کد خبر : 3005
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۸

بزرگترین رویداد فرهنگی گیلان در رشت رقم خورد

بزرگترین رویداد فرهنگی گیلان در رشت رقم خورد

هاتف‌نیوز- بر پایه‌ی گزارش روابط عمومی اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، صبح روز شنبه 17 آبان ماه امسال بزرگترین رویداد فرهنگی سال 93 استان گیلان در رشت با برپایی نمایشگاه کتاب با حضور سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمدعلی نجفی استاندار گیلان، دکتر فیروز فاضلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و شماری از مسوولان و شخصیتها و چهره‌های فرهنگی، اجتماعی،‌سیاسی استان در محل دائمی نمایشگاههای استان در رشت، رقم خورد.

    هاتف‌نیوز– بر پایه‌ی گزارش روابط عمومی اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، صبح روز شنبه 17 آبان ماه امسال بزرگترین رویداد فرهنگی سال 93 استان گیلان در رشت با برپایی نمایشگاه کتاب با حضور سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمدعلی نجفی استاندار گیلان، دکتر فیروز فاضلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و شماری از مسوولان و شخصیتها و چهره‌های فرهنگی، اجتماعی،‌سیاسی استان در محل دائمی نمایشگاههای استان در رشت، رقم خورد.
دکتر محمدعلی نجفی استاندار گیلان صبح روز شنبه 17 آبان در آیین افتتاحیه‌ی دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان که در محل نمایشگاههای دائمی استان در رشت برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت کتاب را بارها شنیده‌ایم به قدری که معجزه‌ی پیامبر نیز از نوع کتاب است، کتابی که با علم و قلم شروع می‌شود.
وی افزود: شرافت کتاب و قلم به قدری است که خدا به قلم و به آنچه که می‌نویسد قسم یاد کرده، که این امر اهمیت کتاب و قلم و شرافت آن را نشان می‌دهد؛ واژه‌ی کتاب 255 بار و واژه‌ی علم 582 بار در قرآن آمده است.
استاندار گیلان گفت: ما در فرآیند توسعه‌ی پایدار در کنار توجه به نظام اقتصادی و نظام سیاسی متعادل که بتواند امنیت شهروندان را تضمین کند به وجود یک نظام مدیریتی قابل انعطاف و نظام اطلاع‌رسانی کارآمد در جامعه نیاز داریم تا موضوعات فرهنگی را بر عهده داشته باشد، اگر می‌خواهیم توسعه‌ی پایدار کشور را به رخ جهانیان بکشیم جز با کتاب و کتابخوانی نمی‌توانیم، آن را اثبات کنیم.
دکتر نجفی ادامه داد: در سالی که به نام «فرهنگ و اقتصاد» مزین شده امیدواریم بتوانیم از بخش اقتصادی به بخش فرهنگی برسیم. کتاب نماد سال فرهنگ است و باید از فرصتها بهره‌مند شویم، همچنین برای رونق فرهنگ کتاب باید به اهل قلم و ناشران کمک کنیم.48
در ادامه غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده‌ی شهرستان رشت دقایقی برای حاضران سخن گفت و سپس مدیرعامل موسسه‌ی نمایشگاههای فرهنگی ایران در آیین افتتاح دهمین نمایشگاه کتاب گیلان در رشت از ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تخفیف کتاب در این نمایشگاه خبر داد.
امیرمسعود شهرام‌نیا با اشاره به اینکه در این نمایشگاه 300 ناشر از سراسر کشور حضور دارند، اظهار کرد: از این تعداد 30 ناشر متعلق به استان گیلان است.
وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب گیلان 210 غرفه دایر است، افزود: برخی از ناشران در بخش فروش تجمیعی و متمرکز قرار گرفته‌اند و از آنجایی که امکان حضور همه‌ی ناشران در نمایشگاه وجود نداشت غرفه‌های تجمیعی و متمرکز زمینه‌ی حضور ناشران بیشتر را فراهم ساخته است.
مدیرعامل موسسه‌ی نمایشگاههای فرهنگی ایران گفت: افزایش غنای محتوایی نمایشگاههای کتاب گیلان از نکات بارز دهمین نمایشگاه کتاب این استان است.
