کد خبر : 6544
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷

بادکنکها برای چه در آسمان رشت به پرواز درآمدند؟! شهرداری رشت آیین گراميداشت «روز جهاني صلح» را برگزار کرد

بادکنکها برای چه در آسمان رشت به پرواز درآمدند؟! شهرداری رشت آیین گراميداشت «روز جهاني صلح» را برگزار کرد

هاتف‌نیوز – کلانشهر رشت در« روز جهاني صلح» امسال، شاهد برگزاري آیین اختتاميه‌ی «جشنواره‌ی كاسپين درياي صلح و دوستي» بود.

    هاتف‌نیوز – کلانشهر رشت در« روز جهاني صلح» امسال، شاهد برگزاري آیین اختتاميه‌ی «جشنواره‌ی كاسپين درياي صلح و دوستي» بود.
اين برنامه كه با استقبال هنرمندان برگزار شد با تجلیل از برگزيدگان بخش فيلمنامه عصر روز يكشنبه‌ی گذشته 29 شهریور ماه امسال در «تالار وارش مجتمع فرهنگی – هنری خاتمالانبياای رشت» برگزار شد و بادكنكهاي آبي رنگ صلح در آسمان رشت به پرواز درآمدند.
اين جشنواره با همكاري كميسيون ملي يونسكو – ايران، شهرداري و شوراي اسلامي کلانشهر رشت، انجمن سينماي جوان ايران و دفتر گيلان اين انجمن، دفتر همكاري‌هاي كميسيون ملي يونسكو ايران- شهرداري رشت، اداره‌ی كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان گيلان و آژانس عكس ايران در دو بخش فيلمنامه و عكس برگزار شد.
دکتر سیدمحمدعلي ثابت‌قدم شهردار کلانشهر رشت در اين جشنواره در سخنانی با اشاره به اينكه تقارن موضوعات «روز جهاني صلح» و «هفته‌ی دفاع مقدس» كه بيانگر جنگ است و طبيعت كه بر گرفته از مقولات انساني است، خاطر نشان كرد: اين موضوع فرصتي است براي اينكه بدانيم رابطه‌ی بين طبيعت و انسان را در بستر هنر قابل هدايت کنیم.
وی گفت: محدوده‌ی جغرافيايي اين قابليت را دارد كه با يك نگاه جهانمشمول با بستر فرهنگي و هنري كه در ذهن، بطن و هويت تاريخي اين مرز و بوم وجود دارد، بتواند خودش را از يك هنر اجتماعي به يك هنر اقتصادي شده برساند.
شهرداری کلانشهر رشت اين نگاه را كاسبكارانه به هنر ندانست و گفت: هنر موقعي‌ مي‌تواند پايدار بماند كه بستر اقتصادي در زندگي فردي رشد بكند.
وی با بيان اينكه مديريت شهري خودش را متولي اين تغيير نگاه مي‌داند، ادامه داد: شهرداري تلاش مي‌كند در زمينه‌ی بسترسازي براي هويت‌بخشي به اين هنر و در جذب و اشاعه‌ی آن در عمق محلات و تبديل نگاه آماتوري به نگاه حرفه‌یي حداكثر تلاش و همکاری را انجام دهد.
دکتر ثابت‌قدم با بيان اينكه اقتصاد رشت مبتني بر اقتصاد گردشگري است، گفت: ما به مشاركت اين جمع حاضر و جمع بزرگتر شهروندان در این شهر نياز داريم.
وی گفت: مي‌خواهيم به همه بقبولانيم كه اهل گفت‌وگو و تعامل هستيم و نگاهمان در ديپلماسي شهري اعتدالگرايانه است و اين نگاه است كه پيام صلح را انتشار مي‌دهد.
دكتر سعدالله نصيري دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران نيز در اين برنامه با اشاره به «روز جهاني صلح» گفت: این روز هدف اصلی يونسكو است.
وي با اشاره به اهداف يونسكو خاطر نشان كرد: بايد جهالت را به آموزش و علم و فرهنگ تبديل کنیم.
نصيري ادامه داد: همچنین بايد در ذهن‌ها صلح ايجاد كرد چون در غير اينصورت در جامعه جنگ خواهد بود.26
وي با بيان اينكه صلح فقط وجود جنگ نيست، اظهار نمود: وجود یک ميليارد آدم كه از آموزش و بهداشت برخوردار نيستند به معني نبود صلح است.
نصيري گفت: جامعه وقتي مي‌تواند به عقلانيت برسد و به نقطه‌یي حركت كند كه همراه با نجنگيدن در جامعه برابري، عدالت، حقوق بشر، رفاه، شغل كافي و مهارت‌آموزي، امكانات كافي و سلامت فيزيكي، فكري و رواني وجود داشته باشد.
وي حركت بشر مغرور آتش‌افروز را به دور از فضاي صلح و عدالت دانست و گفت: صد‌ها جوان، كودك و زن از اين نخوت بشر رنج مي‌برند.
نصيري با اشاره به درگيريهاي خاورميانه گفت: متاسفانه امروز همه چيز در منطقه مانند ابنيه‌ی تاريخي در رقابتهاي كور از بين مي‌رود.
وي يونسكو را يك سازمان خوشنام از بدو پيدايش دانست و گفت: يونسكو به دور از رقابتهاي سياسي تلاش كرده جامعه را بر پايه‌ی علم، دانش، فرهنگ و آموزش به صلح برساند.
