کد خبر : 7275
تاریخ انتشار : شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰:۱۰

امسال 150 هزار تن مركبات در گيلان برداشت می‌شود

امسال 150 هزار تن مركبات در گيلان برداشت می‌شود

هاتف‌نیوز – حبيب جانساز گفت : 11 هزار هكتار باغ مركبات در شرق استان گیلان وجود دارد كه پيش‌بيني مي‌شود امسال 150 هزار تن مركبات از اين باغها برداشت شده و به بازار عرضه شود.

    هاتف‌نیوز – حبيب جانساز گفت : 11 هزار هكتار باغ مركبات در شرق استان گیلان وجود دارد كه پيش‌بيني مي‌شود امسال 150 هزار تن مركبات از اين باغها برداشت شده و به بازار عرضه شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان كرد: همه ساله برداشت مركبات از نيمه‌ی دوم آبان ماه در گيلان آغاز مي‌شود.
وی افزود: بين 35 تا 40 درصد باغهای مرکبات استان گیلان از نوع ارقام اصلاح شده و بقيه را ارقام خوش خوراك محلي تشكيل مي‌دهند.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان گيلان به باغداران توصيه كرد: مركبات را تا پیش از يخبندان زمستاني برداشت كنند و براي اينكه اين محصول دچار زدگي و پوسيدگي نشود، آن را در انبارهاي فني و سردخانه‌ها نگهداري كنند.
جهانسوز توليد مركبات سال گذشته گيلان را 60 هزار تن اعلام كرد و علت كاهش آن را خسارتهاي ناشي از برف سال 92 و نبود بارندگي كافي در تابستان دانست و اظهار نمود: امسال به دليل شرايط مناسب آب و هوايي، برداشت مركبات اعم از نارنگي و پرتقال افزايش دارند و بخش بسیاری از مازاد توليد به دیگر استانها صادر خواهد شد.
وی گفت: طبق برنامه‌ريزي كه با همكاري سازمان تعاون روستايي گيلان صورت گرفته، بخشي از سهميه‌ی ميوه‌ی شب عيد استان گیلان از طريق اتحاديه‌‌ی باغداران تامين مي‌شود.
حبیب جهانسوزصادر نشدن مجوز براي واردات مركبات، تامين نهاده‌ها و مبارزه با آفات، پرداخت 85 درصد سهم وام تجهيز باغهای مركبات به سامانه‌ی آبياري تحت فشار، پرداخت يارانه برای توليد ارقام اصلاح شده و ثبت نهالستانهاي توليد نهال را از جمله حمايتهاي دولت از باغداران مركبات عنوان كرد.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان گيلان همچنین يادآور شد: 9 نهالستان مركبات در گيلان به ثبت رسيده و به كشاورزان توصيه مي‌شود نهالهاي اصلاح شده را از اين نهالستانها تهيه كنند.
بر پایه‌ی گفته‌ی جهانساز، استان گيلان رتبه‌ی پنجم توليد مركبات در كشور را دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.