کد خبر : 2796
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۴

گیلان از امکان و فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری محیط زیست طبیعي‌اش برخوردار است

گیلان از امکان و فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری محیط زیست طبیعي‌اش برخوردار است

هاتف‌نیوز – دکتر محمد دهدار درگاهی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد لاهیجان میهمان این هفته‌ی بازار سرمایه‌گذاری خارجی استان گیلان بود که در زمینه‌ی فرصتهای سرمایه‌گذاری در بخش محیط زیست از جمله صنعت توریسم و طبیعتگردی به ایراد سخنرانی پرداخت، استان گیلان را دارای امکان و فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی بهره‌برداری از محیط زیست طبیعی‌اش دانست و در پایان سخنان به پرسشهای حاضران پاسخ گفت.

     هاتف‌نیوز – دکتر محمد دهدار درگاهی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد لاهیجان میهمان این هفته‌ی بازار سرمایه‌گذاری خارجی استان گیلان بود که در زمینه‌ی فرصتهای سرمایه‌گذاری در بخش محیط زیست از جمله صنعت توریسم و طبیعتگردی به ایراد سخنرانی پرداخت، استان گیلان را دارای امکان و فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی بهره‌برداری از محیط زیست طبیعی‌اش دانست و در پایان سخنان به پرسشهای حاضران پاسخ گفت.
بر پایه‌ی گزارش روابط عمومی اداره‌ی کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان وی ابتدا صحبتهای خود را با جمله‌یی از هنری کری که «گفت: اقتصاددانان این واقعیت را نادیده می‌گیرند که انسان وام گیرنده‌ی محض از زمین است و وقتی انسان وامهایش را نمی‌پردازد زمین هم همان کاری را که دیگر بستانکاران می‌کنند او را از زمینش بیرون می‌کند.» آغاز کرد و در ادامه به تعریف محیط زیست پرداخت و خاطر نشان کرد: محیط زیست در یک مفهوم به معنی طبیعت به علاوه‌ی انسان، فعالیتهای انسانی تر باشد که شامل سه جزء ساختار، کارکرد و تغییر است.
وی ادامه داد: هرگاه ساختار طبیعت به کارکرد آن تبدیل شود توسعه انجام می شود و چون طبیعت، کالا و خدمات ارائه دهد، در شرایطی که اکوسیستم توان کافی برای تولید کالا نداشته باشد بایستی از خدمات آن استفاده گردد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه یکی از موارد خدماتی را که محیط زیست در استان گیلان می‌تواند ارائه دهد و در کشورهای دیگر هم تجربه شده، «سایت پرنده‌نگری» است. این سایتها مکانهایی هستند که مردم برای دیدن پرندگان مختلف به آنجا می‌آیند. در استان گیلان شرایط لازم برای ایجاد این سایتهای پرنده نگری وجود دارد و نکته‌ی مهم این است که پرنده‌نگری می‌تواند سبب جذب گردشگر به استان شود. تالاب انزلی یکی از مناطقی است که استعداد ایجاد این سایتها را دارد و می‌توان با احداث رستوران، آلاچیق، کافی‌شاپ، پیاده‌روی چوبی، کومه، کلبه‌های بومی و سنتی تفریحگاههای خوبی برای گردشگران و سایتهای مناسب با امکانات لازم برای پرنده‌نگری ایجاد کرد.
دکتر دهدار درگاهی سپس به ویژگیها و شاخصهایی که یک سایت پرنده نگری بایستی داشته باشد اشاره کرد و گفت: بودجه‌ی مورد نیاز برای ایجاد این سایت بین دو تا سه میلیارد تومان است که می‌تواند بین یک تا دو سال اجرا شود. اولویت اول برای ایجاد سایت پرنده نگری تالابهای انزلی، بوجاق، امیرکلایه و استیل است و اولویت دوم آق اولر، جوکندان و چاف
وی مورد دیگری را که می‌تواند مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد «بوم کلبه» عنوان کرد و گفت: هدف از ایجاد این بوم‌کلبه ها این است که انسان با طبیعت اطراف خود زندگی کند.
این استاد دانشگاه به دو بوم‌کلبه‌ی شیراز و پارک ملی گلستان اشاره کرد و گفت: بوم‌کلبه‌ها تمام ساختار زندگی سنتی ما را در خود دارند و زمینه‌ای برای زندگی و اقامت مسافران و گردشگران ارائه می دهند و در صورتیکه موزه‌ی میراث روستایی گیلان چنین امکانی را ندارد. مناسبترین مکانها برای ایجاد بوم کلبه در استان گیلان، سوباتان، دیلمان و لونک، جواهردشت، رستم‌آباد به داماش و مناطق میان بند استان و تالاب انزلی است.
ایجاد موزه‌ی تاریخ طبیعی نظیر موزه‌ی تاریخ طبیعی اصفهان و پارک ملی گلستان بعنوان یکی دیگر از فرصتهای سرمایه‌‌گذاری در زمینه‌ی محیط زیست عنوان کرد و گفت: در این موزه‌ها از پرندگان، حیوانات، کانیها، فسیلها و انواع جانوران را می‌توان دید و پارک جنگلی سراوان مکان بسیار خوبی برای ایجاد موزه‌ی تاریخ طبیعی استان گیلان است.
وی همچنین ایجاد زونهای تفرج را یکی دیگر از زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش محیط زیست استان عنوان کرد و گفت: در استان گیلان 20 منطقه‌ی حفاظت شده وجود دارد که برای هر یک از این مناطق می‌شود طرح تهیه کرد.9
وی همچنین ایجاد قرقهای اختصاصی را زمینه‌ی دیگر جذب سرمایه‌گذار در این بخش عنوان نمود و گفت: این کار باید با نظارت کامل سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود چون وقتی سرمایه‌گذاری بخواهند در منطقه‌یی قرق اختصاصی داشته باشد باید مساله‌ی مالکیت و حقوق مترتب بر آن مشخص شود.
یکی دیگر از فرصتهای سرمایه گذاری در استان تولید ورمی کمپوست است: این نوع تولید آلی به وسیله‌ی کرمی انجام می‌شود که هفتاد درصد وزن آن را پروتئین تشکیل داده و می‌تواند فضولات حیوانی، پسماندهای کشاورزی و کاغذ باطله را به مواد آلی تبدیل کند. کود آلی به وسیله‌ی تکنیک ورمی کمپوست عاری از مشکلات کود شیمیایی است و تا 10 یا 20 سال آتی این کودها جای کودهای شیمیایی را می گیرد.
تاکسیدرمی یا خشک کردن حیوانات با رعایت ضوابط و مقررات حفاظت محیط زیست و مدیریت زباله‌های خشک از جمله آخرین مواردی بود که این استاد دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان به عنوان فرصتهای سرمایه‌گذاری در بخش محیط زیست به صورت گذرا از آنها یاد نمود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.