کد خبر : 7134
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹

همه از سوت قطار گیلان سخن می‌گویند اما هنوز از خود قطار خبری نیست!

همه از سوت قطار گیلان سخن می‌گویند اما هنوز از خود قطار خبری نیست!

هاتف‌نیوز – زهرا کاظمی – اجرای پروژه‌ی بزرگ راه‌آهن گیلان مساله‌یی است که چند سالی نقل محافل رسمی و غیررسمی در این استان و اظهارنظر مسوولان، مقامات، صاحبنظران و رسانه‌های گروهی شده است.

   هاتف‌نیوز – زهرا کاظمی – اجرای پروژه‌ی بزرگ راه‌آهن گیلان مساله‌یی است که چند سالی نقل محافل رسمی و غیررسمی در این استان و اظهارنظر مسوولان، مقامات، صاحبنظران و رسانه‌های گروهی شده است.
چندین سال است که هر سال وعده داده می‌شود که امسال سوت قطار گیلان در این استان شنیده می‌شود اما هنوز مردم رنگ و بویی از قطار گیلان نمی‌بینند.
راه‌آهن قزوین – رشت (راه‌آهن گیلان)که یکی از طرحهای ملی و مهم استان گیلان و از مطالبات مهم و جدی گیلانیان است، گرچه با کندی و تاخیر بسیار همراه بوده و هنوز به سرانجام نرسیده، اما ظاهراً در صورت تامین اعتبار لازم، قرار است در سال 95 بالاخره به سرانجام برسد تا صدای سوت قطار با دیدن حرکت واگنها روی این خط ریلی شنیده شود.
مسوولان و مقامات استان گیلان می‌گویند: این خط ریلی که قرار است تا بندرانزلی و آستارا نیز کشیده شود، علاوه بر اینکه سبب افزایش میزان و سرعت حمل و نقل ترانزیتی بین کشورهای شمال اروپا منطقه‌ی اسکاندیناوی با جمهوریهای آسیای میانه و قفقاز، خلیج فارس، اقیانوس هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا می‌شود، همچنین می‌تواند سبب توسعه‌ی اقتصادی و گردشگری استان گیلان، منطقه و کشور شده و ایجاد اشتغال در استانهای گیلان و قزوین را نیز به همراه داشته باشد.
با این همه ساخت راه‌آهن 369 کیلومتری گیلان که از سال 86 آغاز شده و پیش‌بینی شده بود تا چهار سال بعد صدای سوت قطار از لابه لای درختان جنگلهای گیلان شنیده شود، با گذشت هشت سال از آن تاریخ هنوز به سرانجام نرسیده و البته کمبود اعتبار بزرگترین مانع کند شدن حرکت و پیشروی این خط ریلی عنوان شده است.
در این زمینه مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان می‌گوید: تاکنون 90 درصد زیرسازی راه‌آهن مسیر قزوین ـ رشت (راه‌آهن گیلان) انجام شده و 40 درصد از این مسیر ریل گذاری شده است.
مهندس شعبانعلی خاوری گفت: راه‌آهن قزوین ـ رشت به طول 165 کیلومتر و محل تردد قطار مسافری و باری است که قطار مسافری با ظرفیت سه میلیون و 800 هزار نفر در سال با سرعت 160 کیلومتر در این مسیر تردد خواهد کرد و قطار باری با سرعت 120 کیلومتر و جابه‌جایی و حمل 10 میلیون تن بار در سال برای آن طراحی شده است.
بر پایه‌ی گفته‌ی وی برای تکمیل راه‌آهن گیلان 700 میلیارد تومان اعتبار به وسیله‌ی دولت یازدهم در نظر گرفته شده که بیش از 280 میلیارد تومان آن جزو مصوبات سفر رئیس جمهور به استان گیلان است و برای سال آینده نیز 360 میلیارد تومان پیش‌بینی شده و تخصیص یافته است.
خاوری با تاکید بر اینکه در صورت اختصاص اعتبارات یاد شده، سال 95 سوت قطار قزوین ـ رشت در گیلان شنیده می‌شود، به ساخت مسیر راه‌آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی ـ آستارا نیز اشاره کرد و خاطرنشان نمود: ساخت راه‌آهن قزوین ـ رشت ـ بندرانزلی ـ آستارا از دستاوردهای سفر هیات دولت به گیلان است و با اتمام محور قزوین ـ رشت، بلافاصله احداث آن آغاز می‌شود، ضمن اینکه هم‌اکنون نیز مطالعات و همچنین مسیر آن مشخص شده است.
