کد خبر : 5271
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴

نخستین همایش تجلیل از شالیکوبی‌داران برتر گیلان در رشت برگزار شد

نخستین همایش تجلیل از شالیکوبی‌داران برتر گیلان در رشت برگزار شد

هاتف‌نیوز – هفته‌ی گذشته همایش تجلیل و قدردانی از شالیکوبی‌داران برتر استان گیلان به همت دانشگاه گيلان و با همكاري اداره‌ی کل استاندارد استان به وسیله‌ی «شرکت کاوشگران فیامین گیل» به عنوان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان دانشگاه گیلان و مجری پروژه‌ی توسعه‌ی خوشه‌ی صنعتی شالیکوبی گیلان در رشت برگزار شد.

    هاتف‌نیوز – هفته‌ی گذشته همایش تجلیل و قدردانی از شالیکوبی‌داران برتر استان گیلان به همت دانشگاه گيلان و با همكاري اداره‌ی کل استاندارد استان به وسیله‌ی «شرکت کاوشگران فیامین گیل» به عنوان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان دانشگاه گیلان و مجری پروژه‌ی توسعه‌ی خوشه‌ی صنعتی شالیکوبی گیلان در رشت برگزار شد.
«هاتف‌نیوز» گزارش می‌دهد که این همایش در «تالار حكمت دانشگاه گيلان» و پیرو فراخوان سال 1393 برای معرفی برگزیدگان جشنواره و تجلیل از شالیکوبی‌داران برگزیده‌ی استان گیلان برگزار گرديد و مورد استقبال قرار گرفت.
بر پایه‌ی گزارش روابط عمومي اداره‌ی كل استاندارد استان گيلان در اين همايش مدیرکل دفتر امور صنایع کشاورزی معاونت آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی در سخنانی با اشاره به مشکلات اعتباری واحدهای تولیدی شاليكوبي، بسته‌بندی را حلقه‌ی مفقوده‌ی زنجیره‌ی کاشت تا سفره‌ی غذایی دانست و این زنجیره را شامل کاشت، داشت، برداشت، فرآوری و بازار عنوان کرد و تصریح نمود: اقداماتی در طول پنج سال گذشته برای ارتقای واحدهای شالیکوبی و نوسازی آنها انجام شده تا برای ایجاد ارزش افزوده، واحدهای شالیکوبی نقش موثری داشته باشند.
پوربصیر با بیان اینکه 69 درصد بسته‌بندی جهانی در بخش غذا و آشامیدنی است، افزود: اکنون واحدهایی که صرفاً بسته‌بندی هستند، در کشور کم داریم و در زنجیره‌ی کاشت محصول تا سفره، در هر بخش که کار سیستماتیک انجام دهیم، بخش دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
در ادامه‌ی این همایش سیدحسین پیمان دبیر همایش تجلیل از شالیکوبی‌داران برتر استان در سخناني گفت: ایجاد انگیزه و رقابت بین صاحبان صنعت شالیکوبی و تشویق آنها به ادامه‌ی فعالیتهای سازنده، آشناسازی جامعه و صنعت با استانداردهای برنج و شالیکوبی، معرفی شاخصهای برنج و شالیکوبی استاندارد، ایجاد انگیزه و ارج گذاشتن به تلاشهای تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی و همچنین ارتقای شأن، جایگاه و اهمیت صنعت شالیکوبی در جامعه از مهمترین اهداف برگزاری این همایش است.
وي تعداد شالیکوبی فعال استان گیلان را حدود یکهزار و 480 واحد عنوان کرد و اضافه نمود: سالانه حدود یکمیلیون تن شلتوک برنج در استان تولید می‌شود که سهم هر واحد تولیدی حدود 600 تا 700 تن شلتوک است.
گفتنی اینکه در پایان این همایش از صاحبان 17 واحد شالیکوبی برتر استان گیلان تجلیل و قدردانی شد.
در حاشيه‌ی برگزاری همایش تجلیل از شالیکوبی‌داران برتر استان گیلان، مدير كل استاندارد استان گيلان نیز گفت: استانداردسازي كارخانجات شاليكوبي بايد جدي گرفته شود.
وی گفت: امسال نخستین آیين انتخاب برترين واحدهاي بسته‌بندي و فرآوري برنج استان گيلان در دانشگاه گيلان برگزار می‌شود که قطعاً این همایش سهمی مهم در ارتقای کیفیت کار دارد.
بر پایه‌ی گزارش روابط عمومي اداره‌ی كل استاندارد استان گيلان، مهندس محمدعلی یوسفی در گفت‌وگو با «واحد مركزي خبر» گفت: بسته‌بندي برنج طبق استاندارد ملي به شماره 127 از سال 1392 مشمول مقررات استاندارد اجباري قرار گرفته است كه در اين مدت بيش از پنج پروانه براي واحدهاي بسته‌بندي برنج صادر شده و 19 واحد نيز پیش از مشمول استاندارد اجباري شدن، پروانه‌ی خوداظهاري دريافت كرده‌اند.
مدیر کل استاندارد استان گیلان افزود: اين جشنواره در جهت حمايت از واحدهاي توليدي بسته‌بندي كننده‌ی برنج داراي پروانه‌ی استاندارد و تشويق دیگر واحدها به دريافت پروانه‌ی استاندارد برگزار شده است.22
وی اضافه كرد: استان گيلان داراي حدود یکهزار و 800 كارخانه‌ی شاليكوبي است كه اهميت استانداردسازي آنها بر هيچكس پوشيده نيست.
مهندس يوسفي با بيان اينكه برنج محصول اصلی، استراتژیک و راهبردی استان گیلان محسوب شده و استان گیلان بزرگترین تولیدکننده‌ی ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور نیز هست كه با 238 هزار هکتار زمینهای شالیزاری، رتبه‌ی اول کشور را از نظر سطح زیرکشت و رتبه‌ی دوم را از نظر تولید کشور به خود اختصاص داده است، اضافه كرد: سالانه بيش از 700 هزار تن برنج در استان گيلان توليد مي‌شود كه نیاز 20 میلیون ایرانی به این محصول را تامين مي‌كند؛ یعنی 36 درصد برنج كشور از گيلان وارد چرخه‌ی بازار مصرف مي‌گردد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.