کد خبر : 5363
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲:۳۰

پرورش ماهی در قفس روشی ایده‌ال برای بهره‌گیری از منابع آبی داخل کشور است

پرورش ماهی در قفس روشی ایده‌ال برای بهره‌گیری از منابع آبی داخل کشور است

هاتف‌نیوز – سخنران این هفته‌ی بازار سرمایه‌گذاری خارجی استان گیلان محمود شکوریان کارشناس ارشد موسسه‌ی تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای کاسپین بود که در باره‌ی روش آبزی‌پروری و پرورش ماهیان خاویاری در قفس سخن گفت و در پایان سخنانش به پرسشهای چند نفر از حاضران پاسخ داد.

    هاتف‌نیوز – سخنران این هفته‌ی بازار سرمایه‌گذاری خارجی استان گیلان محمود شکوریان کارشناس ارشد موسسه‌ی تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای کاسپین بود که در باره‌ی روش آبزی‌پروری و پرورش ماهیان خاویاری در قفس سخن گفت و در پایان سخنانش به پرسشهای چند نفر از حاضران پاسخ داد.
وی ابتدا با اشاره به اینکه آبزی پروری در دولت تدبیر و امید مورد توجه بسیاری از دولتمردان و سیاستهای حمایتی دولت قرار گرفته و با توجه به بحران یا کمبود شدید آب، زمین مناسب اندک و امکانات محدود گفت: کشور ما می‌تواند در این زمینه موفق شود، چون ما توانمندیها و پتانسیل بسیاری در زمینه‌ی آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس داریم.
سخنران این نشست با اشاره به اینکه پرورش ماهی در قفس یکی از روشهای نوین پرورش آبزیان در جهان است که در بسیاری از کشورهای جهان به طور جدی و گسترده دنبال می‌شود و به سرعت در حال توسعه و پیبشرفت است، گفت: در شرایطی که تولید گوشت و محصولات کشاورزی با برخی از محدودیتها روبه رو است، ظرفیتهای موجود در دریاها و منابع آبهای داخلی توانمندیهای بالقوه‌ی کشور ما را برای تولید مواد غذایی از طریق استحصال در دریا پیش روی ما قرار می‌دهد.
شکوریان با تاکید بر اینکه به رغم وجود منابع آبی بزرگ در شمال و جنوب کشور و همچنین وجود آبهای داخلی فراوان ، بهره‌برداری از این منابع در کشور ما سهمی بسیار ناچیز را در تولید آبزیان به خود اختصاص داده است، وی گفت: این در شرایطی است که بر اساس پیش بینی‌های انجام شده منابع آبی ما ظرفیت تولید بیش از یک میلیون تن ماهی پرورشی را دارند که این حجم عظیم از ظرفیت همچنان دست نخورده در کشور ما باقی مانده است.
وی در ادامه گفت: هم اکنون بیش از 130 گونه‌ ماهی و 13 گونه میگو و خرچنگ در قفس در جهان پرورش داده می‌شود که نشان می‌دهد حجم وسیعی از تولید ماهی در جهان با استفاده از مزارع کشت ماهی در قفس است.
سخنران، سپس به تاریخچه‌ی کشت ماهی در قفس اشاره کرد و گفت: چین که به تنهایی 20 درصد میزان جهانی را تولید می‌کند از سال 1990 کار خود را در این زمینه شروع کرده، و پرورش ماهی از چند سال پیش در کشور روسیه نیز آغاز شده است.
وی همچنین تاکید کرد: با توجه به محدودیت اراضی و آب و هزینه‌های زیاد سرمایه‌گذاری برای ایجاد مزارع پرورش ماهیان خاویاری، یکی از راههای توسعه‌ی آبزی پروری تاسماهیان، پرورش در قفس با استفاده از آب دریاچه‌ها و منابع آبی داخلی است.
شکوریان گفت: مطالعات انجام شده در زمینه‌ی پرورش فیل‌ماهی در قفس نشان می‌دهد که پرورش در قفس برای این ماهی روشی مناسب است و این ماهی می‌تواند به خوبی به شرایط پرورش در قفسهای شناور در آب سازگار شده و رشد نماید.
وی همچنین اظهار کرد: نتایج این تحقق برای ما روشن می‌سازد که به منظور امکان بهره‌برداری از منابع آب و آبگیرها، آب بندانها و دریاچه‌های پشت سد برای پرورش ماهیان خاویاری به ویژه پرورش فیل ماهی در قفس می‌توان بهترین استفاده را به عمل آورد.
سخنران بازار سرمایه‌گذاری خارجی استان گیلان مزایا و معایب طرح پرورش و کشت تاسماهیان در قفس را برشمرد و گفت: سهولت در نصب و اجرای سازه‌ها نسبت به استخرهای خاکی، هزینه‌ی کمتر سرمایه‌گذار، نقل و انتقال آسانتر، امکان استفاده برای تولید انبوه و عدم نیازمندی به انرژیهای برق یا دیگر صورتهای انرژی از محاسن این طرح است و امکان فرسودگی شدید، دشوار بودن جابه‌جایی و حجم وسیعی که اشغال می‌کند می‌توان از جنبه‌های ضعف این روش دانست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.