کد خبر : 7361
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹

برای رسیدن به شهر ایمن بایستی ناوگان آتش‌نشانی رشت نوسازی و بهسازی شود

برای رسیدن به شهر ایمن بایستی ناوگان آتش‌نشانی رشت نوسازی و بهسازی شود

صبح روز دوشنبه‌ شانزدهم آذر ماه امسال در شصت و نهمین نشست کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت، فاطمه شیرزاد بر نوسازی و بهسازی ناوگان و تجهیزات سازمان آتش‌نشانی و حل مشکلات دست‌اندرکاران و پرسنل این سازمان برای دستیابی به شهری ایمن و سالم تاکید نمود. بر پایه‌ی گزارش«هاتف نیوز»

صبح روز دوشنبه‌ شانزدهم آذر ماه امسال در شصت و نهمین نشست کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت، فاطمه شیرزاد بر نوسازی و بهسازی ناوگان و تجهیزات سازمان آتش‌نشانی و حل مشکلات دست‌اندرکاران و پرسنل این سازمان برای دستیابی به شهری ایمن و سالم تاکید نمود.
بر پایه‌ی گزارش«هاتف نیوز» در این نشست که با حضور حاج اسماعیل حاجی‌پور، سیدامیرحسین علوی، مظفرنیکومنش نودهی، عباس صابر، مهندس داریوش رحمتی معاون اداری – مالی شهرداری رشت، برخی از مدیران شهرداری، مهندس علی مقصودی مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری، شماری از مدیران این سازمان و مسوولان ایستگاههای مختلف آتش‌نشانی رشت، برگزار شد پس از بحث و تبادل نظر و ارائه‌ی گزارش مدیر عامل سازمان آتش نشانی بر حل مسائل و مشکلات این سازمان و پرسنل آن تاکید گردید.
ابتدا فاطمه شیرزاد رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت در سخنانی گفت: دستور جلسه‌ی امروز ارائه‌ی گزارش مهندس مقصودی مدیر عامل سازمان آتش نشانی از عملکرد سال 94 این سازمان است.
وی گفت: آتش‌نشانی و کلاً آتش‌نشانان زحمات فراوانی برای حفظ ایمنی و سلامت شهروندان می‌کشند اما متاسفانه هنوز ما نتوانسته‌ایم این شغل را به یک عنوان یکی از مشاغل سخت و زیان‌آور بشناسانیم و از مزایدی آن برای پرسنل زحمتکش این سازمان بهره بگیریم و آتشنشانان نمی‌توانند از مزایا و مواهب آن بهره‌مند شوند.
وی خواستار تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه نمایندگان استان و شهر رشت برای تحقق این مهم شد.
شیرزاد با اشاره به آسیب‌دیدگی یکی از آتشنشانان ایستگاه شماره‌ی 10 در هفته‌ی گذشته و ابراز همدردی با وی و خانواده‌اش و نیز تبریک گفتن به امین قاسمی‌پور که از آتشنشانان سختکوش رشت است و به عنوان رئیس هیات بوکس استان گیلان منصوب شده، گفت: خدا را شکر نیروهای توانمند و کارآمدی در سازمان آتش نشانی فعالیت می‌کنند که هر یک در زمینه‌یی برجسته و فعال هستند.
وی از نمونه‌های موفق این سازمان به فعالیت و موفقیت روابط عمومی آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت: این روابط عمومی بیشترین تولید اخبار را در حوزه‌ی سازمانهای مربوطه به دست آورده‌ است که حتی تولید اخبار آن از خود مرکز هم پیش‌تر رفته و این موضووع را بایستی به جناب آقای راضی و همکاران ایشان تبریک بگوییم.
شیرزاد همچنین تاکید کرد: تنها راه کاهش حوادث و خطرات فرهنگسازی برای رعایت اصول ایمنی و مشارکت شهروندان برای اجرای طرحهای ایمن‌سازی است و شهر ایمن که شعار سازمان آتش نشانی است، خواهد بود و ان‌شاء الله ما بتوانیم با برنامه‌ریزی درست به آن دست یابیم.

آتش نشانی با حداقل امکانات حداکثر خدمات را ارائه می‌دهد
در ادامه مهندس علی مقصودی مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت با ارائه‌ی گزارشی از عملکرد این سازمان در هشت ماهه‌ی گذشته‌ی سال 1394 گفت: دو هزار و 200 مورد حادثه و آتشسوزی را در این مدت پوشش دادیم که در زمینه‌ی حریق نسبت به مدت مشابه‌ی سال گذشته در مجموع 45 درصد کاهش دادشته است و در سایر حوزه‌های نیز حوادث امسال از کاهش قابل توجهی برخوردار بوده است.
