کد خبر : 4060
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷

افتتاحیه‌یی بی‌آب و تاب از نخستین سد گیلان در پس از انقلاب

افتتاحیه‌یی بی‌آب و تاب از نخستین سد گیلان در پس از انقلاب

هاتف‌نیوز – نخستین سدی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در استان گيلان ساخته شده است با انجام آیین افتتاحیه‌یی ساده با حضور معاون اول رئيس جمهوري به بهره‌برداري رسيد.

    هاتف‌نیوز – نخستین سدی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در استان گيلان ساخته شده است با انجام آیین افتتاحیه‌یی ساده با حضور معاون اول رئيس جمهوري به بهره‌برداري رسيد.
«سد مخزنی آیت‌الله بهجت» در «شهربجار رودبار» صبح روز سه‌شنبه 30 دی ماه 93(امروز) با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزرای نیرو و صنعت، معدن و تجارت، استاندار گيلان و دیگر مسوولان کشوری و استانی افتتاح شد.
ساخت این سد مخزنی از سال 1383 در گیلان آغاز شده و در مجموع هزینه‌ی اجرای این پروژه دو هزار میلیارد ریال بوده است.
بر پایه‌ی گزارش پايگاه اطلاع‌رساني استانداري گيلان، دكتر جهانگيري در این آیین گیلان را یکی از مهمترین استانهای کشور خواند که در بخش کشاورزی فعالیت موثردارد و گفت: محصولات راهبردی و استراتژیک کشاورزی همچون برنج و چای در این استان تولید می‌شود.
وی همچنین به وضعیت دشتهای حاصلخیز گیلان اشاره و تصریح کرد: این وضعیت در دیگر استانها وجود ندارد به گونه‌یی که دشتهای حاصلخیز آنها به دلیل کمبود منابع آبی، خشک شده و برخی دشتها نیز به دلیل برداشت زیاد آب، نشست کرده‌اند.12
معاون اول رئيس جمهوري با بيان اينكه گیلان از نظر کشاورزی در کشور سرآمد است، گفت: برای نگهداشت کشاورزی در گیلان باید تدبیر کنیم و برنامه‌ریزی و ساماندهی مناسبی برای بهره‌برداری از مزیتها و ظرفیتهای گیلان در بخش کشاورزی تدوین کنیم.
وی تامین آب آشامیدنی را از مهمترین دغدغه‌های دولت عنوان کرد و ادامه داد: در تلاش هستیم مشکلات این بخش را برطرف و آب آشامیدنی سالم و بهداشتی را به مردم عرضه کنیم.
دكتر جهانگيري افزود: هم‌اکنون گروههای زبده و کارشناسان در حال مطالعه هستند تا مکانهای مناسب برای احداث سد در ایران و گیلان را شناسایی کنند.
وی موضوع آب و منابع آبی را یکی از محدودیتهای ایران دانست و افزود: برای بهره‌گیری درست و اصولی از آب، باید برنامه‌ریزیهای دقیق و تدابیر صحیح انجام شود.
وی با بیان اینکه همینک مسوولان به این باور رسیده‌اند که دشواریهایی در ارتباط با آب داریم، گفت: باید برنامه‌ریزیهایی انجام شود تا از منابع خودمان، به درستی استفاده کنیم.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: در بخشهای اقتصادی به دستاوردهای خوبی رسیده‌ایم اما با نقطه‌ی مطلوب فاصله داریم و در این زمینه، نیازمند برداشتن گامهایی بلندتر هستیم.
وی استفاده از ظرفیت کارشناسان و منابع داخلی را زمینه‌ساز هموارکردن مسیر توسعه‌ی کشور دانست و افزود: باید از توانمندیها و استعدادهای مردم در عمران و آبادانی کشور استفاده کرد و آنها را مشارکت داد.
دكتر جهانگیری یکی از اهداف «اقتصاد مقاومتی» مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رویکرد رئیس جمهوری را شرکت دادن آحاد مردم در تولید ثروت و سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: وظیفه‌ی ما است تا فضایی فراهم کنیم که هرکس هر توانی دارد، مورد استفاده قرار گیرد.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت گفت: اگر پیش از این، فکری برای روزهای سخت اینچنینی می‌شد، با مشکلات حاصل از کاهش قیمت نفت مواجه نمی‌شدیم.
جهانگیری تصریح کرد: درست است که کاهش قیمت نفت دشواریهایی را به وجود آورده، اما با همت مدیران و اتخاذ تدابیر صحیح، از این مرحله عبور می‌کنیم.
وزير نيرو نيز در اين آیین در سخنانی گفت: هدف دولت این است که خدمات شایسته‌تری در زمینه‌ی تامین آب آشامیدنی به مرم ارائه دهد که با بهره‌برداری از «سد آیت‌الله بهجت»، 14 شهر استان گیلان و 220 روستا از آب با کیفیت و سالم برخوردار می‌شوند.
چیت‌چیان افزود: گیلان یکی از غنی‌ترین مناطق کشور از نظر آب به دلایل ویژه‌‌ی منطقه‌یی است حال اینکه پیشتر کیفیت آب آشامیدنی این استان از مورد انتظار ما پایینتر بود و آب گیلان قبلاً تصفیه می‌شد و در اختیار مردم قرار می‌گرفت.11
وی تصریح کرد: بیش از 150میلیون مترمکعب آب آشامیدنی و 15 میلیون مترمکعب آب برای کشاورزانی که در این منطقه حق آبه دارند، تامین خواهد شد.
چیت‌چیان گفت: علاوه بر این سد که به بهره‌برداری می‌رسد، نیروگاه آن نیز طی 18 ماه به وسیله‌ی بخش خصوصی اجرا می‌شود که شش و سه دهم مگاوات برق از این نیروگاه تولید خواهدشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.