کد خبر : 45643
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶

حدود ۸۰ درصد واحدهای تولیدی شهرکهای صنعتی گیلان فعال هستند

حدود ۸۰ درصد واحدهای تولیدی شهرکهای صنعتی گیلان فعال هستند

هاتف‌خبر – مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی گیلان گفت: بیش از ۷۹ درصد واحدهای صنعتی داخل شهرکهای صنعتی استان گیلان فعال هستند و عمده‌ی این واحدها با ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند و امکان افزایش ظرفیت را نیز دارند.

هاتف‌خبر – مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی گیلان گفت: بیش از ۷۹ درصد واحدهای صنعتی داخل شهرکهای صنعتی استان گیلان فعال هستند و عمده‌ی این واحدها با ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند و امکان افزایش ظرفیت را نیز دارند.
به گزارش «هاتف‌خبر» مهدی محبوبی حسن‌کیاده در گفت‌وگوی ویژه‌ی خبری تاکید کرده که استان گیلان دارای ۳۳ شهرک و ناحیه‌ی صنعتی است و اظهار کرده است: بیش از ۱۷ هزار نفر به صورت مستقیم در این شهرکها و نواحی صنعتی مشغول به کار هستند که البته بسیاری از واحدها سیستمهای پخش، بازاریابی و فروش دارند و به همین دلیل اشتغال غیرمستقیم برای بیش از ۵۰ هزار نفر در شهرکها و نواحی صنعتی استان ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی کشور بیش از ۹۰ درصد سهم صنعت در اشتغال را به خود اختصاص داده است، افزود: یکی از اهداف سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی کشور صادرات محصولات تولیدی است و برای اینکه بتوانیم محصولات تولیدی واحدهای صنعتی را صادر کنیم، از ظرفیت کنسرسیومهای صادراتی همچون کیوی، چای و کلوچه استفاده کرده‌ایم.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان گیلان با اشاره به موفقیت کنسرسیومهای حاشیه‌ی دریای کاسپین عنوان کرد: عمده واحدهای صنعتی استان گیلان مرتبط با صنایع تبدیلی صادراتی هستند، زیرا گیلان قطب کشاورزی بوده و در زمینه‌ی صنایع تبدیلی ظرفیتهای خوبی داریم چون بیشتر شهرکهای صنعتی ما مجهز به سردخانه، سورتینگ و… هستند.
محبوبی با تاکید بر لزوم ایجاد کنسرسیومهای صادراتی به وسیله‌ی اتحادیه‌ها، گفت: فعالیت واحدهای صنعتی در بخش صنایع تبدیلی عمدتاً فصلی بوده و در سالهای مختلف متفاوت است.


وی بیش از ۷۹ درصد واحدهای صنعتی داخل شهرکهای صنعتی استان گیلان را فعال عنوان کرد و متذکر شد: عمده‌ی این واحدها با ظرفیت اسمی فعالیت می‌کنند و امکان افزایش ظرفیت را نیز دارند؛ البته فعالیت در زمینه‌ی صنایع غذایی به تولیدات فصلی وابسته است.
رئیس هیات مدیره‌ی شرکت شهرکهای صنعتی استان گیلان سپس با اشاره به غیرفعال بودن ۲۱ درصد واحدهای صنعتی استان، خاطر نشان کرد: سال گذشته از ۲۵ واحد صنعتی نیمه‌فعال حمایت شده و به افزایش ظرفیت آنها نیز کمک کرده‌ایم.
وی کشاورزی، صنعت، محیط زیست و انرژی را چهار محور آمایشی برای شهرکهای صنعتی گیلان عنوان کرد و گفت: در زمینه‌ی کشاورزی باید از طریق صنایع تبدیلی ارزش افزوده ایجاد کنیم و به دنبال کنسرسیومهای صادراتی و خوشه‌های صنعتی هستیم.
محبوبی سپس توسعه‌ی صنایع سبز را یکی از اولویتهای شرکت شهرکهای صنعتی گیلان عنوان کرد و گفت: ایجاد تصفیه‌خانه‌ی کارخانجات بسیار مهم است، زیرا واحدهای صنعتی دارای پسابهای آلاینده اگر این پسابها را وارد چرخه‌ی طبیعت کنند، به آن صدمه می‌زنند.
وی وجود تصفیه‌خانه را موجب ارتقای سطح کیفی واحدهای صنعتی دانست و ادامه داد: هم‌اکنون ۹ تصفیه‌خانه داریم و ایجاد چهار تصفیه‌خانه‌ی دیگر نیز در دستور کار است که با سفر رئیس جمهور به استان، دو تصفیه‌خانه را افتتاح می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان گیلان استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی و سی.اچ.پی‌ها در شهرکها و نواحی صنعتی را نیز از مواردی عنوان کرد که در دستور کار است و اضافه نمود: عمده شهرکهای صنعتی استان دارای صنعت بازیافت هستند و از پسماندهای ایجاد شده‌ی کارخانه‌ها استفاده می‌کنند.
محبوبی حسن‌کیاده از پرداخت تسهیلات برای خرید تجهیزات و تامین سرمایه در گردش به واحدهای صنعتی نیز خبر داد و گفت: یکی از معضلات واحدهای صنعتی کمبود منابع مالی است و به همین دلیل با همکاری بانک توسعه تعاون و با اولویت دانش‌بنیان بودن و صادرات‌محور بودن، به واحدهای متوسط و کوچک کمک می‌کنیم.
وی ورود به بورس و فرابورس را یکی از راه‌های تامین مالی واحدها عنوان نمود و تصریح کرد: صندوق ضمانت یکی از مشوقهای حمایتی سازمان صنایع کوچک از واحدهای صنعتی است که تا ۷۰ درصد در مناطق برخوردار و تا ۸۵ درصد در مناطق کم‌برخوردار ضمانتنامه با سقف ضمانتی پنج میلیارد تومان را صادر می‌کند.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان گیلان سپس با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۱۰ واحد صنعتی را با ارائه‌ی بسته‌های تشویقی دوباره به چرخه‌ی تولید بازگردانده‌ایم، یادآور شد: همچنین ۴۰ واحد جدید را راه‌اندازی کردیم و برای بیش از ۸۵ واحد نیز سرمایه‌گذار جدید وارد استان شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.