وی گفت: میانگین زمان رسیدن به محل حریق در داخل محدوده‌ی شهر رشت 5 دقیقه و 12 ثانیه بوده که نسبت به سال گذشته یک دقیقه و 30 ثانیه کاهش داشته‌ایم.2045-13
در زمینه‌ی حوادث هم در مجموع 456 حادثه را کمک‌رسانی کردیم که شامل محبوس شدن در آسانسور، تصادف، نشت مایعات قابل اشتغال، گیرکردن حلقه، سقوط و غرق شدن در رودخانه، برقگرفتگی، سقوط از ارتفاع؛ نشت گاز مایع، ریزش سفف و آوار، سقوط در گودال، سقوط وسایل نقلیه، اقدام به خودکشی و دیگر موارد بوده است.
وی ادامه داد: در بین حوادث گفته شده، محبوس شدن در آسانسور با 143 مورد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.
مقصودی افزود: در زمینه‌ی آموزش که یکی از اهداف مهم ما است در زمینه‌ی آموزش کودکان 9 هزار و 78 نفر، دبیرستانها 300 نفر، مدارس استثنایی 125، ادارت پنجهزار و 722 نفر، نیروهای نظامی و انتظامی 935 نفر، انجمن بانوان یکهزار و 205 نفر، دانشجویان 365 نفر، آتش نشانان داوطلب 200 نفر و آتش‌نشانهای دیگر شهرها 67 نفر را آموزش دادیم.
وی به آمار بخش پیشگیری نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه‌ی صدور طرح ایمنی ساختمان، بازدید و صدور پایان کار ساختمان، بازدیدد از اماکن مختلف و بررسی علل بروز آتش‌سوزی تلاشهای خوبی صورت گرفته است.
مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی همچنین تاکید کرد: در هشت ماهه‌ی گذشته 74 هزار مورد تماس تلفنی داشتیم که 31 هزار مورد آن تماسهای مزاحمی بوده است.
مهندس مقصودی به عملکرد بودجه و هزینه‌کردها و درآمد سازمان آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش 55 درصدی بودجه در سال 94 نسبت به سال 93 و افزایش هزینه‌های 61 درصدی هشت ماهه‌ی سال 94 نسبت به سال پیش از ٱن می‌توان اذعان نمود که در ادامه‌ی کار سازمان آتش نشانی با کمبود بسیار شدید منابع مالی روبه‌رو شود.
وی با تاکید بر اینکه ورزش برای سازمان آتش‌نشانی بسایر مهم است و به مقامهای ورزشی سازمان آتش نشانی و پرسنل آن اشاره کرد و همچنین گفت: در کنار این فعالیتها ما امسال افتتاح ایستگاههای 10 و 11 آتش نشانی را داشته ایم، رونمایی از تشک نجات، برپایی نمایشگاه تجهیزات و توانمندیهای سازمان، مانور اطفای حریق و امداد و نجات در ساختمانهای بلندمرتبه، رژه لجستیک ناوگان خودرویی و… نیز از دیگر برنامه‌های امسال بوده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 11 ایستگاه عملیاتی داریم و میانگین پوشش پنج کیلومترمربع را برای حوادث و آتش نشانی برای خود ثبت کرده‌ایم و با توجه به اهمیت مکانیابی ایستگاههای آتش‌نشانی هر چند وضعیت آنچنان درست نیست اما آنچنان بد هم نیست مگر در حومه‌ی شهر تحت پوشش استاندارد نیست.
مهندس مقصودی با اشاره به اینکه یک ایستگاه آتش نشانی را هم تا آخر ماه دیگر افتتاح خواهیم کرد، گفت: بایستی ایستگاههای خودمان را در یک برنامه‌ی چهار ساله به 17 ایستگاه برسانیم. که ان‌شاء الله با ایجاد این ایستگاهها وضعیت بهتر خواهد شد.
وی همچنین گفت: ما در مجموع 41 دستگاه خودروی عملیاتی داریم. میانگین عمر مجموع این خودروها 21 سال است. البته در بودجه‌ی سال 94 شهرداری مبلغ سه میلیارد تومان برای بهسازی ناوگان پیش بینی شده است. نیاز کنونی ما خودروهای نیمه سنگین است.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی خاطر نشان کرد: در هماهنگی که با برنامه و بودجه‌ی شهرداری داشتیم قرار است در بودجه‌ی سال آینده مبالغ خوبی به این موضوع خرید تجهیزات اختصاص داده شود.
