کد خبر : 7607
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳

«هفته‌ی منابع طبیعی» نزدیک است، گیلان چه برنامه‌یی دارد؟!

«هفته‌ی منابع طبیعی» نزدیک است، گیلان چه برنامه‌یی دارد؟!

هاتف نیوز– به قرار آگاهی اعضای کارگروه اجرایی ستاد برگزاری «هفته‌ی منابع طبیعی استان گیلان» با هدف تدوین برنامه‌ها و بومی‌سازی سیاستهای اجرایی سازمانی مطابق با توانمندیهای استان گیلان نشستی ویژه برگزار کرد. در این نشست که به ریاست مهندس داود زارع و با حضور معاونان، روسای ادارات ستادی، فرماندهی یگان حفاظت و مسوول حوزه‌ی

هاتف نیوز– به قرار آگاهی اعضای کارگروه اجرایی ستاد برگزاری «هفته‌ی منابع طبیعی استان گیلان» با هدف تدوین برنامه‌ها و بومی‌سازی سیاستهای اجرایی سازمانی مطابق با توانمندیهای استان گیلان نشستی ویژه برگزار کرد.
در این نشست که به ریاست مهندس داود زارع و با حضور معاونان، روسای ادارات ستادی، فرماندهی یگان حفاظت و مسوول حوزه‌ی نمایندگی ولی فقیه اداره‌ی کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان برگزار شد سرفصلهای اجرایی نمودن برنامه‌های «هفته‌ی منابع طبیعی» امسال مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بر پایه‌ی گزارش رسیده، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در این نشست با اشاره به شعار این هفته گفت: اینکه شعار سال «مدیریت جامع منابع طبیعی با مشارکت مردم» تعیین شده است نشاندهنده‌ی عزم جدی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور برای حضور صددرصدی همه‌ی قشرهای جامعه در صیانت و حفاظت از انفال الهی و نعمتهای خداوندی است.
مهندس داوود زارع همچنین افزود: تمهیداتی که در راستای برگزاری برنامه‌های «هفته‌ی منابع طبیعی» فراهم می‌شود باید حول محور مشارکت مردم و حضور گسترده‌ی طبیعتدوستان باشد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان همچنین با ابراز امیدواری به مشارکت همگانی مردم در طرحها و پروژه‌های احیا و حفاظت منابع طبیعی اظهار کرد: همکاری و تعامل مردم با حافظان انفال الهی منحصر به یک مراسم و یا یک هفته نیست بلکه در طول سال این همکاری در قالبهای مختلف اعم از جنگلکاریهای مشارکتی، اجرای طرحهای مراقبتی و یا حتی اطلاع‌رسانی از طریق خطوط ارتباطی این اداره‌ی کل با مردم صورت می‌گیرد.
مساله‌ی مهم دیگر که مورد تاکید مدیران اداره‌ی کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان خواهد بود، لزوم هشیاری مردم و مسوولان استان در مقابله با زمینخواری و صیانت از منابع طبیعی در جهت توسعه‌ی استان است.
بر همین پایه هفته‌ی گذشته کارگروه اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری در زمینه‌ی حفاظت و صیانت از جنگلها، مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی و نیز پیشگیری از پدیده‌ی زمینخواری در رشت برگزار شد.
در این نشست مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با اشاره به حساسیتهای مقام معظم رهبری نسبت به رعایت اصول و قوانین زیست‌محیطی و منابع طبیعی اظهار کرد: رهبری نظام مقدس جمهوری اسلامی با بصیرت و دوراندیشی خود همواره از بابت بی‌مهریهایی که نسبت به طبیعت و منابع طبیعی می‌شود، اظهار نگرانی کرده و بیانات متین و متقن معظم له در اسفند سال پیش برای همه‌ی کارگزاران نظام و به ویژه خادمان و حافظان انفال الهی فصل‌الخطاب وختم‌الکلام بوده و واجب‌الاجرا است.
