کد خبر : 48652
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶

اگر می‌خواهید به اقتصاد خانوار خود کمک کنید!

اگر می‌خواهید به اقتصاد خانوار خود کمک کنید!
صرفه‌جوی در مصرف برق و مدیریت بهینه‌ی مصرف آن می‌تواند کمک شایان توجه به اقتصاد خانوار باشد.

هاتف‌خبر – همانطور که می‌دانیم امسال ایران سالی گرم و کم‌بارش را سپری کرده است.
به گزارش «هاتف‌خبر» گرمای هوای امسال در کشور حتی به گونه‌یی بود که مناطق معتدل ما همچون گیلان و مازندران هم تابستانی گرم را پشت سر گذاشته‌اند.
آنچه بیش از همه توجه برنامه‌ریزان و مسوولان جامعه را در ارتباط با گرمایش امسال جلب می‌کند، افزایش مصرف انرژی و لزوم آمادگی شبکه و برنامه‌ریزی برای سال آینده است.
وزیر نیرو در این باره می‌گوید که به دلیل افزایش شدید دمای هوا در تابستان امسال(۱۴۰۲) بیش از ۳۶ بار پیک مصرف سال گذشته(۱۴۰۱) شکسته شده است.
علی‌اکبر محرابیان در ارتباط با جزییات افزایش دمای هوا در تابستان امسال و اثر آن روی میزان مصرف برق نیز گفت: برای دوره‌ی گرم امسال سه سناریوی افزایش سه درصدی، افزایش چهار درصدی و افزایش شش درصدی مصرف برق پیش‌بینی‌شده بود که به طور متوسط بدبینانه‌ترین سناریو یعنی افزایش شش درصدی رقم خورد، اما این همه‌ی ماجرا نبود و به دلیل افزایش شدید دما در امرداد ماه و شهریور ماه ۳۶ بار رکورد مصرف برق سال ۱۴۰۱ شکست شد که در این بازه‌های زمانی مصرف برق کشور تا ۹ درصد افزایش را نیز نسبت به سال پیش ثبت کرد.
وی در ارتباط با برنامه‌ی وزارت نیرو برای مواجهه با تامین برق سال آینده به ویژه در تابستان ۱۴۰۳ نیز گفت: اکنون که شبکه‌ی برق سراسری کشور به‌ تازگی از زیر فشار تأمین برق فصل گرم خارج شده و بهترین فرصت فراهم است تا با شناسایی نقاط ضعف و بهره‌گیری از تجارب دوساله‌ی گذشته خود را برای تأمین حداکثری برق در اوج بار سال ۱۴۰۳ آماده کنیم.
برای آماده شدن کشور در عبور از پیک بار سال ۱۴۰۳ راهی جز مصرف بهینه‌ی انرژی در کشور وجود ندارد.
صاحبنظران و کارشناسان مرتبط راهکارهای متعددی را برای مدیریت مصرف برق و راه‌های صرفه‌جویی آن پیشنهاد می‌کنند که همه‌ی آنها در جای خود می‌تواند موثر و مفید باشد.


