشان کرد: نسل امروزی ما گرفتار موضوع پیچیده ی پیشرفت و تکنولوژی شده  و اگر درست بدان پرداخته نشود آسیب رسان خواهد بود، تکنولوژی نباید ما را از ایرانی بودنمان دور کند.

   میرشکرایی به روند ثبت جهاني پرونده ی نوروز در يونسكو با حمایتهای دولت تدبیر و امید اشاره و بیان کرد: یکی از بندهای ثبت جهاني نوروز، احیا سنتهای این رویداد است که اجراي طرح ملي نوروزگاه یکی از اقدامات پاسدارانه برای اين سنت زيبا و معنوی است.

   وی اضافه کرد:  مجموعه‌ایی از برنامه‌ها پيش بينی شده که با موضوع نوروز به صورت هماهنگ در 12 استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کردستان، آذربایجان شرقی، گیلان، گلستان، اصفهان، کرمان، فارس، تهران و خراسان رضوی اجرا خواهد شد.

   بر پایه ی گفته ی میرشکرایی، اجرای آیينهای سنتی، برنامه های فرهنگی، برگزاری همايش سراسری، تهيه ی تمبر از مهمترين برنامه‌های سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری در این رویداد فرهنگی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.