کد خبر : 6163
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۷:۴۸

سخنراني شهردار رشت در كارگروه تخصصي فرهنگ و اقتصاد گردشگري شهري «پنجمين نشست هيات اجرايي مجمع شهرداران آسيايي»

سخنراني شهردار رشت در كارگروه تخصصي فرهنگ و اقتصاد گردشگري شهري «پنجمين نشست هيات اجرايي مجمع شهرداران آسيايي»

هاتف‌نیوز – دكتر سیدمحمدعلی ثابت‌قدم شهردار کلانشهر رشت در كارگروه تخصصي فرهنگ و اقتصاد گردشگري شهري كه در پنجمين نشست هيات اجرايي مجمع شهرداران آسيايي و نشست فرهنگي سازمان شهرهاي متحد و دولتهاي محلي غرب آسيا و خاورميانه در تهران برگزار شد به ارائه‌ی مطالبي تخصصي در زمینه‌ی شناسايي شهر رشت پرداخت و اظهار کرد: چشم‌انداز شهر رشت براي سال 1404 بر مبناي عمل به برنامه‌ی افق 10 ساله تنظيم شده است كه بر اساس قابليتهاي محدوده‌ی جغرافيايي شهر، حداكثر استفاده را داشته باشيم.

    هاتف‌نیوز – دكتر سیدمحمدعلی ثابت‌قدم شهردار کلانشهر رشت در كارگروه تخصصي فرهنگ و اقتصاد گردشگري شهري كه در پنجمين نشست هيات اجرايي مجمع شهرداران آسيايي و نشست فرهنگي سازمان شهرهاي متحد و دولتهاي محلي غرب آسيا و خاورميانه در تهران برگزار شد به ارائه‌ی مطالبي تخصصي در زمینه‌ی شناسايي شهر رشت پرداخت و اظهار کرد: چشم‌انداز شهر رشت براي سال 1404 بر مبناي عمل به برنامه‌ی افق 10 ساله تنظيم شده است كه بر اساس قابليتهاي محدوده‌ی جغرافيايي شهر، حداكثر استفاده را داشته باشيم.
وي افزود: اقتصاد، محيط زيست و فرهنگ از اركان اصلي توسعه‌ی پايدار هستند كه در اين بین ديدگاه مجموعه‌ی مديريت شهري رشت، حفظ محيط زيست و توسعه‌ی پايدار با رويكرد اصلي دستيابي به گردشگري پايدار شهري است.
شهردار کلانشهر رشت تصريح كرد: گردشگري پايدار شهري جز با ساماندهي و توجه ويژه به همه‌ی اين مولفه‌ها رخ نمي‌دهد؛ قاره‌ها و كشورهاي مختلف درصد متفاوتي از سهم جذب گردشگر را دارند. اين سهم در ايران و استانهاي مختلف آن به ويژه استان گيلان و شهر رشت در سالهاي اخير روبه افزایش بوده و به طور ميانگين 5.2 ميليون نفر در هر فصل به استان گيلان گردشگر ورود مي‌كند.
دكتر ثابت‌قدم در ادامه تصريح كرد: استان گيلان داراي وسعت 14711 كيلومتر مربع جمعیت دو میلیون و 700 هزار و 480 نفری است كه در اين بین، کلانشهر رشت مركز استان داراي تراكم خاص جمعيتي است؛ اين در حالي است كه 75درصد زمینهای استان زیرپوشش منابع طبيعي و كشاورزي هستند.
وي تاكيد كرد: مركز استان گيلان يعني شهر رشت، دومين شهر متراكم كشور است و در اين تراكم جمعيتي، شش اقليم در استان گيلان وجود دارد كه مي‌بايست اين تنوع اقليمي و تراكم جمعيتي به نحوی درست مورد استفاده قرار گيرد.
شهردار کلانشهر رشت افزود: همچنين با توجه به استفاده‌ی بهينه از ظرفيتهاي آب و هوايي و منابع طبيعي مي‌توانيم به توسعه‌ی پايدار برسيم.
عضو كارگروه فرهنگ و اقتصاد گردشگري شهري در شهرهاي آسيايي با اشاره به سير تاريخي شهر رشت اذعان کرد: شهر رشت از زمان شاه عباس دوم به بعد مسير رشد و توسعه‌ی خود را آغاز نموده و در دوره‌هاي ديگر تاريخي اعم از زمان آقامحمدخان قاجار و كريم خان زند سير تحولات اقتصادي خود را طي نموده است.
وي افزود: در محرم سال 1927 هجري شمسي نيز شاهد حضور دلاورمردي از خطه‌ی خود به نام ميرزا كوچكخان از بنيانگذاران نهضت جنگل با تاثير خاص خود در كشور بوده كه از وي مي‌توان به عنوان يكي از آزادیخواهان مسلمان در كشور نام برد كه مبارزات ضد استعماري داشته است.
شهردار کلانشهر رشت در بخشی ديگر از سخنان خود به مسير تردد و كوتاه بودن فاصله‌ی سفر شهر رشت با دیگر شهرها اشاره كرد و گفت: اين فاصله‌ی كوتاه ميزان دسترسي سواره را معنادار مي‌كند.همچنين وجود فرودگاه بين‌المللي در شهر رشت و راه‌اندازي قطار در آينده‌یی نزديك از ديگر مواردي است كه سهولت در دسترسي و صرفه‌ی اقتصادي براي گردشگران را بيشتر مي‌كند.