بر پایه‌ی گفته‌ی این مقام مسوول ساخت راه‌آهن قزوین ـ رشت ـ بندرانزلی ـ آستارا به دلیل موقعیت بسیار مناسب و خوب آن، دارای توجیه اقتصادی بسیاری بوده و در واقع بهترین مسیر برای اتصال کریدور شمال – جنوب و شرق ـ غرب است و نقشی بسیار مهم برای حمل و نقل کالا و مسافر در گیلان دارد.
کارشناسان می‌گویند: استان گیلان ظرفیتها و پتانسیلهای بسیاری در زمینه‌ی فعالیتهای ساحلی و بندری گیلان به دلیل واقع شدن در شمالی‌ترین نقطه‌ی کشور و راه داشتن به آبهای آزاد دارد،
از آنجایی که گیلان در مسیر کریدور شمال – جنوب (نوستراک) واقع شده است، می‌توان با استفاده از ظرفیت قطار و ترانزیت بار از کشورهای همسایه‌ی شمالی به جنوب کشور و کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس، علاوه بر ارتباط و اتصال این کشورها و آسان و ارزانتر کردن بین‌المللی حمل بار، جابه‌جایی محصولات گیلان را نیز با قیمت ارزانتر به جنوب انجام داد و موجبات اشتغالزایی و توسعه‌ و پیشرفت استان گیلان را از این طریق فراهم آورد.
آنها اعتقاد دارند که اتصال به شبکه‌ی سراسری راه‌آهن مزیتی دیگر برای خط ریلی راه‌آهن گیلان است.
از دیگر سو کارشناسان اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز معتقدند که شتاب فزاینده‌ی توسعه‌ی گردشگری با افتتاح خط ریلی در گیلان رخ خواهد داد.
در نقطه‌ی مقابل افرادی که جنگل و دریا را عامل عقب‌ماندگی گیلان از شاخص رشد و توسعه‌ی کشوری و توجه به طرحهایی همچون راه‌آهن می‌دانند، مسوولان گردشگری گیلان معتقدند: جنگل و دریا باعث عقب‌ماندگی گیلان نیست و این استان را به یکی از قطبهای گردشگری کشور تبدیل کرده، اما راه‌اندازی راه‌آهن و اتصال آن به شبکه‌ی سراسری می‌تواند تاثیری مهم در افزایش ورودی جمعیت گردشگران به این استان برای استفاده‌ی بیشتر از این مواهب خدادادی داشته باشد.
در همین زمینه معاون گردشگری اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان به «جام‌جم آنلاین» می‌گوید: این استان یکی از پنج قطب مطرح گردشگری در کشور است که سالانه پذیرای جمعیت بسیاری از گردشگران است، با این حال آمار نشان می‌دهد که هرچه جلوتر می‌رویم و زیرساختهای گیلان تکمیل‌تر می‌شود، استقبال و اشتیاق مردم هم برای سفر به استان بیشتر می‌گردد. به طور مثال آمار سفر به گیلان پیش و پس از ساخت آزادراه قزوین – رشت (که زمان سفر از پایتخت به این استان را به نصف کاهش داد) به طور محسوسی تغییر کرده و به میزان سه برابر افزایش یافته است.
حمیدرضا آذرپور با اشاره به اینکه تنها راه ارتباطی استان ما با دیگر استانها هم‌اکنون خطوط هوایی (به صورت محدود) و مسیرهای جاده‌یی رشت به قزوین، چابکسر به مازندران و آستارا به اردبیل است، می‌افزاید: با این حال هرساله شاهد افزایش ورود گردشگر و مسافر به استان گیلان هستیم، بنا بر این تصور کنید اگر خط ریلی نیز به این مسیرهای ارتباطی ما افزوده شود، چه تاثیری در افزایش میزان گردشگران و رونق و توسعه‌ی گردشگری استان خواهد داشت.
معاون گردشگری اداره‌ی کل میراث فرهنگی استان گیلان می‌گوید: با راه‌اندازی خط ریلی قزوین – رشت – بندرانزلی – آستارا، علاوه بر رشد و توسعه‌ی گردشگری استان به دلیل افزایش ورود مسافران و گردشگران داخلی و خارجی، شاهد اشتغالزایی پایدار به دلیل ایجاد ایستگاههای متعدد قطار و دیگر اماکن خدماتی مورد نیاز در مسیرهای ریلی و درنهایت توسعه‌ی اقتصادی استان خواهیم بود، ضمن اینکه صنایع دستی ما نیز بهتر و بیشتر از پیش به کشورهای اروپایی صادر خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.