کد خبر : 6929
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶

میهمانان زمستانی گیلان کم‌کم از راه می‌رسند

میهمانان زمستانی گیلان کم‌کم از راه می‌رسند

هاتف نیوز- روابط عمومی اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست استان گیلان گزارش داد: با فرا رسیدن فصل سرما، نخستین گروه از پرندگان مهاجر که پیشقراولان میهمانان زمستانی گیلان هستند در بخشی از تالاب بین‌المللی انزلی فرود آمدند.

    هاتف نیوز– روابط عمومی اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست استان گیلان گزارش داد: با فرا رسیدن فصل سرما، نخستین گروه از پرندگان مهاجر که پیشقراولان میهمانان زمستانی گیلان هستند در بخشی از تالاب بین‌المللی انزلی فرود آمدند.
بر پایه‌ی این گزارش ورود بیش از 10 هزار پرنده‌ی آبزی و کنارآبزی در هفته‌ی گذشته برای زمستانگذرانی به تالاب بین‌المللی انزلی در حوضه‌ی شهرستانهای بندرانزلی و صومعه‌سرا شمارش شده است.
بیشتر این پرندگان متعلق به گونه‌هایی همچون سرسبز، خوتکا، فیلوش، نوک پهن، گیلار، اردک سرحنایی، اردک بلوطی، آبچلیک پاسرخ، آبچلیک شکیل، خروس کولی و کاکایی خزری است.
این گزارش می‌افزاید: جمعیتهایی از پرندگان مهاجر جوجه‌آور همچون پرستوهای دریایی و پرندگان مهاجر عبوری مانند انواع سلیم و آبچلیک هنوز در منطقه‌ حضور دارند.
بر پایه‌ی پیش‌بینی کارشناسان اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست استان گیلان بر اساس شرایط آب و هوایی تا اوایل زمستان امسال همه‌ی جمعیت و تنوع پرندگان آبزی مهاجر زمستانگذران وارد تالابهای استان گیلان خواهند شد.
منطقه‌ی حفاظت شده‌ی سیاه کشیم، پناهگاه حیات وحش‌سلکه و بخشهایی از پناهگاه حیات وحش سرخانکل تالاب بین‌المللی انزلی از جمله مهمترین زیستگاههای تالابی پرندگان مهاجر به شمار می‌روند.
همه ساله با فرا رسیدن فصل سرما در مناطق شمالی و قطب شمال، انواع پرندگان مهاجر در مسیر کریدور بین‌المللی، مهاجرت خود به بخشهای مرکزی و جنوبی کره‌ی زمین را از طریق استان گیلان آغاز می‌کنند.
تالاب بین‌المللی انزلی با مساحتی حدود 20 هزار هکتار بین سه شهرستان بندرانزلی، صومعه‌سرا و رشت واقع شده و یکی از مهمترین فرودگاههای پرندگان مهاجر به شمار می‌رود.
این تالاب از جالبترین و بزرگترین زیستگاههای طبیعی پرندگان مهاجر و مکانی مناسب برای تخمریزی و تکثیر ماهیان است که محل زمستـانگذرانی و جوجه‏آوری گونه‌های بسیاری از پرندگان آبزی فراهم می‌کند.
تالاب انزلی جزو تالابهای بین‌المللی کنوانسیون رامسر است که در سال 1971 میلادی زیر نظر این کنوانسیون به ثبت رسید و هدف اصلی این کنوانسیون، حفاظت و استفاده‌ی خردمندانه از تالابها از طریق اقدامات ملی و همکاریهای بین‌المللی به منظور دستیابی به توسعه‌ی پایدار است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.