کد خبر : 2738
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۳

سازمان ملل به داد شمشادهای گیلان می‌رسد!

سازمان ملل به داد شمشادهای گیلان می‌رسد!

هاتف‌نیوز – شنیدیم که گویا قرار است سازمان عمران ملل متحد پروژه‌های اضطراری برای پدیده‌ها‌ی خشکیدگی شمشادها در استانهای شمالی و زغالی شدن بلوطهای استانهای زاگرسی پیشنهاد کند.

هاتف‌نیوز – شنیدیم که گویا قرار است سازمان عمران ملل متحد پروژه‌های اضطراری برای پدیده‌ها‌ی خشکیدگی شمشادها در استانهای شمالی و زغالی شدن بلوطهای استانهای زاگرسی پیشنهاد کند.
معاون امور جنگلی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور به «ایانا» گفت: مشکلات جنگلهای کشور که می‌توان از آنها به پدیده‌ی خشکیدگی شمشادهای شمال و زغالی شدن بلوطهای زاگرسی اشاره کرد، نیازمند کمکهای بین‌المللی است.
بهزاد انگورج با بیان اینکه به همین منظور قرار است سازمان عمران ملل متحد پروژه‌یی اضطراری تعریف کند تا به اجرا گذاشته شود، خاطر نشان کرد: تاکنون این سازمان پروژه‌‌یی را بدین منظور اعلام نکرده اما سازمان جنگلهای کشور منتظر است تا از نظرات کارشناسی آنها استفاده کند.
وی با بیان اینکه خشکیدگی شمشادهای جنگلهای شمال از بیماری ناشی شده و هیچ ربطی به نزولات جوی ندارد، تصریح کرد: پایه‌های درختچه‌یی و علفی خشک‌شده در برخی از مناطق نشان می‌دهد که حتی اگر ریزش باران نیز باشد، باز هم این بیماری در شمال کشور رو به گسترش است.
معاون امور جنگلی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: مقایسه‌ی سرخدارها و شمشادها نشان داده که این بیماری فقط منحصر به شمشادها است.
انگورج تأکید کرد: مبارزه‌ی شیمیایی و استفاده از سموم خاصی برای مقابله با این بیماری وجود دارد، اما در جنگلها چنین راهکاری قابل اجرا نیست.
وی اظهار کرد: در حال حاضر روند خشکیدگی شمشادها به‌کندی پیش می‌رود و باید تا فصل رویش مجدد درختان صبر کنیم تا سطح گسترش این بیماری را تخمین بزنیم.
انگورج همچنین گفت: هم‌اکنون کمتر از 20 هکتار از جنگلهای شمشاد شمال درگیر بیماری یاد شده هستند.
معاون امور جنگلی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین به پدیده‌ی زغالی شدن بلوطهای زاگرسی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تیمار بهداشتی در 123 هزار هکتار انجام شده و قطع درختان خشک‌شده و امحای آنها نیز انجام گردیده است.
وی خاطرنشان کرد: جنگلها منابع مهمی در کشور هستند که حفظ، احیا و توسعه‌ی بخشهای مختلف آن باید مد نظر قرار گیرد.شمشاد
انگورج در ادامه توصیه کرد که: در فصل پاییز که برگریزان اتفاق افتاده است، باید مراقب آتشسوزی جنگلهای کشور باشیم، زیرا در این فصل، درختان مستعد آتشسوزی هستند.
وی از مردم خواست تا در صورت مشاهده‌ی هرگونه دود، با واحدهای حفاظتی جنگلها تماس بگیرند.
انگورج ادامه داد: مبلغ شش میلیارد تومان برای خرید تجهیزات مقابله با آتشسوزی اختصاص یافته که این هزینه برای خرید بالگرد کافی نیست، اما می‌توان دیگر ادوات را تهیه کرد.
وی در پایان تصریح کرد: اگر شرایط اضطراری به‌وجود آید، بالگردهای جمعیت هلال احمر و ارتش جمهوری اسلامی به کمک خواهند آمد تا بتوانیم نسبت به مهار آتشسوزی اقدام کنیم.
گفتنی است در پی بازدید مدیر بین‌المللی طرح حفاظت از جنگلهای هیرکانی مقرر شد که برای اجرای طرح حفاظتی، سازمان جنگلها و صندوق تسهیلات جهانی در همکاری مشترک برای صیانت از جنگلها تلاش کنند و این طرح در چهار منطقه از استانهای گلستان، گیلان و مازندران به مساحت 120 هزار هکتار در حال اجرا است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.