کد خبر : 6469
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴

جشنواره‌هایی که وجودشان برای قوام و دوام فرهنگی لازم است

جشنواره‌هایی که وجودشان برای قوام و دوام فرهنگی لازم است

هاتف نیوز– علی همرنگ – شنیدیم که نخستین «جشنواره‌ی چادرشب‌بافی» و سومین «جشنواره‌ی شگرگزاری خرمن» در روستای قاسم‌آباد سفلی بخش چابکسر شهرستان رودسر و همچنین جشنواره‌ی «فندق» در روستای ملکوت برگزار شده است.

هاتف نیوز– علی همرنگ – شنیدیم که نخستین «جشنواره‌ی چادرشب‌بافی» و سومین «جشنواره‌ی شگرگزاری خرمن» در روستای قاسم‌آباد سفلی بخش چابکسر شهرستان رودسر و همچنین جشنواره‌ی «فندق» در روستای ملکوت برگزار شده است.
بر پایه‌ی گزارش روابط عمومی اداره‌ی کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، نخستین «جشنواره‌ی چادرشب‌بافی» با هدف معرفی هر چه بیشتر این رشته از صنایع دستی، به همراه سومین «جشنواره‌ی شکرگزاری محصول برنج» عصر روز جمعه‌ی گذشته در روستای قاسم‌آباد سفلی بخش چابکسر شهرستان رودسر برگزار شد.
مسوول روابط عمومی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، برگزاری اینگونه جشنواره‌ها را فرصتی برای معرفی و شناسانیدن هر چه توانمندیها و خلاقیت زنان و مردان این مرز و بوم در قالب چادرشب‌بافی یا صنایع دستی دیگر برشمرد و گفت: این جشنواره موجب ترغیب هر چه بیشتر جوانان به ویژه دختران منطقه شده تا راه و روش مادرانشان را دنبال کنند و نگذارند صنعت صنایع دستی به فراموشی سپرده شودو
فرشید شهبازی گفت: در یک کلام برگزاری این جشنواره‌ها سبب احیا و زنده باقی ماندن صنایع دستی استان گیلان و پرفروغ‌تر شدن روشنایی شمع وجودی‌شان می‌شود.
وی افزود: جشنواره‌ی شکرگزاری خرمن نیز به شکرانه‌ی برداشت محصول برنج بوده است که خوشبختانه امسال مردم این منطقه محصول برنج خوبی از از نظر کمیت و کیفیت برداشت کرده‌اند.
در روستای ملکوت هم جشن شکرگزاری برداشت فندق برگزار شد که با استقبال مردم روبه ىو گردید.35
در هر صورت این جشنواره‌ها که با اجرای مسابقات و بازیهای بومی – محلی همچون کشتی گیله‌مردی، قیش بازی و آیین سنتی مجمع‌بران به وسیله‌ی زنان روستایی با پوشش محلی و دیگر برنامه‌های آیینی به فراخور هر منطقه برگزار می‌شود همواره با استقبال مردم روبه‌رو می‌گردد که نشان از ریشه‌دار بودن آنها دار ضمن اینکه برپایی این جشنواره‌ها به دوام و بقای صنایع دستی استان کمک شایان توجه می‌کند.
فرشید شهبازی در این باره نیز می‌گوید: در نخستین «جشنواره‌ی چادرشب‌بافی» بافت چادر شب‌بافی به صورت زنده به معرض نمایش گذاشته شد و این روشی مناسب در معرفی و شناسانیدن صنایع دستی و ظرفیت منطقه‌ی قاسم‌آباد است.
در پایان این جشنواره هم دو رکعت نماز شکرانه به امامت امام جمعه‌ی چابکسر به جا آورده شد.
قطعاً شمع کم‌فروغ صنایع دستی استان گیلان که حتی این روزها مورد حمله‌ی صنایع دستی دیگر کشورها از جمله کشور چین قرار گرفته، با برپایی چنین برنامه‌هایی روشن‌تر خواهد شد و گرایش مردم به بهره‌گیری از صنایع دستی افزایش خواهد یافت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.