کد خبر : 5913
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۷

احیای هنری «تماشاخانه‌ی تاریخی گیلان»/ «سینما آبشار رشت» به «سینماتک رشت» تبدیل می‌شود

احیای هنری «تماشاخانه‌ی تاریخی گیلان»/ «سینما آبشار رشت» به «سینماتک رشت» تبدیل می‌شود

هاتف نیوز – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان اظهار کرد: پیگیر هستیم «سینما آبشار شهر رشت» به «سینماتک» تبدیل شود.

هاتف نیوز – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان اظهار کرد: پیگیر هستیم «سینما آبشار شهر رشت» به «سینماتک» تبدیل شود.
بر پایه‌ی گزارش روابط عمومی اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، دکتر فیروز فاضلی عصر روز سه‌شنبه 13 مرداد 94 در آین انعقاد تفاهمنامه‌ی رونق فعالیتهای سینمایی، سمعی و بصری استان گیلان، گفت: با توجه به اینکه پس از انتصاب بنده موضوع دیپلماسی فرهنگی مطرح شد، در همراهی موجود استانهای مازندران و گلستان با ما موفق شدیم در سال گذشته نخستین «جشنواره‌ی فیلم و عکس دریای دوستی» را برگزار کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان ادامه داد: از دکتر ایوبی خواستیم که دبیرخانه‌ی دائمی «جشنواره‌ی دوسالانه‌ی کاسپین دریای دوستی» در این استان دایر شود که ایشان به نوعی موافق این نظر هستند.
وی گسترش تعاملات فرهنگی و هنری با کشورهای حاشیه‌ی دریای کاسپین را از اهداف تشکیل این دبیرخانه عنوان نمود و تصریح کرد: این امر می‌تواند بازخوردهای فرهنگی، سیاسی، امنیتی و فکری خوب و ارزشمندی داشته باشد.
دکتر فاضلی با اشاره به اکران موفق فیلم «شیار 143» در بیشتر مجتمعهای فرهنگی و هنری استان گیلان در طول سال گذشته و استقبال پرشور مخاطبان، افزود: ما در مجتمعهای فرهنگی و هنری ادارات سه شهرستان از 16 شهرستان گیلان دارای سیستم پخش دیجیتال هستیم که با همکاری سازمان سینمایی کشور، گسترش این امکانات برای مجتمعهای شهرستانهای فاقد سینمای استان از دیگر درخواستهای ما است.
این مقام مسوول اضافه کرد: همچنین «سالن دکتر رحمدل» در «مجتمع فرهنگی – هنری خاتم‌الانبیا» نیز قابلیت تجهیز برای استفاده در بخش سینمای هنر و تجربه را دارا است.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه یکی از نخستین تماشاخانه‌های کشور در گیلان قرار دارد، اظهار کرد: پیگیر هستیم این سالن که همان «سینمای متروکه‌ی آبشار شهر رشت» است را به «سینماتک*» تبدیل کنیم.
دکتر فاضلی افزود: تحقق این امر نیازمند همکاری سازمان سینمایی کشور و شهرداری رشت برای خرید، نوسازی و تجهیز است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در بخش پایانی سخنان خود نیز با تأکید بر قابلیت و پتانسیل خاص استان در امور فرهنگی و هنری، از رئیس سازمان سینمایی کشور خواست تا در راستای تمرکززدایی از پایتخت، اختیار صدور مجوز فیلمهای 90 دقیقه‌یی استانهای گیلان، مازندران، گلستان و اردبیل را به گیلان تفویض کند.
در این آیین تفاهمنامه‌ی رونق فعالیتهای سینمای، سمعی و بصری با نگاه ملی و برقراری و گسترش همکاری و هم‌افزایی و ارتقای جایگاه سینما در گیلان بین حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور و محمدعلی نجفی استاندار گیلان منعقد شد.
* فیلم‌خانه یا سینماتک (به فرانسویCinémathèque ) مجموعه‌یی سازمان‌یافته از فیلم یا فرآورده‌های فیلمی است که از لحاظ هنری، فرهنگی، تاریخی و آموزشی ارزش نگهداری دائمی داشته باشند. این مواد شامل فیلمهای آموزشی، سینمایی، خبری، مستند و پویانمایی می‌شود؛ همچنین مواد و مقولاتی که به نوعی با فیلم و سینما در ارتباطند، مانند پوستر، عکسهای صحنه، آنونس (نمونه فیلم)، و اسناد و مدارک سینمایی را دربر می‌گیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.