دكتر نصيري با بيان اينكه يونسكو به جاي اسلحه و جنگيدن از اسلحه‌ی گفت‌وگو استفاده مي‌كند اظهار کرد: اميدواريم بتوانيم با كمك كساني كه در مسير عقلانيت حركت مي‌كنند بر غرور و نخوت غلبه كنيم و در راه صلح و دوستي قدم برداريم.
مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در اين نشست با بيان اينكه كشور ما به خاطر صلح‌طلبيهايش مورد تهاجم قرار گرفته است و هيچگاه در جنگ پيشقدم نبوده است، گفت: گيلان يكي ازصلح طلبترين استانهاي كشور است.
وي همچنين با اشاره به اهمیت توسعه‌ی فرهنگي گفت: كارهاي فرهنگي زمان‌بر است و كارهاي فرهنگي در تعاملات، پويا خواهد شد.
دكتر شيدا مهنام رئيس اداره‌ی علوم اجتماعي و انساني كميسيون ملي يونسكو – ايران نيز در بخش ديگر برنامه پيام خانم ايرينا بوكووا مديركل يونسكو را براي جمع حاضر خواند. در بخشي از اين پيام آمده بود: در سال 2015 ما «روز جهاني صلح» را با هفتادمين سالگرد يونسكو جشن مي‌گيريم. هفتاد سال است كه پيام ما تغييري نكرده است. صلح بايد در اذهان زنان و مردان در مبناي كرامت و حقوق بشر از طريق همكاري در حوزه‌ی علوم، فرهنگ، آموزش و ارتباطات و اطلاعات ساخته شود. گفت‌وگو و انسجام محكمترين بنيانهاي صلح هستند كه در سايه‌ی تساوي و احترام و تفاهم متقابل تحقق مي‌يابد.
بوكووا با اشاره به اينكه امسال سال سرنوشت‌ساز براي جهان محسوب مي‌شود، گفت: سالي كه كشور‌هايی كه دستور كار توسعه‌ی پايدار جهاني جديد را تعريف خواهند كرد. اين دستور كار يك دستور كار پايدار جديد را تدوين خواهند كرد. اين دستور كار بايد سندي براي تحقق صلح از طريق مشاركت جهاني و مشاركت همه‌ي جامعه باشد.
وي معناي صلح را فرا‌تر از نبود جنگ مسلحانه بين كشور‌ها عنوان كرد و اعلام کرد: لازمه‌ی ترويج فرهنگ صلح ايجاد تفاهم متقابل بین جوامع، گرو‌ ها و افراد است. امروز بيشتر از هر روز ديگر بايد بر كرامت و حقوق بشر به عنوان نقطه‌ی شروع تكيه كنيم.28
در بخشی ديگر از این پيام آمده بود: هيچ كشوري هر چقدرهم كه قدرتمند باشد نمي‌تواند متضمن صلح باشد. تنها با يكديگر مي‌توان متدافعات صلح را از اذهان همه‌ی زنان و مردان به ویژه جوانان بزداييم.
در ادامه‌ی این برنامه شهردار رشت با لوح سپاس از سه هنرمندان گيلاني فرهاد مهرانفر، الهه گل‌محمدي و نادر معصومي تجلیل و قدردانی به عمل آورد.
در بخش ديگر برنامه هم از تمبر «كاسپين» و «آواي كاسپين» با هنرنمايي هنرمندان موسيقي رونمايي شد. همچنين انجمن سينماي جوان نيز با اهدای جايزه از دبير كل كميسيون ملي يونسكو – ايران، شهردار رشت و فاطمه قديمي مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري رشت تجلیل كرد.
در اختتاميه‌ی جشنواره همچنین از برگزيدگان فيلمنامه تجلیل شد و نمايشگاه عكسهاي برگزيده‌ی جشنواره نيز افتتاح گردید و در بخش انيميشن پويان صادقي‌مهر با فيلمنامه «مرد و ماهي» نفر اول شناخته شد.
فيلمنامه‌ی «دنياي من زير آب است» صارمي‌ زاده از مشهد نفر دوم شناخته شد و كمال حجت انصاري از آستانه‌ی اشرفیه‌ی گيلان نيز با فيلمنامه‌ی «بطري» نفر سوم معرفي گردید.
در بخش مستند «پل را بجنبان» امين حقره از بندر انزلي اول شد. «اسير تنگ‌هاي بلوري» محسن دستگردي از شهركرد عنوان دوم را كسب كرد و نواب محمودي از لاهيجان نيز با فيلمنامه‌ی «درياي كاسپين» نفر سوم شناخته شد.
در بخش فيلمنامه‌ی داستاني نيز صمد مرعشي سبزقبا از دزفول با فيلمنامه‌ی «وقت گل ني» نفر اول شناخته شد همچنين «دريا‌‌ همان دريا بود» ماريا شعباني‌مهر از بابل دوم گردید و « تا دريا» کار سوسن دادخواه از ساري نيز به عنوان سوم انتخاب شد.
اجراي تا‌تر از ديگر بخشهاي اين برنامه بود. تاتر «يك هبه» داستان «آيلان كودك آواره سوري غرق شده در دريا» اشاره داشت که مورد استقبال حاضران قرارگرفت.
به پرواز در آمدن بادكنكهاي آبی رنگ صلح در آسمان رشت آخرين قسمت برنامه بود. بادكنكهاي آبي در پايان برنامه با آرزوي دوستي و صلح در جهان در محوطه‌ی جلوي «مجتمع فرهنگی – هنری خاتم‌الانبيای رشت» در آسمان رشت رها شدند.29

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.