کد خبر : 2642
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲

کالاهای صادراتی هویت ملی، علمی و فرهنگی کشور هستند

کالاهای صادراتی هویت ملی، علمی و فرهنگی کشور هستند

هاتف‌نیوز – رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان گفت: محصولات و کالاهای صادراتی هر کشور، به عنوان هویت ملی آن کشور هستند و باید با نگرشی مسوولانه به تولید محصولات صادرات‌محور، نقش تولید و صنعت را در افزایش سهم آن در بازارهای فراملی افزایش داد.

    هاتف‌نیوز – رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان گفت: محصولات و کالاهای صادراتی هر کشور، به عنوان هویت ملی آن کشور هستند و باید با نگرشی مسوولانه به تولید محصولات صادرات‌محور، نقش تولید و صنعت را در افزایش سهم آن در بازارهای فراملی افزایش داد.
بر پایه‌ی گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جامع صنعت، معدن و تجارت استان گیلان دکترعلی منتظری عصر روز دوشنبه‌ی گذشته در آستانه‌ی فرا رسیدن ۲۹ مهر ماه «روز ملی صادرات» در گفت‌وگویی برارزش سهم صادرات در افزایش تراز تجاری و افزایش ارزش پول ملی تأکید کرد و گفت: صادرات غیرنفتی مهمترین محرک تولید و عامل بزرگ در وابسته نشدن به درآمدهای نفتی و ایجاد ثبات اقتصادی غیرمتکی به نفت است.
وی ارجگذاری بر تولید محصول مطلوب و صادرات تولیدات بهینه را یکی از مهمترین رسالتهای هر تولیدکننده و صادرکننده عنوان کرد و خاطر نشان نمود: ارتقای سطح کیفیت و تولید نابِ محصولاتی که با هدف ارائه به بازارهای بین‌المللی و فراملی انجام می‌شود، از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار است.
دکتر منتظری افزود: هر تولیدکننده و صادرکننده می‌بایست کالای صادراتی را به منزله‌ی هویت ملی، فرهنگی و علمی ایران اسلامی تلقی کند زیرا قضاوت و نگرش مصرف‌کننده‌ی خارجی بر کالای هر کشور، می‌تواند ضامن بقا و یا بی‌هویتی آن کالا در بازارهای جهانی باشد.
وی تصریح کرد: تولید محور اصلی پیشرفت و توسعه‌ی اقتصادی هر ملت است، از این رو افزایش تولید توأم با ارتقای سطح کیفیت محصول باعث افزایش تقاضا برای محصول ایرانی می‌شود و همین امر متضمن ایجاد اشتغال پایدار و افزایش سرانه‌ی درآمد ملی می‌شود.
منتظری در ادامه با اشاره به جایگاه استراتژیک گیلان در توسعه‌ی روابط اقتصادی با کشورهای اروپایی و حاشیه‌ی دریای کاسپین گفت: گیلان از دیرباز به عنوان دروازه‌ی ورود ایران به کشورهای حاشیه‌ی دریای خزر مطرح بوده، از این رو همواره نقشی ارزشمند در گسترش تعاملات تجاری با کشورهای همسایه داشته است.
وی با تأکید بر ظرفیتهای تولیدی، صنعتی و صادراتی استان گیلان گفت: هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در گیلان قابلیتهای ارزشمندی در زمینه‌ی تولید انواع محصولات صادرات‌محور از جمله صنایع تبدیلی، صنایع معدنی، صنایع غذایی، صنایع دارویی، صنایع برق و الکترونیک، صنایع شیمیایی، سلولزی و صنایع نساجی دارند.
منتظری با اشاره به وجود برخی قوانین دست و پاگیر در زمینه‌ی صادرات و حمایت نشدن قانونی صادرکنندگان، گفت: خوشبختانه با رویکرد «دولت تدبیر و امید»، شاهد ایجاد فضای گسترده‌تری در تجارت با کشورهای دیگر هستیم.
وی با اشاره به شرایط سیاسی حاکم بر روسیه و اعمال تحریمهای اقتصادی غرب بر این کشور، بر ضرورت تأمین کالای مورد نیاز این کشور از طریق ایران تأکید کرد و گفت: هم‌اکنون روسیه در شرایطی قرار دارد که با توجه به تعاملات مثبت سیاسی با ایران می‌تواند بازار مطئمن و پرمصرفی برای انواع تولیدات صنعتی، معدنی ، کشاورزی و خدماتی کشور به ویژه استان گیلان باشد.
دکتر علی منتظری خاطر نشان کرد: در راستای افزایش تعاملات تجاری، بازرگانان استان گیلان در قالب یک هیأت تجاری به منظور آشنایی با بازار مواد غذایی به مسکو اعزام شده‌اند.
وی همچنین از پذیرش هیأت تجاری از آستراخان روسیه به استان خبر داد و افزود: از ابتدای سال تاکنون جلسات کمیته‌ی پایش تجارت خارجی و کارگاه توسعه‌ی صادرات غیرنفتی و نیز جلسات شورای مبادلات مرزی در گیلان برگزار شده است.
وی برگزاری همایش فرصتهای تجاری با کشور روسیه را یکی دیگر از مهمترین اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت در راستای افزایش سطح آگاهیهای تجار و بازرگانان گیلانی عنوان کرد و افزود: ایجاد جهش صادراتی و استفاده‌ی حداکثری از ظرفیتهای صادراتی گیلان یکی از اساسیترین برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت در بخش تجارت خارجی است.
وی وجود شرایط و ضوابط مناسب در بازار هدف صادراتی، وجود حمایتهای دولتی برای صادرکنندگان، وجود زیرساختهای حمل و نقل و آشنایی صادرکنندگان به ضوابط تجارت با کشورهای هدف را از ضروریات توسعه‌ی صادرات عنوان کرد.
وی افزود: با توجه به شرایط حذفی و رقابتی در بازارهای بین‌المللی، حفظ بازار از ایجاد یک بازار جدید مهمتر است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان معافیتهای مالیاتی، اعطای تسهیلات، رفع مشکلات مربوط به گمرک و سیاستهای حمایتی دولت از صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران را از جمله مهمترین عوامل زمینه‌ساز در توسعه‌ی صادرات دانست.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط حاکم بر بازارهای مصرف، با ارتقای کیفیت بسته‌بندی محصولات و معرفی یک برند مخصوص در بازار و افزایش کیفیت کالاها نسبت به کالای مشابه‌ی خارجی می‌توانیم جهش صادراتی را داشته باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.