وی گفت: بایستی بتوانیم به استانداردها برسیم و بر طبق آنچه وزارت کشور ابلاغ کرده ما سه ایستگاه بیشتر داریم با 70 نفر نیروی کمتر یعنی نیروهای ما دارند با تمام توان کار و تلاش می‌کنند.
مقصودی افزود: سازمان آتش نشانی علی رغم همه‌ی مسائلی که دارد تمام تلاش خود را می‌کند تا خدماتی مطلوبتر به شهروندان بدهد و ما با همه‌ی این کمبودها موفق شده‌ایم میانگین زمان حضور خود در حادثه را کاهش دهیم و از حداقل امکانات داریم حداکثر استفاده را به عمل می‌آوریم.
وی ادامه داد: در کنار اینها موضوع هیدرانتهای شهر رشت است که با هماهنگیهای به عمل آمده با شرکت آب و فاضلاب در تلاش هستیم این شیرهای آتش نشانی را افزایش دهیم.

اعضای کمیسیون بهداشت شورا از خدمات سازمان‌آتش نشانی قدردانی کردند
سپس اعضای حاضر کمیسیون بهداشت در این نشست نقطه نظراتشان را در باره‌ی عملکرد سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت بیان کردند و از تلاشهای پرسنل آن قدردانی نمودند.
حاج اسماعیل حاجی‌پور گفت: حرف در ارتباط با خدمات آتش نشانی زیاد است. برای مسائل و مشکلاتی که در این جلسات مطرح می‌شود بایستی این موضوعات را به شکل طرح به داخل شورا ببریم و مصوب کنیم و گرنه نتیجه‌ی کامل حاصل نمی‌شود. خواهش من این است که به گونه‌یی رفتار شود که اثرگذاری صحبتها خودش را نشان دهد.2045-9
وی افزود: هنوز راه حلی که بازار ما یک روز آتش بگیرد ارائه نکرده‌ایم. بازار رشت مثل انبار باروت است. اگر آتش بگیرد خاموش کردن آتش در بازار بسیار مشکل است و تا آتش نشانی خود را به بازار برساند مغازه‌ها نابود می‌شود.
ارتباط خوبی که آتش نشانی با اتاق اصناف برقرار می‌کند خوب است مطئمن باشید اگر بازار آتش بگیرد ماشینهای آتش‌نشانی مشکل بتوانند خود را به کانونهای آتش برسانند.
این را به شکل جدی آقای مقصودی بایستی پیگیری کند حتی اگر به صورت تکلیف هم شده بایستی به بازاریان نشان داد که برای حفظ بازار بایستی وارد عمل شوند.
وی تاکید کرد: همچنین بایستی به پرداختهای مربوط به‌آتش نشانان و سازمان آتش‌نشانی که ارتش دفاعی شهر است بایستی بشود. مساله‌ی دیگر اینکه آیا افزایش ایستگاهها فقط افزایش تعداد ایستگاهها بوده یا تجهیزات و امکانات هم در حد استانداردها بوده است؟ به نظر من ما هنوز به استانداردهای لازم برای تجهیزات و امکانات نرسیده‌ایم.
حاجی پور در پایان هم گفت: مگر می‌شود یک ماه بگذرد و هنوز آتش نشان حقوقش را دریافت نکند؟ یک ماه آتش نشان ما حقوق نمی‌گیرد چگونه بایستی سپری کند؟ مگر اینها چقدر سرمایه دارند که بتوانند زندگی خود را بگردانند؟ به هر حال اینها در کنار کار زندگی هم باید بکنند زندگی هزینه دارد خرج دارد و بایستی این هزینه‌ها را تحمل کنند. خواهش من این است که ما در برگزاری این جلسات جدی باشیم و در این جلسات تنها به صحبت اکتفا نشود و این صورتجلسات به آقای شهردار از طریق نامه ابلاغ شود.
فاطمه شیرزاد نیز گفت: اعضای محترم شورا همه در زمینه‌ی پرداخت حق و حقوق پرسنل شهرداری، کارکران و پاکبانان دغدغه دارند و ما امیدواریم این موضوع در شهرداری جدی گرفته شود. همه باید کمک کنند و در کنار شهردار باشند و این موارد را پیگیری نمایند.
