کد خبر : 3279
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۴

استاندارد زیرساخت و مبنای توسعه‌ی جامعه است

استاندارد زیرساخت و مبنای توسعه‌ی جامعه است

هاتف‌نیوز – صبح روز دوشنبه سوم آذر ماه امسال «همایش استانداردسازی و تدوین استانداردهای ملی» در اداره‌ی کل استاندارد استان گیلان در جهت اطلاع‌رسانی برای تدوین و استانداردسازی مورد استفاده در واحدهای صنعتی، آموزشی، بازرسی با حضور مدیران استاندارد گیلان و کارشناسان مربوطه در رشت برگزار شد.

    هاتف‌نیوز – صبح روز دوشنبه سوم آذر ماه امسال «همایش استانداردسازی و تدوین استانداردهای ملی» در اداره‌ی کل استاندارد استان گیلان در جهت اطلاع‌رسانی برای تدوین و استانداردسازی مورد استفاده در واحدهای صنعتی، آموزشی، بازرسی با حضور مدیران استاندارد گیلان و کارشناسان مربوطه در رشت برگزار شد.
مدیرکل استاندارد استان گیلان به عنوان یکی از سخنرانان این همایش با خیرمقدمگویی به مهندس علی اباذری معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد ایران، دگفت: استاندارد، زیرساخت، زیربنا و مبنای توسعه‌ی جامعه است.
مهندس محمدعلی یوسفی خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان و صنعتگران ما باید بدانند که رعایت استانداردها عاملی برای ورود کالاهایشان به بازارهای جهانی است، بنابر این اگر می‌خواهند کالای تولیدی آنها قدرت رقابت با کالاهای دیگر کشورها را داشته باشد باید این اصول را رعایت کنند.
وی خاطر نشان کرد: استاندارد قانگرا است و پیشرو بنابر این رعایت اصول استاندارد می‌تواند ذهن مردم را به سمت تولیداتمان معطوف دارد.
مهندس یوسفی با اشاره به اینکه استاندارد زبان مشترک خریدار و تولیدکننده است گفت: با توجه به دستورات و تاکیدات مقام معظم رهبری همگان مسوول رعایت استانداردها در جامعه هستیم.
وی با تاکید بر اینکه اگر یک بنگاه اقتصادی در تولیدات خود استاندارد نداشته باشد مورد توجه مردم نیست گفت: استاانداردسازیها، می‌تواند ایجاد ثروت کند، بنابر این برای رونق کسب و کار باید استانداردسازی تلاش کنیم.
مدیر کل استاندارد استان گیلان سپس به اقدامات انجام شده در زمینه‌ی تشویق تولیدکنندگان به رعایت اصول و مقررات استاندارد اشاره کرد و اضافه نمود: از ابتدای امسال تاکنون 446 پروانه‌ی بهره‌برداری استاندارد برای واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی استان گیلان صادر شده است.
در ادامه معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد کشور نیز در سخنانی گفت: تاکید بر رعایت اصول استاندارد به وسیله‌ی واحدهای تولیدکننده در کشور موضوعی است که سابقه‌یی طولانی دارد اما هنوز به نتیجه‌ی دلخواه نرسیده‌ایم.
مهندس علی اباذری گفت: استاندارد هر گونه دخل و تصرفی که مبتنی بر رعایت اصول استاندارد نباشد حتی در طبیعت، آب و زمین را که موجب آسیب واردشدن به بخشهای مختلف طبیعی می‌شود، مد نظر دارد و متاسفانه امروزه به دلیل استفاده‌ی نابه‌جا از طبیعت، باید گفت که بشر دارد استانداردها فاصله می‌گیرد.
وی افزود: امروزه در جهان رعایت معیارهای استاندارد دیگر چیزی نیست که اختیار افراد باشد بلکه رعایت آنها الزامی و اجبار است و همگان باید برای حفاظت از منابع و رونق اقتصاد آن را مد نظر داشته باشند.
معاون سازمان ملی استاندارد کشور در ادامه گفت: برای اینکه محصولات تولیدی کشورمان به بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشد، صاحبان صنایع و بنگاهها و واحدهای تولیدی باید از ظرفیت و توانمندی سازمان ملی استاندارد به خوبی بهره ببرند و سازمان ملی استاندارد کشور هم تلاش می‌کند تا ظرفیت‌سازیهای لازم و فرهنگسازی برای رعایت استانداردها را در جامعه انجام دهد.
مهندس اباذری برای اینکه تلاشهای سازمان ملی استاندارد کشور را در این زمینه نشان دهد تاکید می‌کند: سالیانه بیش از 350 هزار مورد آزمایش استانداردسازی، بیش از 60 هزار مورد آزمون نازل سوخت، 500 هزار مورد پایش باسکول و ترازو و 10 هزار مورد در زمینه‌ی طلا و مصنوعات در کشور انجام می‌شود.
معاون تدیون و ترویج سازمان ملی استاندارد کشور همچنین اهداف، برنامه‌ها، جهتگیری و رویکرد این سازمان را نیز بهره‌گیری و مشارکت دادن هر چه بیشتر بخش خصوصی در مسوولیتهای مربوط به کیفی‌سازی و رعایت اصول استاندارد عنوان کرد و گفت: رعایت اصول و معیارهای استاندارد برای همه‌ی محصولات داخلی الزامی است البته هنوز در بسیار از موارد باید این معیارها تدوین شوند.
وی در ادامه‌ی این بخش از سخنان خود گفت: برای رسیدن به این مهم از «دولت تدبیر و امید مجوزی» اخذ شده تا مدیران کنترل کیفیت واحدهای تولیدی و صنعتی، به عنوان کارشناسان استاندارد شناخته شوند چون پیش از این استادان با درجه‌ی تمامی کارشناس استاندارد شناخته می‌شدند اما اکنون از دانشیاران دانشگاهها نیز به عنوان کارشناسان استاندارد بهره‌گیری می‌شود.
مهندس علی اباذری در پایان خاطر نشان کرد: در هر صورت با مجموعه برنامه‌هایی که انجام شده و همچنین در آینده انجام می‌شود عزم ما را جزم کرده‌ایم که با افزایش مشارکتها و همکاری بخشهای مختلف سازمان ملی استاندارد کشور را در جهت افزایش توان علمی و رسیدن به سطح انتظارات و توقعات پیش ببریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.