کد خبر : 7768
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱

اجرای برنامه‌ی «نوروز بازار» سبب جذب و جلب گردشگر به گیلان می‌شود

اجرای برنامه‌ی «نوروز بازار» سبب جذب و جلب گردشگر به گیلان می‌شود

هاتف – علی همرنگ – بدون شک نوروز یکی از جشنهای تاریخی ایرانیان است که با هویت مردمان این سرزمین گره خورده و همواره توجه به این آیین باستانی در جای جای سرزمین پهناور ایران می‌تواند با نشان دادن جلوه‌های متفاوت از فرهنگ بومی و محلی سبب جلب و جذب گردشگران داخلی و خارجی به نقاط گوناگون این سرزمین شود.

    هاتف نیوز– علی همرنگ – بدون شک نوروز یکی از جشنهای تاریخی ایرانیان است که با هویت مردمان این سرزمین گره خورده و همواره توجه به این آیین باستانی در جای جای سرزمین پهناور ایران می‌تواند با نشان دادن جلوه‌های متفاوت از فرهنگ بومی و محلی سبب جلب و جذب گردشگران داخلی و خارجی به نقاط گوناگون این سرزمین شود.
اجرای برنامه‌های متنوع و متفاوت نوروز در استان گیلان و انجام آیینهای ویژه‌ی این عید بزرگ در خطه‌ی گیلان هم از این قاعده مستثنی نیست و حال هوای بهاری خطه‌ی شمال و اجرای برنامه‌ها و آیینهای نوروزی می‌تواند توجه افراد و اذهان را به گیلان همیشه سبز بیش از پیش جلب کند.
گویا امسال به ابتکار اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان قرار است آیینهای نوروزی در برنامه‌یی با عنوان «نوروز بازار» تجمیع و اجرا شود که در نوع خود می‌تواند عاملی برای گرایش افراد، خانواده‌ها، مسافران و گردشگران به این خطه‌ی فرهنگی گردد.
در همین زمینه معاون گردشگری اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از اجرای طرح ملی «نوروز بازار» به مناسبت فرا رسیدن نوروز 1395 در این استان خبر داده است.
حمیدرضا آذر پور در تشریح این خبر گفت: طرح ملی «نوروز بازار» به عنوان یکی از فعالیتهای پاسدارانه در راستای افزایش آگاهی عمومی برای توسعه و آموزش اقشار مختلف جامعه در باره‌ی بزرگترین پرونده‌ی جهانی میراث ناملموس ثبت شده به صورت چند ملیتی با عنوان «نوروز»’ در استان گیلان همزمان با چندین استان کشور برگزار خواهد شد.
وی اظهار کرد: این طرح در هشت بخش در استان گیلان به اجرا درخواهد آمد که شامل بخش کالاهای فرهنگی(سفره‌ی هفت سین، سمنو، سبزه)، بخش آیینهای نوروزی، نمایشهای آیینی، بازیهای نوروزی(چهارشنبه‌سوری، مرغانه‌جنگ، عروس‌گولی، لافندبازی، کشتی‌گیله‌مردی، رابچره، مراسم نوروزی‌خوانی و …)، بخش اسناد تاریخی، عکس و فیلمهای نوروزی(مستندات تاریخی مربوط به آیینهای نوروزی)، بخش عروسکهای نوروزی(رابچره، تکم و …)، بخش صنایع دستی(صنایع دستی و هنرهای سنتی مرتبط با نوروز)، بخش خوراکیهای محلی(نان محلی، شیرینی محلی، سمنو، آجیلهای محلی، بخش موسیقی سنتی(ساز و سرنا و دهل)، اقلام فرهنگی( لوح فشرده، بروشور، کتابچه، پوستر و …) اجرا خواهد شد.
آذرپور بیان کرد: مکان برگزاری طرح «نوروز بازار» استان گیلان در شهرهای رشت و لاهیجان است؛ در شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان با توجه به درنظر گرفتن بهره‌مندی مردم برای استفاده از این طرح در نقاط مختلف این شهر همچون خانه‌ی میرزا، عمارت کلاه‌فرنگی، میدان شهرداری، خانه‌ی جهانگردی و در شهر لاهیجان هم در دو نقطه‌ی دور استخر لاهیجان و پارک ملی این شهر از تاریخ بیست و چهارم بهمن ماه برای مدت پنج روز برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: هم‌اکنون کمیته‌ی جشنواره‌ی استقبال از نوروز با عنوان طرح ملی «نوروز بازار» در استان گیلان فعالیت خود را آغاز کرده است.
آذرپور افزود: اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، معاونت امور اجتماعی استانداری، صدا و سیما، سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری کلانشهر رشت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و شماری از پژوهشگران مردمشناسی از اعضای این کمیته هستند.
وی عید نوروز را خاستگاه گردشگری و بهترین فرصت برای میزبانی از علاقه‌مندان به ادب و فرهنگ اصیل سرزمین مادریمان دانست.
معاون گردشگری اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان درباره‌ی برگزاری بازارهای نوروزی نیز خاطر نشان کرد: این بازارها نقشی عمده در داد و ستد کالاهای فرهنگی و خوراک محلی دارند و می‌توانند در جذب و جلب گردشگران علاقه‌مند به خوراک، فرهنگ بومی و محلی و تمدن خطه‌ی گیلان موثر واقع شوند.
وی از تشکیل کمیته‌های فرهنگی عیدانه برای اجرای ویژه برنامه‌های نوروز امسال در استان گیلان خبر داد و گفت: برنامه‌های نوروز 95 متفاوت‌تر از همیشه و با نگاهی فرهنگی و آیینی برگزار می‌شود.
گفتنی است این برنامه‌ی ملی در استانهای فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کردستان، آذربایجان شرقی، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، کرمان، اصفهان و تهران برگزار خواهد شد .
در برنامه‌ی «نوروز بازاری» که در استانهای کشور برگزار می‌شود در کنار مکانهای تاریخی و یا بازارهای سنتی شهرها این برنامه‌ها اجرا خواهد شد.
به نظر می‌رسد مردم کمی از اجرای آیینهای سنتی خود دور شده‌اند و کمتر با این آداب و رسوم آشنایی دارند به همین دلیل «نوروزبازارها» تلاش می‌کنند با احیای سنتها به نوعی مردم را با فرهنگ اصیل ایرانی در عید نوروز و پیش از نوروز آشنا کنند

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.