کد خبر : 7885
تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳

گیلان قطب تولید ماهی قرمر کشور است

گیلان قطب تولید ماهی قرمر کشور است

هاتف نیوز- مدیر کل دامپزشکی استان گیلان با اشاره به انجام آزمایشهای گوناگون وی ماهیهای قرمز و صدور گواهی سلامت برای آنها گفت: استان گیلان رتبه‌ی نخست تولید و پرورش ماهی قرمز در سراسر کشور را به خود اختصاص داده است.

   هاتف نیوز– مدیر کل دامپزشکی استان گیلان با اشاره به انجام آزمایشهای گوناگون وی ماهیهای قرمز و صدور گواهی سلامت برای آنها گفت: استان گیلان رتبه‌ی نخست تولید و پرورش ماهی قرمز در سراسر کشور را به خود اختصاص داده است.
ماهی قرمز که همه ساله میهمان سفره‌ی «هفت سین» ایرانیان است، در گروه ماهیان زینتی طبقه‌بندی می شود. اما تولیدکنندگان ماهیان زینتی به هیچوجه به تولید این ماهی نمی‌پردازند.
در این زمینه رئیس اتحادیه‌ی پرورش‌دهندگان ماهیان زینتی گفته که به دلیل نداشتن صرفه‌ی‌ اقتصادی تولید ماهی قرمز، تولیدکنندگان ماهیان زینتی کمتر تمایل به تولید این دسته از ماهیان زینتی دارند.
وی در سال 92 اعلام کرده بود که ماهی قرمز در استخرهای خاکی شمال کشور و در مزارع میوه پرورش می‌یابند اما به رغم این سخنان، یک کارشناس مسوول تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، شهرستانهای رشت، بابلسر، کاشان و اصفهان را قطب تولید ماهیان زینتی می‌داند.
وی در پاسخ به این پرسش که چطور شهر خشکی همچون کاشان تولیدکننده‌ی ماهی قرمز است، می‌گوید: در مناطق خشکی همچون اصفهان، مردم به دلیل دوری از طبیعت، سعی می‌کنند فضای سبز و محیط طبیعی را به خانه‌های خود ببرند. شاید به همین خاطر است که در استانهای شمالی، فروش ماهیان زینتی و گل و گیاه آپارتمانی بسیار کمتر است اما در مناطق خشک، تقاضا برای آن زیاد بوده و تولید را به صرفه کرده است.
وی با اشاره به اینکه واحدهای کوچکی در مازندران ماهی قرمز تولید می‌کنند، بیان می‌دارد: این واحدها، تولید انبوهی ندارند، بنابراین از سازمان شیلات نیز مجوز فعالیت نمی‌گیرند.
گفتنی اینکه سالانه پنج میلیون قطعه ماهی قرمز برای تامین نیاز بازار تولید می‌شود و گردش مالی این بخش حدود ۲۰ میلیارد تومان است.
بر پایه‌ی گفته‌ی رئیس اتحادیه‌ی پرنده و ماهی فروشی نیمی از ماهیان قرمز تولیدی تا پیش از بازاررسانی از بین می‌روند.
اگرچه وی بر این باور است که امسال برای تامین ماهی قرمز مشکلی در بازار وجود ندارد اما یکی تولیدکنندگان ماهی قرمز در استان گیلان، چندان به این موضوع خوشبین نیست.
این تولیدکننده‌ی ماهی قرمز با اشاره به اینکه امسال علی‌رغم آنکه سعی شده تا شرایط پرورش ماهی قرمز مشابه سال گذشته باشد، می‌گوید: متاسفانه میزان تولید ماهی قرمز سال به سال کمتر می‌شود.
وی ادامه می دهد: از هر استخر بین ۱۰ تا ۱۵ هزار ماهی قرمز گرفته می‌شود و تلفاتی هم در استخرها مشاهده می‌گردد اما این میزان برداشت بایستی افزایش یابد چون تقاضای بازار زیاد است.
گفتنی است ماهی قرمز از دسته‌ی کپورماهیان است. این ماهی عمدتاً در استخرهای خاکی که برای پرورش این دسته از ماهیان مناسب است، پرورش می‌یابد. دوره‌ی پرورش ماهی قرمز از ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز شده و تا ابتدای اسفند ماه نیز ادامه می‌یابد.
این آبزی در طول دوره‌ی پرورش هیچ واکسنی دریافت نمی‌کند. واحدهای پرورش‌دهنده‌ی ماهی قرمز، مجوز فعالیت خود را از شیلات دریافت می‌کنند. خرد و پراکنده بودن بخشی از واحدهای تولیدی سبب می‌شود کمتر زیرپوشش نظارتهای بهداشتی قرار گیرند. بنابراین همه ساله توصیه‌ها و هشدارهایی را سازمان دامپزشکی کشور برای مقابله با انتقال احتمالی بیماریهای مشترک بین ماهی قرمز و انسان، در رسانه‌ها منعکس می‌کند. اما متاسفانه کمتر به مسائلی همچون این موارد توجه می‌شود.
باید توجه کرد که ماهی قرمز در نوروز میهمان منازل ایرانیان است اما پس از اتمام نوروز، اگر قصد نگهداری از این میهمانان را نداریم باید آنها را در استخرهای محصور و اماکنی که به وسیله سازمان دامپزشکی برای رهاسازی ماهی معرفی می‌شود، آزاد کنیم. رها کردن ماهی قرمز در آبهای آزاد مخاطرات زیست‌محیطی فراوان به همراه دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.