کد خبر : 3266
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۷:۲۶

چون وقوع حوادث جاده‌یی غیرقابل اجتناب است با اقدامات پیشگیرانه باید تلفات را به حداقل برسانیم

چون وقوع حوادث جاده‌یی غیرقابل اجتناب است با اقدامات پیشگیرانه باید تلفات را به حداقل برسانیم

هاتف نیوز- همایش «روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده‌یی» با حضور استاندار گیلان، معاون امور عمرانی استانداری، فرمانداران، رئیس قطب ترومای کشور، ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان و معاونان، مدیران ستادی، روسای بیمارستانها، مدیران کل ادارات و سازمانهای مرتبط با حوادث جاده‌یی، صبح روز یکشنبه 25 آبان ماه امسال در تالار اجتماعات «مرکز آموزشی – درمانی پورسینای رشت» برگزار شد.

  هاتف نیوز– همایش «روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده‌یی» با حضور استاندار گیلان، معاون امور عمرانی استانداری، فرمانداران، رئیس قطب ترومای کشور، ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان و معاونان، مدیران ستادی، روسای بیمارستانها، مدیران کل ادارات و سازمانهای مرتبط با حوادث جاده‌یی، صبح روز یکشنبه 25 آبان ماه امسال در تالار اجتماعات «مرکز آموزشی – درمانی پورسینای رشت» برگزار شد.
بر پایه‌ی گزارش «خبرنگار هاتف نیوز» در این همایش دکتر سیدمسعود خاتمی رئیس قطب ترومای کشور با قدردانی و تشکر از پروفسور انوش برزیگر و دکتر شاهرخ یوسف‌زاده برای برگزاری این همایش و تلاش در جهت اجرای سیستم تروما در استان گیلان گفت: تروما از دیرباز با بشریت همراه بوده است.
وی تروماها را شامل دو بخش دست‌ساز بشر و اتفاقات غیر‌مرتبه عنوان کرد و افزود: در کشور روزانه اتفاقات غیرمترقبه‌یی همانند زلزله، سیل و .. اتفاق می‌افتد که سالیانه جان بسیاری از انسانها را می‌گیرد و کمتر قابل پیش‌بینی و پیشگیری هستند. اما بخشی دیگر که ترومای دست‌ساز بشرند همانند وقوع جنگ و حوادث جاده‌یی نیز آمار وسیعی از تلفات انسانی در کشور ما را به خود اختصاص می‌دهد که قابل پیش‌بینی و پیشگیری است.33
دکتر خاتمی با بیان اینکه در بیش از 90 درصد حوادث جاده‌یی، عامل انسانی دخیل است، خاطرنشان کرد: بررسیها نشان می‌دهد خسارات مالی که بر اثر حوادث جاده‌یی بر کشور تحمیل می‌شود بسیار زیاد است.
رئیس قطب ترومای کشور از کاهش چشمگیر تلفات جاده‌یی در ششماهه‌ی گذشته خبر داد و گفت: در اجرای برنامه‌ی سوم توسعه قرار شد در دانشگاههای علوم پزشکی قطبهای علمی با هدف بسط آموزش، پژوهش و ارائه‌ی خدمات تشکیل شود.
دکتر سیدمسعود خاتمی اظهار کرد: به دلیل اهمیت مساله‌ی تروما در کشور و چالشهای متنوعی مانند زیاد بودن آمار تلفات حوادث جاده‌یی و حادثه‌خیز بودن بسیاری از راههای کشور و وقوع حوادث طبیعی و بحرانهای پیامدی آن و همچنین از طرفی با توجه به تجارب ارزنده دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) در دوران دفاع مقدس و مواجهه‌ی پزشکان متعهد با بسیاری از تروماهای جنگی و تلاشهای علمی صورت گرفته در سالیان پس از دفاع مقدس، سال گذشته تولیت قطب علمی تروما به وسیله‌ی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) سپرده شد و فعالیتهای قطب با مشارکت استادان و نخبگان علوم تروما در سراسر کشور به ویژه مراکز تحقیقات ترومای مصوب وزارت بهداشت با تشکیل کمیته‌ی راهبردی آغاز گردید.
در ادامه‌ی این همایش پروفسور انوش برزیگر نیز در سخنانی با گرامیداشت «روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده‌یی» این حوادث را از پیامدهای عصر نوین دانست و خاطرنشان کرد: هر حادثه‌یی که در دنیا برای هر انسانی پیش می‌آید تاسف‌انگیز است و من آروز دارم به گونه‌یی برنامه‌ریزی کنیم تا هرگز حادثه‌یی ناگوار رخ ندهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی استان گیلان افزود: مقابله با این پدیده همکاری و هم‌اندیشی نخبگان سازمانهای ذیربط را می‌طلبد و ما برآنیم تا با بهره‌مندی از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود، رسالت خود را مبنی بر کاهش آلام حادثه‌دیدگان جاده‌یی به انجام برسانیم.
وی با تشکر از دکتر یوسف‌زاده رئیس مرکز تحقیقات ترومای دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: ما باید به وجود چنین افرادی که در استان گیلان داریم افتخار کنیم. بنابراین باید با چشمانی باز، قدر این همکاران را بدانیم و در پیشبرد اهداف به همدیگر کمک کنیم.
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان گیلان سپس گفت: نخستین پرسشی که پس از وقوع تصادف برای انسان پیش می‌آید، این است که آسیب کجاست؟ و چه چیزی آسیب می‌بیند؟