مهندس داوود زارع در ادامه افزود: با سرلوحه قرار دادن این فرامین ضمن تقویت بنیه‌ی حفاظتی و تشدید اقدامات پیشگیرانه در زمینه‌ی چلوگیری از هرگونه تخریب یا تجاوز به عرصه‌های منابع ملی، تعامل بین دستگاههای اجرایی استان را نیز افزایش داده تا جایی که عالیترین مقام اجرایی استان شخصاً نسبت به ریزبرنامه‌ها و عملکردهای مرتبط با این حوزه نظارت داشته و به عنوان محور همکاریهای مشترک بین دستگاههای اجرایی ذی‌ربط تلاش چشمگیر و شایان توجه دارند.
سکاندار حفاظت از منابع طبیعی استان گیلان در ادامه تصریح کرد: برخورد با پدیده‌ی زمینخواری اولویت نخست مردم و مسوولان استان قرار گرفته و همه‌ی دستگاهها اعم از قوه‌ی قضاییه، دستگاههای اجرایی و نظارتی و همچنین قشرهای طبیعت‌دوست گیلانی در قالب تشکلهای مردم نهاد برای مقابله با سوءاستفاده و بهره‌برداری خصوصی از منابع عمومی و انفال الهی با اداره‌ی کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان همکاری می‌نمایند.
داوود زارع در ادامه گفت: توسعه و اعتلای استان گیلان تنها با مد نظر قرار دادن منابع طبیعی و تضمین حفظ جنگلهای اصیل هیرکانی که قدیمیترین جنگلهای جهان هستند، تحقق خواهد یافت و باید تمامی دستگاههای اجرایی در طرحها و پروژه‌های عمرانی خود این موضوع را لحاظ نمایند زیرا بدون جنگلها و مراتع فقط نامی از گیلان به جا خواهد ماند.
وی تاکید کرد: همگان باید به این موضوع توجه کنند که هویت گیلان در طبیعت زیبای آن است.
همچنین حجت‌الاسلام والمیلمین روح‌الهگ موسویرئیس اداره‌ی عقیدتی حوزه‌ی نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در سخنانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری با ابراز نگرانی از وضعیت محیط زیست کشور مسوولیتی بسیار سنگین را بر دوش آحاد جامعه قرار داده‌اند، گفت: ایشان همگان را به نظارت بر نحوه‌ی انجام وظیفه‌ی دستگاههای مسوول در این بخش و همکاری با دست‌اندرکاران و مدیران اجرایی صیانت و پاسداشت از انفال الهی فرا خوانده‌اند.
وی با قدردانی از عملکرد اداره‌ی کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در زمینه‌ی حفاظت از عرصه‌های ملی و برخورد با پدیده‌ی زمینخواری افزود: اطلاع‌رسانی و جلب مشارکتهای مردمی برای صیانت هر چه بهتر از انفال الهی موجب آکاهی مضاعف مردم و توجه به لزوم نکوداشت این ثروتهای عظیم کشور می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی به عنوان مسوول امور روحانیان در خانواده‌ی بزرگ سازمان جهاد کشاورزی افزود: تبیین فرمان رهبری در زمینه‌ی تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی بایستی به وسیله‌ی امامان جمعه و جماعت در جای جای کشور از مساجد و منابر آغاز شود و روحانیت به عنوان معتمدین مردم بتوانند نقش موثر خود را ایفا نمایند.
وی تصریح کرد: بیانات مقام معظم رهبری سرلوحه‌ی تمام اقدامات و سرآغازی بر پایان سوءاستفاده‌ی فرصت‌طلبان و زیاده‌خواهان از ثروتهای ملی کشور برهر عنوان یا بهانه است تا جایی که حتی اختصاص این منابع را برای حوزه‌های علمیه ممنوع فرموده‌اند.
گفتنی اینکه در نشست کارگروه اجرایی نمودن منویات مقام معظم رهبری در زمینه‌ی صیانت از منابع طبیعی که با حضور مسوولان حوزه‌ی نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، مدیرکل، معاونان و روسای ادارات ستادی اداره‌ی کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان برگزار شد، هر یک از اعضا به تشریح اقدامات و ارائه‌ی گزارش عملکردهای حوزه‌ی مسوولیت خود در این زمینه پرداختند.
گفتنی اینکه نزدیک به 70 درصد از مساحت استان گیلان، عرصه‌های جنگلی، مرتعی و زمینهای ملی است که بخشی مهم از ناحیه‌ی رویشی هیرکانی در این استان قرار داشته و معیشت بسیاری از مردم گیلان نیز وابستگی کامل و مستقیم به عرصه‌های منابع طبیعی دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.