مهندس عباس صابر هم گفت: همواره جای تشکر از سازمان آتش نشانی وجود دارد که با کمترین امکانات تلاش کرده‌اند بیشترین خدمات خود را ارائه بدهند. من فکر می‌کنم با همین منابع حداقلی می‌شود با استفاده‌ی بهینه خدمات را ساماندهی کرد. قطعاً پیگیری مطالبات و حق و حقوق این عزیزان هم جزو وظایف شهرداری است و من می‌خواهم تشکر کنم چون این سازمان از معدود حوزه‌هایی است که خیلی خدمات ارائه می‌دهد اما کمترین اعتراضات را داشته است.
وی افزود: خوشبختانه آقای مقصودی هم با جدیت همیشه پیگیر بوده‌اند تا مسائل و مشکلات این عزیزان حل و فصل شود.
مظفر نیکومنش نیز با تسلیت اربعین حسنی و تشکر از پرسنل و کارکنان سازمان آتش نشانی گفت: سازمان آتش نشانی تنها سازمانی است که با چنین شرایط سخت تلاش کرده در کوتاهترین زمان ممکن خدمات بهینه به شهروندان ارائه دهد.
وی ادامه داد: ما بایستی یکسری امتیازات تشویقی برای کارکنان آتش نشانی داشته باشیم مثلاً درصدی از جذب نیرو را برای جذب فرزندان و یا اقوام آنها داده شود و این موضوع را من در صحن علنی هم گفتم و اینجا هم عرض می‌کنم.
نیکومنش گفت: مساله‌ی سختی کار آتش نشانان هم بایستی به گونه‌یی باشد که از طریق نامه به نمایندگان انتقال داده شود.
وی خاطر نشان کرد: بسیاری از کارکنان و پرسنل شهرداری از نظر مسکن و معیشت دچار مشکل هستند و به نظر من تعاونی مسکن و مصرف شهرداری بایستی تقویت و حمایت شود تا در این بخشها خدماتی بهتر ارائه دهد.
نیکومنش گفت: همچنین ساختمانهایی که ساخته می‌شود نظر کارشناسی آتش نشانی را اخذ نمی‌کنند تا پیش‌بینی‌های لازم برای رفع مشکلات حوادث از جمله پله‌ی اضطراری، شیر آتش نشانی و… در نظر گرفته شود که استدعا می‌کنم این موضوع از طریق مصوبه به شهرداری ابلاغ شود تا شهرداری به مرحله‌ی اجرا بگذارد.
شیرزاد هم در زمینه‌ی رعایت اصول ایمنی ساختمانها تاکید کرد: دطرح ایمنی ساختمانها بایستی به وسیله‌ی سازمان آتش نشانی تهیه شود و این طرح را آقای مقصودی هر چه زودتر به کمیسیون ارائه بدهد و ما در کمیسیون بررسی و تصویب کرده و به صحن علنی شورا ارائه ‌دهیم.
امیرحسین علوی در ادامه‌ی این نشست نکاتی را متذکر شد و در سخنان گفت: در حوزه‌ی آتش نشانی هر قدر از خدمات ارائه شده تعریف کنیم باز هم کم است و خدا را شکر اینقدر کار این عزیزان خوب است که رضایت شهروندان در این بخش حاصل شده است.
وی افزود: با توجه به حضور معاون اداری – مالی و مدیران بخش بودجه و مالی شهرداری در این جلسه آنطور که استنباط می‌شود بخشی از مسائل به بودجه و اعتبار سازمان آتش نشانی برمی‌گردد که نگرانی بیشتر در بخش پرداخت حقوق و مزایای پرسنل آتش نشانی است چون فکر نمی کنم برای سال آینده هم مانند امسال آتش نشانی در زمینه‌ی نظام بودجه‌یی مشکل خاصی داشته باشد و مساله فقط پرداخت حقوق و مزایا خواهد بود و اگر مساله‌ی خاصی وجود دارد در زمینه‌ی رضایتمندی پرسنل این سازمان در زمینه‌ی پرداختی‌ها است.
دکتر فرانک پیشگر هم ضمن تبریک ر.وز دانشجو و تشکر از پرسنل آتش نشانی گفت: این سازمان جزو موفق ترین سازمانهای شهرداری است و تک تک پرسنل این سازمان در موفقیت حاصل شده سهیم هستند و به همین دلیل دغدغه‌ی به روز رسانی و هماهنگ سازی حقوق مزایای آنها برای ما یک اصل است و من از مدیر عامل این سازمان هم تشکر می‌کنم که پیگیر مسائل پرسنل خود هستند.
