کد خبر : 2279
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۴

هشداری که آتش‌نشانی رشت داد

هشداری که آتش‌نشانی رشت داد

هاتف‌ نیوز- بر پایه‌ی گزارش تحريريه‌ی خبر روابط عمومي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري کلانشهر رشت ، با سرد شدن هوا و نصب وسايل گرمايشي در منازل و اماكن تجاري و اداري، اين سازمان نسبت به افزايش گازگرفتگي با مونوكسيد كربن هشدار داد.

    هاتف‌ نیوز– بر پایه‌ی گزارش تحريريه‌ی خبر روابط عمومي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري کلانشهر رشت ، با سرد شدن هوا و نصب وسايل گرمايشي در منازل و اماكن تجاري و اداري، اين سازمان نسبت به افزايش گازگرفتگي با مونوكسيد كربن هشدار داد.
همين گزارش حاكي است :مرگ ناشي از مسموميت با گاز مونوكسيد كربن عمدتاً در نيمه‌ی دوم سال به دليل استفاده از وسايل گرمايشي افزايش مي‌يابد، بنابر اين مي‌توان با رعايت نكات ايمني و اطمينان از سلامت اين وسايل، زمينه‌ی كاهش هر چه بيشتر مرگ ناشي از مسموميت با اين گاز سمی را فراهم كرد.
به شهروندان عزيز توصيه مي‌كنيم ضمن استفاده بهينه از وسايل گرمازا،‌ به توصيه‌هاي ايمني در زمینه‌ی سالم بودن و استفاده صحيح از وسايل گرمايشي و مسير خروجي گاز مونوكسيد كربن از دودكش اين وسايل توجه نمايند.
گفتني است استفاده از آبگرمكن يا بخاريهاي مستعمل يا داراي نقص فني و بدون دودكش يا داراي دودكش بدون عملكرد مناسب در منزل بيشترين موارد ابتلا به مسموميت را تشكيل مي‌دهد. از آنجایی كه تمايل اين گاز براي تركيب با هموگلوبين خون ما ۲۵۰ برابر بيش از اكسيژن است با بالا رفتن درصد آن در هواي اتاق، به سرعت باعث ايجاد مسموميت خواهد شد و اكسيژن رساني به بافتهاي مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال مي‌نمايد كه به علت بي‌رنگ و بي‌بو بودن اين گاز، ممكن است وجود آن در محيط تا زمان ايجاد علايم مسموميت شديد مورد توجه واقع نشود.
علايم مسموميت حاد با اين گاز شامل سردرد، سرگيجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شكمي و سپس حالت بيهوشي، تشنج و اغما است. در بيماران مبتلا به ناراحتيهاي قلبي ممكن است تشديد بيماري يك علامت هشدار دهنده باشد. از دیگر علايم مسموميت مي‌توان به سفتي عضلات، افزايش تعداد تنفس، كاهش فشار خون و گاه تنگي مردمكها اشاره كرد. بايد توجه کرد كه اگر فردي در اثر ابتلا به مسموميت با گاز مونوكسيد كربن جان خود را از دست ندهد ممكن است دچار نواقص عصبي و رواني پيشرفته نظير فلج عضوي يا اختلال قواي مغزي ‌شود. مسموميت شديد با اين گاز مي‌تواند كشنده باشد.
چگونه از مسموميت با اين گاز پيشگيري كنيم؟
۱. از بخاريهاي مستعمل و فرسوده بدون دودكش يا داراي دودكش نامناسب و غير استاندارد استفاده نكنيد.
۲. توجه داشته باشيد،‌ استفاده از بخاريهاي بدون دودكش به هيچوجه از توليد گاز مونوكسيد كربن جلوگيري نمي‌كند.
۳. قبل از راه‌اندازي وسايل گرمايشي، از سلامت مسير دودكش ساختمان و بدون ترك و نشتي بودن آن اطمينان حاصل نموده و از اتصال مناسب و صحيح لوله بخاري و آبگرمكن به دودكش ديواري اطمينان حاصل نماييد.
۴. تمام دودكشها بايد وسيله انتهايي ضد باد(كلاهك) مناسب داشته باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.