کد خبر : 7888
تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷

درآمدزایی و اشتغال؛ ارمغان عید نوروز برای گیلانیان

درآمدزایی و اشتغال؛ ارمغان عید نوروز برای گیلانیان

هاتف نیوز- علی همرنگ – موضوع و مساله‌ی اشتغال در استان گیلان همواره یکی از موضوعات مهم اقتصادی و اجتماعی است که گاهی دامنه و ابعاد آن به حوزه‌ی سیاسی نیز برمی‌گردد.

   هاتف نیوز- علی همرنگ – موضوع و مساله‌ی اشتغال در استان گیلان همواره یکی از موضوعات مهم اقتصادی و اجتماعی است که گاهی دامنه و ابعاد آن به حوزه‌ی سیاسی نیز برمی‌گردد.
مسوولان و مقامات استان همواره از بهبود فضای کسب و کار در استان گیلان سخن می‌گویند اما میزان و تعداد افراد بیکار و آنهایی که به دلیل بیکاری به شغلهای کاذب روی آورده‌اند، آنقدر زیاد است که با اندک تغییری در این روند مساله حل نمی‌شود.
همواره بایستی راههایی را تجربه و استفاده کرد که به اشتغالزایی و درآمد پایدار برای جوانان این منطقه بیانجامد.
عید نوروز و فرا رسیدن موسم مسافرت و گردشگری به استان گیلان یکی از این فرصتها است که می‌تواند برای فراهم شدن زمینه‌ی اشتغال گیلانیان در رشته‌های مختلف موثر و مفید باشد.
در این زمینه با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و فرا رسیدن عید نوروز در جهت بهره‌گیری از ظرفیت نوروز برای ایجاد اشتغال در استان گیلان و همچنین درآمدی پایدار برای جوانان این منطقه، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: میزبانی از مسافران نوروزی فرصتی بسیار مناسب برای جذب سرمایه‌گذار، اشتغال بومیان و همچنین درآمدزایی برای آنها در نقاط مختلف استان است.
بر پایه‌ی گزارش روابط عمومی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان؛ هفته‌ی گذشته با حضور مدیرکل، معاونان و نمایندگان این اداره‌ی کل و همچنین نمایندگان فرمانداریها و نمایندگانی از دیگر دستگاههای عضو ستاد اجرایی خدمات سفر استان گیلان، نشست هماهنگی برای ارائه‌ی خدمات هر چه بهتر در نوروز95 در رشت برگزار شد.
در این نشست رضا علیزاده با اشاره به برگزاری نشستهای پی‌درپی ستاد اجرایی خدمات سفر استان گیلان و تشکیل 10 کارگروه در این ستاد اظهار کرد: آنچه که سبب موفقیت خدمات ارائه شده در ستاد اجرایی خدمات سفر خواهد بود، تعامل و هماهنگی اعضا و همدلی و همکاری آنها برای خلق نوروزی متفاوت و دلپذیر در استان گیلان است.
وی با بیان اینکه امسال سالی خوب در حوزه‌ی گردشگری استان گیلان بوده، اذعان نمود: ورود بیش از 40 میلیون گردشگر افتخاری برای استان محسوب می‌شود و نشان از تلاش عوامل اجرایی ستاد خدمات سفر گیلان می‌دهد.
این مقام مسوول از فراهم شدن زیرساختهای حمل و نقل در گیلان خبر داد و گفت: امید است در نوروز 95 شاهد بازگشایی ادامه‌ی آزادراه رشت – قزوین و در پی آن افزایش ورود گردشگران به استان گیلان باشیم.
علیزاده بر استمرار انجام بازرسی از تاسیسات اقامتی و پذیرایی و نیز اماکن عرضه‌ی محصولات قابل استفاده برای گردشگران تاکید نمود و گفت: برخورد با متخلفان نیز باید با جدیت دنبال شود.
وی با اشاره به اینکه بیشترین حوزه‌ی نفوذ گردشگران شهرستانهای استان است، از نمایندگان شهرستانی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، فرمانداران و دیگر دستگاههای عضو ستاد خدمات سفر خواست تا تمام تلاش خود را برای کیفیت‌افزایی خدمات و سهولت دسترسی به امکانات مورد نیاز گردشگران به کارگیرند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان آماده‌سازی پارکینگها، نظارت بر اصناف و تامین امنیت محیطی گردشران را مورد تاکید قرار داد و افزود: هماهنگی با بانکها برای تامین اسکناس دستگاههای خودپرداز باید با جدیت دنبال شود زیرا دسترسی به منبع نقدینگی برای گردشگران بسیار بااهمیت است.