اما صرفه‌جویی در مصرف برق یعنی چه؟ اینکار به نوعی هم صرفه‌جویی در هزینه‌ها و هم در پس‌انداز کردن منابع خواهد بود. به همین دلیل است که باید با برنامه‌های آموزشی و ترویجی توجه همه‌ی شهروندان را به این موضوع مهم جلب کرد تا
روزانه در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.
از آنجایی که همه‌ی ما تصور مي‌کنیم برق و منابع انرژی برای همیشه همراه ما خواهند بود، شاید به خاطر همین اعتماد است که صرفه‌جویی و مصرف بهینه‌ی انرژی را در سبک زندگی خود کمتر مورد توجه قرار داده و آمارهای متعدد مصرف زیاد انرژی را چندان جدی نمی‌گیریم.
صرفه‌جویی به این معنی است که تنها در مواقع ضروری از انرژی استفاده‌ی حداکثری نکنیم تا از هدر رفتن آن جلوگیری شود. برای صرفه‌جویی راهکارهای بسیار ساده وجود دارند که حتی گاه پیش‌پا افتاده تلقی می‌شوند.
آیا می‌دانید می‌توانید با خاموش کردن یک لامپ و استفاده از نور طبیعی تا زمانی که امکانش وجود دارد، انرژی بسیاری از خانه‌های تاریک را فراهم کنید؟
می‌توان خیلی راحت برای کاهش مصرف برق از نور طبیعی استفاده کرد. بهره‌گیری از لامپهای کم مصرف می‌تواند راهکاری دیگر باشد. در مواقعی که نیاز به روشن کردن چراغ نداریم می‌توانیم چراغها را خاموش کنیم. لوازم برقی اضافه را تنها از برق بکشیم و در ساعتهایی که مصرف انرژی برق زیاد است از وسایل برقی پرمصرف استفاده نکنیم.
همچنین وسایل برقی کم‌مصرف گزینه‌ی بسیار مناسب برای جایگزینی با وسایل برقی پرمصرف در زمانهای اوج مصرف است..اگر بتوانیم از وسایل برقی در ساعتهای اوج مصرف کمتراستفاده کنیم یعنی در شرایطی که می‌توانیم با ابزارهای دیگر کار کنیم از وسایل برقی استفاده نکنیم این روشی بسیار مناسب برای کاهش مصرف برق خواهد بود.
کارشناسان مرتبط با مدیریت مصرف انرژی استفاده نکردن از وسایل برقی را به صورت همزمان راهکاری دیگر در مصرف بهینه‌ی برق و انرژی می‌دانند.
همچنین بسیاری از کارهای ساده می‌تواند برای مدیریت مصرف موثر و مفید باشد مثلاً اینکه از لامپهای کم مصرف استفاده شود، سعی کنیم از لوازم برقی جدید و دارای برچسب مصرف انرژی استفاده کنیم، وابستگی‌مان را به وسایل برقی کم‌کم کاهش دهیم، از چراغهای سنسوردار استفاده کنیم، وسایل برقی که استفاده نمی‌کنیم را از برق بکشیم، کمتر در یخچال را باز و بسته کنیم، به ساعت اوج مصرف برق توجه جدی داشته باشیم و در فصل گرم سال تا جایی که امکان دارد سعی کنیم درساعتهای اوج مصرف از وسایل برقی استفاده نکنیم.به عنوان نمونه اگر کولر روشن می‌کنیم آنرا روی دور کند قرار دهیم و روشن کردن دیگر وسایل برقی غیرضروری همچون روشن کردن ماشین لباسشویی را به صبحها که هوا خنکتر است، موکول کنیم.
کارشناسان اعتقاد دارند با انجام این مجموعه اقدامات علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف برق، هزینه‌های برق ساختمان نیز کاهش یافته و سرمایه‌هایمان کمتر از دست خواهد رفت.
این نکته را نباید از نظر دور داشت که حتی کاهش کم مصرف برق هر خانوار می‌تواند با جمع شدن در یک شهر و استان سبب برخورداری عده‌یی وسیع در جای دیگر از انرژی برق شود.
مثلاً مصرف برق لامپ ال. ای. دی بسیار مقرون به صرفه است اما مصرف برق در این لامپها واقعا چقدر است؟ آیا ارزش جایگزینی با منابع نور قدیمی را دارد؟
مصرف برق لامپ ال. ای. دی و یا لامپ دیود، با قدرت ساطع‌ کنندگی نور، بسیار بهینه است؛ به گونه‌یی که می‌ توانند لامپهای فلورسنت فشرده را، از نظر بهره‌وری انرژی و طول عمر، البته با قیمتی مشابه، شکست دهد. یک لامپ ال. ای. دی معمولی ارزانقیمت(60 وات معادل لامپ رشته‌یی) دارای 800 لومن است که تا ۱۰ هزار ساعت در 10 وات دوام می‌آورد.
لامپهای ال. ای. دی در چند سال اخیر بسیار رایج شده‌اند. در راستای برنامه‌های دولت برای کاهش انرژی برق، لامپهای ال. ای. دی را می‌توان با قیمت بسیار ارزان و البته با تخفیفهای ویژه نیز تهیه کرد.
ممکن است خرید لامپهای ال. ای. دی گرانقیمت با عمر طولانی، از نظر مالی اندکی سنگین باشد. اما این لامپها با محیط زیست سازگارتر هستند. انتخاب با شما است، کارشناسان توصیه می‌کنند که با توجه به نظرهای مختلف، لامپهای ال. ای. دی را می‌توان برای تامین انرژی بهتر امتحان کرد. با محاسبه‌ی توان مصرفی انواع لامپها، متوجه خواهیم شد که مصرف برق لامپ ال. ای. دی گزینه‌یی بهتر برای صرفه‌جویی در انرژی است و بسیار برتر از لامپهای رشته‌یی قدیمی خواهد بود.
بنابر این با بسیاری از کارهای گفته شده می‌توان در مصرف انرژی صرفه‌جویی و به اقتصاد خانواده نیز کمک کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.