کد خبر : 48844
تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴

وزیر اقتنصاد:

چه بسا اگر پیشنهاد بنزینی متوقف نمی‌شد، امروز به بلوغ رسیده بودیم!

چه بسا اگر پیشنهاد بنزینی متوقف نمی‌شد، امروز به بلوغ رسیده بودیم!
همچنان بنزین برای دولت رئیسی مساله‌ی حل نشده است!

هاتف‌خبر – وزیر اقتصاد با اعلام اینکه پیشنهاد «بنزین برای همه» در ستاد هماهنگی اقتصادی متوقف شده است، گفت: ما در زمینه‌ی سیاستگذاری اصلاح نرخ حاملهای انرژی، هزینه زیاد داده‌ایم اما درس کمتر گرفته‌ایم.
به گزارش «هاتف‌خبر» سیداحسان خاندوزی در سخنانی با موضوع وضعیت پیش‌روی بخش انرژی در کشور اظهار کرد: اگر سیاستگذار شجاعت به خرج ندهد و با ابتکار عمل به استقبال مساله و حل آن نرود، آنوقت آن مساله است که خودش را تحمیل کرده و او را ناچار از پرداخت هزینه‌های اجتماعی و اعتباری خیلی بیشتر برای انجام اصلاح می‌کند.
وی بیان نمود: این در حالی است که در تنگنای حاصل از تبعات اجتماعی و اعتباری ناشی از این تحمیل، ممکن است اجرای آن سیاست، کیفیت و نتایج لازم را نیز که می‌توانست، نداشته باشد.
وی یادآور شد: ما متأسفانه در سالهای اخیر، همین تجربه را در زمینه‌ی اصلاح بخش انرژی داشته‌ایم.
وزیر اقتصاد سپس اعلام کرد: ما در همان ششماهه‌ی اول شروع به کار دولت سیزدهم، با همکاری دوستانی که پیشتر با آنها در ایجاد بازار مبادله‌ی سهمیه انرژی برای همه‌ی ایرانیان کار کرده بودیم، پیشنهادی را به ستاد هماهنگی دولت بردیم و تا حد اجرای آزمایشی هم پیش رفتیم اما متأسفانه به جهت موافقت نکردن دستگاه متولی، کار متوقف شد.
خاندوزی تصریح کرد: چه بسا اگر این طرح در آن نقطه متوقف نمی‌شد، تا امروز به یک نقطه‌ی بلوغ رسیده بودیم، چرا که به هر حال برای اجرایی کردن آن ناچار می‌شدیم خیلی از زیرساختهای فنی را آماده کنیم و توسعه دهیم، ضمن اینکه تاکنون، بخشی از راه را نیز رفته بودیم و امروز هنوز در نقطه‌ی صفر نبودیم.


وزیر اقتصاد یادآور شد: متأسفانه این مشکل که ما سیاستگذاران از سر احتیاط، همواره تا رسیدن به اجماع کامل در سطوح پایین، برای ارائه‌ی طرحهای اصلاحی به رده‌های بالاتر دولت، تعلل می‌کنیم، موجب شده است، در زمینه‌ی سیاستهای انرژی، در موضعی منفعلانه قرار بگیریم.
خاندوزی با اشاره به برخی پیشنهادهای صاحبنظران حاضر در جلسه‌ی یاد شده مبنی بر ذینفع ساختن مردم در اصلاحات غیرقیمتی و قیمتی انرژی و نیز اجرایی کردن هر چه سریعتر طرحهایی همچون ارائه‌ی «گواهی صرفه‌جویی» بخش انرژی مندرج در سند برنامه‌ی هفتم توسعه، گفت: اینها جزو اتفاقات خیلی خوبی است که باید در دولت سیزدهم اجرایی شود و ما در وزارت اقتصاد برای یک مدل غیرقیمتی اصلاح بخاریها وارد تعامل با اتاق بازرگانی شده‌ایم.
وزیر اقتصاد ادامه داد: ما متأسفانه به دلیل تحریمهای ظالمانه، همچون سالهای وفور درآمدهای نفتی نیمه‌ی دوم دهه‌ی هشتاد شمسی، اعتبارات لازم به منظور جبران افزایش نرخ حاملهای انرژی برای مردم را نداریم و گرنه دستمان خیلی برای انجام اقدامات اصلاحی اعم از اصلاح قیمتی یا توسعه‌ی انرژیها تجدیدپذیر، بازتر از امروز بود.
منبع: سایت دیده‌بان ایران

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.