رضا علیزاده با بیان اینکه ستاد اجرایی خدمات سفر از 24 اسفند ماه فعالیت خود را در استان گیلان آغاز خواهد نمود، خاطرنشان کرد: خدمات‌رسانی به مسافران به صورت 24 ساعته انجام می‌شود.
وی میزبانی از مسافران نوروزی را فرصتی برای جذب سرمایه‌گذار و همچنین درآمدزایی برای افراد بومی در نقاط مختلف استان دانست و تصریح کرد: این ایام همچنین می‌تواند بهترین زمان ممکن برای معرفی توانمندیهای استان گیلان به گردشگران باشد.
این مقام مسوول به برپایی بازارچه‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی و بومی در شهرستانهای مختلف استان نیز اشاره کرد و گفت: تور کارگاه‌گردی هم برای نخستین بار در حوزه‌ی صنایع دستی برای گردشگران نوروزی انجام و اجرا خواهد شد.
رضا علیزاده با تاکید بر نظارت و سرکشی مستمر به واحدهای اقامت گردشگران، نمازخانه‌ها را از مهمترین موارد نظارت کارشناسان دانست.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در ادامه خواستار همت و تلاش همه‌ی کارکنان برای اجرای هرچه بیشتر برنامه‌های ستاد اجرایی خدمات سفر، آماردهی به موقع و فراهم نمودن سفری خوش برای گردشگران استان گیلان شد.
در هر صورت اشتغال گیلانیان به ویژه جوانان در حوزه‌های مربوط به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جمله مواردی است که بایستی به آن توجهی ویژه شود.
جوانان فعال و پویای استان گیلان می‌توانند با اشتغال در زمینه‌‌های مختلف خودمات میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین تولید و عرضه‌ی صنایع دستی و هنرهای بومی از فرصت عید نوروز و هجوم سیل‌آسای گردشگران به این خطه استفاده کنند و به درآمدزایی بپردازند.
بدیهی است برنامه‌ریزی مسوولان در این زمینه می‌تواند در هدایت و حمایت از جوانان برای فعال شدن در بخش صنایع دستی و گردشگری موثر باشد.
تولید و عرضه‌ی صنایع دستی و تولیدات هنرهای سنتی و بومی در استان گیلان که همواره موردتوجه گردشگران است، از مهمترین زمینه‌های اشتغال هنرمندان و جوانان در این زمینه خواهد بود.
استان گیلان با تنوع تولید محصولات و تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی و بومی این استعداد و توانایی را دارد که هر ساله به ویژه در عید نوروز و همچنین فصل تابستان سود سرشاری را برای جوانان در این زمینه فراهم کند.
حمایت از کارگاههای کوچک تولید صنایع دستی و کمک به بازاریابی و عرضه‌ی مناسب تولیدات و دست‌ساخته‌های جوانان قطعاً قوت قلبی برای آنها خواهد بود.
بایستی از فرصت و امکان نوروز استفاده کرد و هم صنایع دستی وهنرهای سنتی و بومی گیلان را به گردشگران بیشتر شناسانید و هم درآمدی برای جوانان این خطه ایجاد کرد.
از جمله اقداماتی که می‌توان برای توسعه و گسترش صنایع دستی و هنرهای سنتی و بومی استان گیلان انجام داد عبارتند از:
برنامه‌ريزي، تنظيم راهبردها، سياستها، خط و مشي‌ و ضوابط به منظور توسعه‌ی كمي و بهبود كيفي صنايع دستي، برنامه‌ريزي در جهت حمايت از توسعه‌ی كمي و كيفي محصولات صنايع دستي و هنرهاي سنتي و بويژه در حوزه‌ی صادرات،
برنامه‌ريزي و نظارت به منظور ترويج صنايع دستي و هنرهاي سنتي و ايجاد تحول در طرحها و توليد و عرضه‌ی محصولات با حفظ اصالت ملي و موارد مصرف آنها به ويژه در معماري و شهر سازي، برنامه‌ريزي در جهت تدوين استانداردهاي لازم براي مواد اوليه و روشهاي توليد و صدور گواهينامه‌هاي درجه‌ی كيفيت صنايع دستي و هنرهاي سنتي با همكاري م‍وسسه‌ی استاندارد، برنامه‌ريزي در جهت حفظ حقوق هنرمندان صنايع دستي و حمايت از مالكيت معنوي و فكري آنها با همكاري مراجع ذي‌ربط، هماهنگي در جهت جلب مشاركت مردم و بخش خصوصي و دولتي در جهت سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي در توليد و بازاريابي صنايع دستي با واحدهاي ذ‌‌ي‌ربط، انجام مطالعات لازم در زمینه‌ی چگونگي توسعه و حضور مؤثر در بازارهاي جهاني به منظور افزايش سهم ايران در بازار جهاني، بررسي و تعيين خط مشي لازم در جهت تحقيق و پژوهش برای هنرهاي سنتي و صنايع دستي، بررسي عضويت در سازمانها، مجامع و مراكز بين‌المللي صنايع دستي و هنرهاي سنتي و برنامه‌ريزي در زمینه‌ی حضور مؤثر در اينگونه مجامع، تهيه‌ی ضوابط، مقررات، آیین‌نامه‌ها، و نظامنامه‌هاي هدايتي و حمايتي هنرهاي سنتي و صنايع دستي، برنامه‌ريزي در جهت حمايت از هنرمندان و صنعتگران صنايع دستي، هماهنگي با مراجع ذي‌ربط در زمینه‌ی اعطاي درجه‌ی هنري به هنرمندان صنايع دستي و هنرهاي سنتي، تبادل ارتباط و مبادلات علمي، فرهنگي و فني با دانشگاهها، مؤسسات و نهادهاي مرتبط با صنايع دستي در سطح ملي و بين‌المللي، برنامه‌ريزي براي ايجاد پايگاههاي اطلاع رساني به منظور معرفي صنايع دستي در سطح ملي و بين المللي، نظارت بر كارگاههاي توليدي و آموزشي صنايع دستي، برنامه‌ريزي براي ايجاد مراكز اسناد و مدارك صنايع دستي و هنرهاي سنتي، صدور مجوز فعاليت شركتها و موسسات فعال در زمينه‌ی صنايع دستي و هنرهاي سنتي و نظارت بر نحوه‌ی فعاليت آنها و صدور كارت صناعت، پروانه‌ی توليد، گواهي پايان دوره‌ی آموزشي، جواز تأسيس كارگاهها و مجتمعهاي توليدي و آموزشي و كارت مربيگري صنايع دستي و هنرهاي سنتي با هماهنگي مراجع ذي ربط و انجام حمايتهاي لازم.
همه‌ی این موارد برای توسعه و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی و بومی اصیل استان گیلان صورت می‌گیرد اما با وجود این اقدامات هنوز راه طولانی برای شناسانیدن صنایع دستی استان گیلان به گردشگران و مسافران وجود دارد که بخش اعظم آن به نوع خلاقیت و ابتکار تولیدکنندگان صنایع دستی در استان و نحوه‌ی بازاریابی و فروش محصولات تولیدی آنها برمی‌گردد.
در ارتباط با تولید صنایع دستی و عرضه‌ی آن به بازار در استان گیلان، معاون صنایع دستی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از پیوستن تولیدات صنایع دستی این استان به فضای مجازی تا نوروز 95خبر داد.
سلمان شاه‌محمدی در تشریح این خبر اظهار نمود: دو سایت در استان برای فروش تولیدات باکیفیت هنرهای سنتی و صنایع دستی استان طراحی شده که تا نوروز 95 برای فروش مجازی راه‌اندازی می‌شود.
وی اذعان کرد: دنیای مجازی فضای مورد اقبال جوانان است و صنایع دستی گیلان نیز در سالهای اخیر مورد استقبال گردشگران واقع شده است؛ از این رو برای دسترسی آسانتر و معرفی بهتر سایتهای فروش مجازی در گیلان طراحی شده است.
شاه محمدی از برپایی 62 بازارچه و ایستگاه صنایع دستی در نوروز 95 در استان خبر داد و افزود: بازارچه‌ها و ایستگاههای یاد شده در قالب بیش از 500 غرفه در همه‌ی شهرستانهای استان برپا خواهد شد.
وی گفت: در نوروز 95 همزمان با برپایی بازارچه‌ها و ایستگاههای صنایع دستی، اجرای برنامه‌های آیینی به ویژه در رشت و لاهیجان به عنوان محل برپایی «نوروزگاه» در گیلان تعریف شده است.
معاون صنایع دستی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، برپایی بازارچه‌ها و نمایشگاههای یادشده را فرصتی مناسب برای ارائه و معرفی ظرفیتها و توانمندیهای استان در زمینه‌ی صنایع دستی و سوغات بیان کرد و تصریح نمود: گردشگران نوروزی در سال گذشته با خرید 23 میلیارد و 650 میلیون رالل از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی استان حمایت کردند.
از 90 رشته‌ی صنایع دستی گیلان 71 رشته هم‌اکنون فعال است و تاکنون ششهزار و 298 هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده‌اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.