وی گفت: امیدواریم مدیر عامل محترم این سازمان با تدوین برنامه‌یی مدون سازمان آتش نشانی را به نقطه‌ی پایداری مشخص برساند.2045-7

حق مسوولیت پرسنل سازمان آتش نشانی پرداخت نمی‌شود
در ادامه‌ی این نشست مهندس مقصودی در بیان یکی دیگر از مسائل و مشکلات سازمان آتش نشانی گفت: ما 287 نفر پرسنل داریم اما حق مسوولیت مسوول روابط عمومی، مدیر اداری مالی و… پرداخت نمی‌شود.
وی گفت: یکبار ما را نخواستند که این مساله را بررسی کنند و این آن حل نمایند. ما حدود شش نفر داریم که حق مسوولیت خود را دریافت نمی‌کنند.
مقصودی گفت: ما نامه نوشتیم و مساله‌ی پرداخت حق مربوط به اضافه کار پرسنل آتش نشانی را درخواست کردیم و از دوستان اداری – مالی نیز می‌خواهیم که پرداختی مربوط به اضافه کاری این پرسنل سختکوش و فداکار را انجام دهند.
در ادامه امیری مدیر مالی شهرداری رشت و حق‌بین رئیس گروه برنامه‌ریزی و بودجه‌ی شهرداری این شهر توضیحاتی در زمینه‌ی مطالبات و پرداختیهای مربوط به پرسنل آتش نشانی ارائه دادند و قول همکاری و مساعدت در زمینه‌ی حل مسائل گفته شده را مطرح کردند.
مهندس داریوش رحمتی معاون اداری – مالی شهرداری رشت هم در سخنانی با اشاره به اینکه این دغدغه‌ی مهم که در اعضای شورا وجود دارد برای ما محترم است گفت: با توجه به شبه نظامی بودن آتش نشانی بایستی تحقق اعتبارات و درآمد صورت گیرد تا جوابگوی نیازهای این عزیزان باشیم و اینگونه نیست که ما هم توجه به این مساله نداشته باشیم اما بایستی تحجقق درآمد صورت بگیرد تا بودجه‌ی عمرانی و جاری پرداخت شود من قائل به این هستم که اول سازمانهای شهرداری بودجه و مطالبات خود را بگیرند و بعد به ستاد مرکزی برسیم.
وی تاکید کرد: اما با تحقق درآمدی 42 درصدی که پروژه‌های عمرانی هم با سرعنتی که مد نظر اعضای شورا است بایستی پیش برود نیازمند بررسی است که آیا نیاز به جابه‌جایی است تا بایستی این فعالیتهای عمرانی با همین سرعت پیش برود؟ با توجه به اینکه تحقق بودجه تاکنون 42 درصدی است و هر نقطه از شهر را که دارید نگاه می‌کنید به کارگاه عمرانی تبدیل شده است، بودجه‌ی جاری و پرداختیها نیز به ترتیب دارد با حداقل تغییرات پیش می‌رود.

اطلاع‌رسانی در باره‌ی بیمه‌ی آتش‌سوزی خانه‌های مسکونی شهروندان صورت می‌گیرد
در پایان سخنان اعضای حاضر در این نشست مدیر عامل سازمان ‌آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت به طرح اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در زمینه‌ی بیمه‌ی آتش‌سوزی خانه‌های مردم رشت اشاره کرد و گفت: طبق داده‌های آماری در سال 93 از مجموع 650 خانه‌ی مسکونی که شهر رشت آتش گرفته است فقط 19 درصد دارای بیمه آتش سوزی بودند و این آمار در هشت ماه اول امسال هم نگران کننده است.
وی افزود: اساس موضوع این است که بسیاری از مردم اطلاع‌ ندارند که بیمه‌ی آتش‌شوزی برای آنها سودمند و مفید خواهد بود. به همین دلیل ما در نامه‌یی از همه‌ی بیمه‌ها دعوت کردیم تا بیایند و طرحهای خود را در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی در این زمینه ارائه دهند اما تنها بیمه‌ی پاسارگاد قبول کرد که در اجرای این طرح با ما همکاری داشته باشد و برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به شهروندان با سازمان آتش نشانی مشارکت نماید.
مقصودی سپس تاکید کرد: اجرای این طرح تنها در زمینه‌ی فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی به شهروندان است و قرار شده که هزینه‌های مربوط به تبلیغ این کار را نیز بیمه پاسارگاد متقبل شود که ما هم این همکاری را با بیمه پاساگارد انجام دادیم و به نصب بنر و پخش بروشور اقدام کردیم که خوشبختانه تاثیر خوبی نیز در شهر داشته است.
گفتنی است اعضای کمیسیون هم از اجرای این طرح که به وسیله‌ی یکی از بیمه‌ها حمایت می‌شود استقبال کردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.