کد خبر : 49345
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶

بازار پررونق یلدایی میوه‌فروشان

بازار پررونق یلدایی میوه‌فروشان
بازار میوه‌فروشان همچون سالهای پیش با نزدیک شدن به شب یلدا پررونق شده است.

هاتف‌خبر – همزمان با فرا رسیدن جشن «شب یلدا» که از جشنهای مهم و ریشه‌دار ایرانی است، بازار میوه‌فروشان همچون سالهای پیش پررونق شده است.
به گزارش «هاتف‌خبر» همه‌ی میوه‌فروشیهای شهر رشت همزمان با نزدیک شدن به آیین جشن باستانی «شب یلدا» روزهای پرونق و پرجنب‌وجوش خود را سپری می‌کنند.
یک مرد خریدار میوه در این باره می‌گوید که جشن شب یلدا از جشنهای کهن ایرانی است و میوه‌فروشان هم به خوبی به این موضوع واقف هستند به همین دلیل چون تقاضا برای خرید میوه در روزهای منتهی به این جشن افزایش می‌یابد میوه‌فروشان هم جنسهای کم‌کیفیت خود را عرضه می‌کنند و به قیمتهای گران می‌فروشند.
او که خود مشغول زیر و رو کردن میوه های یک میوه‌فروشی در شهر رشت است به خبرنگار «هاتف» می‌گوید؛ معمولاً کم‌کیفیت‌ترین و گرانترین میوه‌ها را همیشه در روزهای منتهی به عید و جشنها به بازار فروش عرضه‌ می‌کنند، چون تقاضا برای خرید میوه بالا است.
وی ادامه می‌دهد: بنکداران و توزیع‌کنندگان میوه به خوبی می‌دانند که هر جنسی با هر درجه از کیفیت و با قیمتهای بالا در این روزها خریدار دارد به همین دلیل ضعیف‌ترین جنس خود را با قیمتهای بیشتر به بازارهای مصرف ارائه می‌دهند.
یک خانم خانه‌دار هم که گفت‌وگوی «هاتف» با این مرد را می‌شنید در تایید سخنانش تاکید کرد: امروز خودم بیشترین پول را بابت خرید میوه‌ها داده‌ام. سابقه نداشته است که این میزان پول را برای خرید میوه‌ی شب یلدا هزینه کنم.
این خانم خانه‌دار افزود: موزه بیش از ۸۰ تا ۹۰ هزار تومانی، انان بیش از ۵۰ هزار تومانی، سبی بیش از ۴۵ هزار تومانی و پرتقال بیش از ۴۰ هزار تومانی ارمغانی است که دولت برای ما در شب یلدا آورده است و ما چاره‌یی جز خرید نداریم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا میوه‌ی گران می‌خرید، گفت: شما میوه‌ی ارزان پیدا کنید تا ما هم از آن بخریم! همه‌ی میوه‌ها گران هستند. سال گذشته با نصف این قیمتها می‌شد میوه‌های با کفیت عالی خریداری نمود اما امسال این میزان پول را می‌پردازیم تازه جنس درجه‌ی دو و سه می‌گیریم.

خانمی که در میوه‌فروشی خیابان سعدی رشت خرید می‌کرد نیز به ما گفت: به هر حال جشنهای ملی فرصتی مناسب برای دورهم‌نشینی است و مردم برای پاسداشت چنین جشنهایی هزینه می‌کنند.
او افزود: برخی شغلها هستند که در روزهای جشن و مناسبتهای ویژه رونق می‌گیرند مانند شیرینی‌فروشی، میوه‌فروشی و… ما هم برای گرامی‌داشتن آیینهای کهن ایرانی رسم خرید میوه و شیرینی را در شب یلدا فراموش نمی‌کنیم، اما خوب است دستکم در این روز فروشندگان میوه و شیرینی قدری عطش خود برای درآمد بیشتر را کاهش دهند و به وضعیت جیب مردم هم توجه کنند.
این خانم می‌افزاید: بسیاری از فروشندگان هستند که منصف‌اند و رعایت می‌کنند، اما برخیها هم برای کسب درآمد بیشتر ممکن است اصول اسنانی را نادیده بگیرند، این موضوع در هر صنفت و دسته‌یی ممکن است اتفاق بیافتد.
او ادامه می‌دهد: چه خوب است ما در شرایط سخت و دشوار پشتیبان هم باشیم. آیینهای جشن ملی و باستانی ما هم ترویج مدارا، صلح و صفا است. امیدوارم روزی برسد که دغدغه‌های مالی همشهریان ما مانعی برای برپایی جشنهای آنها نشود.
یک خریدار دیگر در میوه‌فروشی آنسوی شهر می‌گوید، با وجود همه‌ی گرفتاریهای مالی و دغدغه‌های فکری مردم ایران تلاش می‌کنند غمها را فراموش کنند و برای خانواده‌های خود بهترین جشنهایشان را برپا کنند.
او می‌گوید: در شبهای منتهی به یلدای امسال مانند هر سال دیگر بازار میوه‌فروشان گرم است و امیدوارم میوه‌فروشان شهرباران با رعایت انصاف دل همشهریان خود را بیش از پیش با خودشان همراه کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.