شهرام‌نیا حضور و تنوع ناشران در نمایشگاههای کتاب را مورد تاکید قرار داد و گفت: دهمین نمایشگاه کتاب گیلان کاملاً به روز و متنوع است چون در این نمایشگاه در حوزه‌ی اطلاع‌رسانی فعالیتهای خوبی صورت گرفته و امکان جست‌وجوی کتاب و ناشر در غرفه‌ی اطلاع‌رسانی نمایشگاه در سایت اینترنتی: www.icfi.ir وجود دارد.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در هفت‌ماهه‌ی نخست امسال حدود 35 هزار عنوان کتاب در کشور چاپ شده است، گفت: کتاب عصاره تمدنسازی است و هیچ چیز نمی‌تواند جای آن را بگیرد و منشای همه‌ی هنرها به کتاب ختم می‌شود.
سید عباس صالحی صبح روز شنبه 17 آبان در آیین افتتاحیه‌ی دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان که در محل نمایشگاههای دائمی استان برگزار شد، با اشاره به قدمت تاریخ فرهنگ در گیلان، ‌اظهار کرد: گیلان منطقه‌یی است که اسلامش را از علویان چشیده و به عبارتی اسلام علوی از این منطقه ترویج یافته است.
وی افزود: سلسله‌ها و قیامهای بزرگ علوی در این منطقه ریشه دارد و بزرگانی مانند سادات کیایی و شیخ صفی‌الدین اردبیلی داماد شیخ زاهد از عالمان گیلان بوده‌اند، همچنین دیگر ویژگی بارز گیلان نقشی است که در جنبشهای سیاسی ایران نظیر دوران مشروطیت و نهضت جنگل داشته است.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه گیلانیان نقشی پایدار را در تاریخ این مرز و بوم داشته‌اند، گفت:‌ بارزترین شاخصه‌ی گیلان وجه فرهنگی این استان است، گیلان در طول تاریخ با هویت فرهنگی عجین بوده است و در حال حاضر نیز به عنوان استان فرهنگی معروف است. گیلان علاوه بر سبقه‌ی فرهنگی با وجود بزرگانی همچون سردار دیلمی،‌ لاهیجی، میرزای رشتی و آیت‌الله بهجت(ره) در حوزه‌ی زبان و ادبیات فارسی دینی نیز شهرت دارد.
صالحی ادامه داد: بومی‌سازی عرصه‌ی فرهنگ یکی از خصوصیات گیلان است چرا که اولین کتابخانه‌ها و سرانه‌ی مطالعه از این منطقه رواج یافته لذا فرهنگ در این منطقه صرفاً به قله‌ها محدود نمی‌شود و در بدنه‌ی جامعه هم وجود دارد؛ ‌امروز وجود مسوولان عالی‌رتبه‌ی استان در آیین افتتاح این نمایشگاه خود مصداقی برای فرهنگی بودن استان است و بیانگر این مطلب است که مسوولان سیاسی استان و همچنین مردم فرهنگدوست گیلان به خوبی به این واقفند که فرهنگ اگر از نان واجبتر نباشد کمتر هم نیست.
وی با بیان اینکه رسانه‌های بسیاری آمدند که جایگزین کتاب شوند اما نتوانستند، تصریح کرد: کتاب عصاره‌ی تمدنسازی است و هیچ چیز نمی‌تواند جای آن را بگیرد و منشای همه‌ی هنرها به کتاب ختم می‌شود و به نوعی مبنایی برای اندیشه‌سازی است.
معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاههای استانی اضافه کرد: دسترسی به کتاب به شکل تجمعی،‌ بهبود اقتصاد نشر و خرید ارزان از اهداف برگزاری نمایشگاههای استانی است، با توجه به اینکه حوزه نشر گرفتار بحرانها و رکودهایی است لذا نمایشگاه استانی می‌تواند با فروش نقدی کتاب اقتصاد ناشران را بهبود بخشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این مراسم ضمن
دکتر فیروز فاضلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان هم در این آیین از فعالیت 130 ناشر دارای مجوز در استان گیلان خبر داد و با بیان شاخصه‌ها و ویژگیهای فرهنگی استان گفت: ناشران استان هم‌اکنون با مشکلات بسیاری همچون افزایش هزینه‌های چاپ ، گرانی کاغذ،‌ توزیع کتاب، طولانی بودن مراحل ثبت، وجود نگاه درجه دومی به ناشران استانی در پایتخت و …رو به‌رو هستند.
وی در سخنان خود بر محتوای کیفی مطلوب دهمین نمایشگاه کتاب گیلان تاکید کرد و افزود: 850 ناشر متقاضی حضور در نمایشگاه بودند که متاسفانه به دلیل محدودیت فضا و غرفه‌های موجود، تنها 350 ناشر امکان حضور در این نمایشگاه را یافته‌اند.
دکتر فاضلی اظهار امیدواری کرد که این نمایشگاه با استقبال شایان توجه مردم فرهنگدوست گیلان روبه‌رو شود.
گفتنی است دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان با حضور بیش از ۴۰۰ ناشر کشوری از 17 تا 23 آبان ماه امسال از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب برای بازدید علاقه‌مندان در محل دائمی نمایشگاه‌ای استان گیلان دایر است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.