دكتر ثابت‌قدم با تشريح پروژه‌هاي در دست اقدام توسعه‌ی گردشگري در شهر رشت يادآور شد: توجه به بافت مركزي شهر رشت كه داراي پتانسيل فرهنگي مبتني بر وجود ابنيه‌ی تاريخي است از موارد در اولويت ما است؛ ساختمان تاريخي شهرداري در حال تبديل به موزه است و همچنين وجود بازار در بافت مركزي شهر رشت از ديگر ويژگيهاي منحصر به فرد اين شهر گردشگرپذير محسوب می‌شود.
وي افزود: شهرداري رشت نخستین شهرداري كشور پس از تهران است كه به فاصله‌ی كمي پس از شهرداري تهران افتتاح شد و اين مهم نيز نشان از نگاه مترقي توسعه‌يافتگي اجتماعي و فرهنگي و آزادیخواهي مردم رشت بوده است.
شهردار رشت خاطر نشان كرد: يك اصل و نگاه مهم ديگر در شهر رشت كه بناي توسعه است تاكيد بر دو پارامتر فعاليتهاي اقتصادي در زمینه‌ی مشاركت زنان و هنر آشپزي با توجه به محصولات كشاورزي بوم‌آورد است. به طوري كه نقش زنان در توسعه‌ی اقتصادي استان و شهر رشت از ديرباز تاكنون در زمينه‌هاي مختلف اعم ازكشاورزي، صنايع دستي و … تاثيرگذار بوده است.4
دكتر ثابت‌قدم با اشاره به گامهاي شهر رشت در زمینه‌های بين‌المللي فرهنگي تصريح كرد: با توجه به وجود دفتر همكاريهاي كميسيون ملي يونسكو- شهرداري رشت و داشتن بيش از 170 نوع خوراك، شهر رشت در تلاش است تا به شبكه‌ی شهرهاي خلاق يونسكو در زمينه‌ی خلاقيت خوراكي به عنوان نخستین شهر كشور در این زمینه بپيوندد.
وي با اشاره به پيشينه نخستین‌ها در شهر رشت خاطر نشان كرد: شهر رشت در بسياري از موارد پيشرو بوده كه از جمله آن مي‌توان به تاسيس نخستین شعبه‌ی بانك سپه كشور به عنوان نخستین بانك در شهر رشت در سال 1304 ه.ش، نخستین كتابخانه‌ی ملي كشور در سال 1306 ه.ش، نخستین تاتر و نخستین تماشاخانه‌ی كشور كه هم‌اکنون در شرف بازنده‌سازي آن هستيم، نخستین اتوبوس شهري در سال 1990 ميلادي و نخستین آسايشگاه معلولين و سالمندان رشت و… اشاره نمود.
وي افزود: هم‌اکنون مفاخر معاصر اين شهر نيز نام شهر رشت را در ابعاد جهاني پرآوازه كرده‌اند، اساتدانی همچون پروفسور رضا، پروفسور سميعي، پروفسور بهزاد و بسياري ديگر از نام‌آوراني كه در ‌زمینه‌هاي گوناگون علمي، فرهنگي و هنري در جهان مطرح هستند.
شهردار کلانشهر رشت با اشاره به افزایش قابل توجه گردشگران داخلي و خارجي در بازديد از استان گيلان و شهر رشت خاطر نشان كرد: امروزه توسعه‌ی گردشگري شهر رشت بر مبناي ابنيه‌ی تاريخي، هنر، فرهنگ، عقبه‌ی جنبشهاي سياسي و خوراك به عنوان محورهاي اصلي در نظر گرفته شده است.
وي افزود: بر اين اساس درصدد هستيم با به تصوير كشيدن داشته‌هاي فرهنگي شهرمان در ابعاد جهاني، ارتقای سطح خلاقيت، رونق‌بخشي به ظرفيت تجاري شهر، افزايش و كسب مهارتهاي تجاري براي هنرمندان و خلق فرصتهايي براي همكاري و همياري با شهرهاي ديگر گامهايی موثر را در دستيابي به گردشگري پايدار شهري برداريم.
دكتر ثابت‌قدم در تشريح انواع پتانسيلهاي گردشگري موجود در شهر رشت نیز گفت: انواع گردشگري فراغتي و تفريحي، فاخر، اكو توريسم، خلاق(خوراك)، تاريخي، فرهنگي، سلامت، زيارتي، مذهبي، اقتصادي و تجاري از پتانسيلهاي بالقوه‌ی اين کلانشهر در زمینه‌ی گردشگري است كه بر همين اساس با تعريف طرحها و پروژه‌هاي متناسب با آنها نسبت به انجام طرحهاي توسعه‌ی شهري اقدام مي‌شود كه از جمله‌ی آنها مي‌توان به ادامه‌ی طرح پياده‌سازي بافت مركزي شهر، احيای ابنيه‌ی تاريخي و بارگذاري محتوايي فرهنگي آنها، طراحي درست و استفاده از باغ 450 هكتاري طبيعت مانند نمونه‌هاي مشابه و موفق جهاني، تبديل كاروانسراها به اماكن اقتصادي و فرهنگي و … اشاره نمود.
وي در پايان خاطر نشان كرد: با بهره‌گيري از داشته‌هاي داخلي و فرصتهاي بين‌المللي از جمله افزايش ارتباطات بين فرهنگي در مجمع شهرداران آسيايي و با تاكيد بر استفاده از پتانسيل منابع انساني بومي از جمله جوانان و زنان و اتكا بر تنوع اقليمي اميد است راههاي جذب گردشگر و توسعه‌ی اقتصادي مبتني بر اين امر بيش از پيش براي شهر رشت مهيا گردد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.