وی در ادامه گفت: جان بین تن و روح قرار دارد. جان امواج زرین عشق خدا است که اگر گرفته شود روح آزاد می‌شود. این امواج اولین محل ضربان قلب است که هنوز علم پزشکی نتوانسته ثابت کند که چرا مرکز اولیه‌ی ضربان قلب به صورت خودکار شروع به ضربان می کند می‌توان گفت که قلب با امواج زرین عشق خدا تحریک شده و ضربان می‌یابد.
استاد انوش برزیگر خاطر نشان کرد: هنگام تصادف ممکن است بدن آسیب نبیند اما بر اثر استرسهای وارد شده، فرد دچار عوارض قلبی شود، زیرا استرس سبب آریتمی می‌شود که ممکن است موجب شوک و مرگ ناگهانی گردد.
ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان بی‌احتیاطی در رانندگی، ایمن نبودن خودروها و مشکلات جاده‌یی را از عوامل ایجاد تصادفات برشمرد و افزود: این عوامل باعث از بین رفتن تن که شامل کالبد فیزیکی و جان که خداوند جاری و ساری نموده و جدا شدن روح از کالبد می‌شود و اینگونه سبب مرگ زودرس شده که با مرگ طبیعی فاصله‌ی بسیاری دارد.
پروفشور برزیگر سپس اظهار امیدواری کرد: برپایی این همایش فرصتی مغتنم گردد تا همه‌ی آنهایی که عشق به خدا و مردم را سرلوحه‌ی فعالیتهای خود قرار می‌دهند در کم شدن بروز این حوادث ناگوار نقش‌آفرین باشند.
در ادامه دکترمحمدعلی نجفی استاندار گیلان نیز در سخنانی با تشکر از استاد برزیگر و دکتر یوسف‌زاده که خالصانه و عاشقانه پیگیر اجرای این طرح در استان گیلان هستند، اظهار کرد: استان گیلان استان گردشگری است که سالیانه پذیرای بیش از 40 میلیون گردشگر است.
وی گفت: از این تعداد گردشگر 32 میلیون نفر در این استان اقامت می‌کنند بنابر این ما وظیفه داریم امکانات رفاهی و آسایش را برای آنها فراهم کنیم.
وی گیلان را استانی حادثه‌خیز عنوانکرد و گفت: با توجه به اینکه استان گیلان یکی از استانهای حادثه‌خیز کشور است علی‌رغم تلاشهای مسوولان، میزان بروز حوادث جاده‌یی در این استان زیاد است.
وی با بیان اینکه طب اورژانس از اهمیتی ویژه در استان برخوردار است، افزود: کادر اورژانس باید قویترین کادر بیمارستانی باشد و از امکاناتی ویژه نیز برخوردار باشد تا بتوانیم آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات را به حداقل برسانیم.
دکتر نجفی با اشاره به اینکه بیشترین تلفات انسانی درون و برون شهری مربوط به عابران پیاده و موتورسیکلت‌سواران است، از آموزش و پرورش و رسانه‌ها درخواست کرد از طریق آموزش در زمینه‌ی کاهش تصادفات، فرهنگسازی کنند.
استاندار گیلان همچنین بر بازسازی سرویسهای حمل و نقل و پایانه‌ها تاکید کرد و از اداره‌ی کل راه و شهرسازی خواست تا با ابتکارات و اندیشه‌ها، استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهند.34
دکترنجفی سپس اظهار امیدواری کرد: با راه‌اندازی بانک اطلاعاتی و همکاری بخشهای مدیریتی استان با هم شاهد کاهش حوادث ترافیکی در استان گیلان و کشور باشیم.
گفتنی است در این همایش دکتر شاهرخ یوسف‌زاده چابک رئیس مرکز تحقیقات ترومای دانشگاه علوم پزشکی گیلان با خیرمقدمگویی به حاضران گفت: این روز را در همه‌ی کشورهای جهان گرامی‌ می‌دارند و اقدامات پیشگیرانه برای بروز حوادث ناگوار را قوت می‌بخشند.
وی با بیان اینکه در استان گیلان نیز این روز به همت استاد انوش برزیگر و همه‌ی دست اندرکاران بخش تروما مورد توجه قرار گرفته گفت: برگزاری چنین همایشهایی سبب جلب توجه آحاد گوناگون جامعه به این موضوع مهم می‌شود.
دکتر شاهرخ یوسف‌زاده در ادامه گفت: بسیاری از تلفات جانی و انسانی در حوادث به گونه‌یی است که در ذات خود قابل پیشگیری است و موضوع حوادث ترافیکی هم در این ردیف قرار دارد که بایستی با اقدامات تامینی جلوی بروز بسیاری از حوادث جاده‌یی را بگیریم تا شاهد مرگ و از دست دادن عزیزانمان نباشیم
وی با اشاره به استقرار مرکز تحقیقات ترومای استان گیلان در قدیمی‌ترین بیمارستان رشت یعنی «مرکز آموزشی – درمانی پورسینا» گفت: در بیمارستانها انواع اقدامات برای پیشگیری انجام می‌شود اما پیشگیری اولیه قبل از بروز حادثه است که نقش پلیس راه و نقش فرهنگسازی و آموزشی از طریق رسانه‌ها بسیار مهم به نظر می‌رسد.
دکتر یوسف‌زاده با بیان اینکه وقوع تصادفات غیرقابل اجتناب است اما می‌شود با اقدامات پیشگیرانه تلفات را به حداقل رسانید، خواستار همکاری همه‌ی سازمانهای مرتبط با این موضوع برای کاهش تلفات و قربانیان حوادث جاده‌یی شد.
در پایان این همایش کتاب «طرح جامع سیستم تروما» به وسیله‌ی پروفسور انوش برزیگر به استاندار گیلان اهدا شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.